کد خبر: ۱۰۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 06 May 2017
اگرچه هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد چه کسی دوازدهمین رئیس جمهور می‌شود اما سهامداران منتظر آقای روحانی هستند؛ روحانی در دولت یازدهم با وجود تمام موانعی که روبه‌رو بود، باز هم توانست عملکرد خوبی را در کارنامه خود به ثبت برساند.
 روزنامه ابتکار در گفت وگو با مهدی نوری فعال بازار بورس به بررسی بازار بورس در دولت یازدهم پرداخت و به نقل از وی نوشت: اگرچه هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد چه کسی دوازدهمین رئیس جمهور می‌شود اما سهامداران منتظر آقای روحانی هستند؛ روحانی در دولت یازدهم با وجود تمام موانعی که روبه‌رو بود، باز هم توانست عملکرد خوبی را در کارنامه خود به ثبت برساند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: بورس اوراق بهادار، آیینه تمام نمای اقتصاد ایران است؛ هر چهار سال که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم سهامداران قدیمی بازار بورس معمولا تا اعلام نتایج انتخابات به سهامداری پرداخته و معمولا دست از خرید و فروش برداشته و یا با احتیاط معامله می‌کنند. هم اکنون نیز باتوجه به اینکه به روزهای آخر ریاست جمهوری دولت یازدهم نزدیک می‌شویم عملا سهامداری بر بازار غلبه کرده و بسیاری از سهم‌ها دست از رشد برداشته اند.

البته از طرفی طبق آمارها، شاخص کل بورس تهران رشد 3.5 درصدی را از ابتدای سال در کارنامه خود به ثبت رسانده که از دو جهت می‌توان آن را بررسی کرد؛ یکی این سناریو که بورس سیاسی شده و به دلیل نزدیک شدن به انتخابات روند صعودی به خود گرفته و سناریو دوم اینکه بورس درحال رشد منطقی خود براساس تحلیل‌های سنتی است.

**رشد 3.5 درصدی تیپکس
شاخص بورس از ابتدای امسال تا آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، 2739 واحد رشد داشته و افزایش 3.5 درصدی را به ثبت رسانده و به ارتفاع 79 هزار و 969 واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با 944 واحد و شاخص بازار دوم با 11382 واحد رشد مواجه شده‌اند.

در این مدت، تعداد 26 میلیارد و 987 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 60 هزار و 656 میلیارد ریال در یک میلیون و 996 هزار و 790 دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت 14 میلیارد و 811 میلیون سهم به ارزش 28 هزار و 171 میلیارد ریال در 901 هزار و 114 نوبت در بازار اول؛ 11 میلیارد و 766 میلیون سهم به ارزش 25 هزار و 680 میلیارد ریال در یک میلیون و 89 هزار و 570 نوبت در بازار دوم؛ 6 میلیون سهم به ارزش 6002 میلیارد ریال در 1909 نوبت در بازار بدهی؛ 332 میلیون سهم به ارزش 2 میلیارد ریال در 175 نوبت در بازار مشتقه و 71 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش 801 میلیارد ریال در 4022 نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

**38 هفته تا اصلاح بازار
مهدی نوری فعال بازار بورس در این خصوص به «ابتکار» گفت: اگر بخواهیم بازار بورس اوراق بهادار امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که رشد بازار در سال گذشته بیشتر بوده است؛ همانطور که هم اکنون به حدود 80 هزار واحد رسیده، سال گذشته این شاخص به حدود83 هزار واحدی نزدیک شده بود. البته درحال حاضر هم شاخص جای رشد دارد، اما روند احتیاطی به خود گرفته است.

نوری اضافه کرد: تک سهم‌ها و بعضی سهم‌های پتروشیمی و پالایشی از اواخر روزهای سال گذشته روند صعودی را به خود گرفتند و سهامدارانی که در سال گذشته با زیان روبه‌رو شدند، با رشد قیمت سهم‌هایشان به سود مطلوب خود دست یافتند. پالایشی‌ها که از روزهای آخر سال گذشته نیز طبق تحلیل‌های بنیادی توانستند رشد خوبی داشته باشند، هم اکنون امن‌ترین سهم‌های بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آینده بازار سرمایه گفت: هم اکنون تاحدی روند بازار سیاسی شده اما طبق تحلیل شخصی، بازار برای اصلاح به 38 هفته احتیاج دارد؛ البته پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها روند اصلاح خود را آغاز کرده اند اما تا بتوانیم باقی سهم‌ها را هم اصلاح کنیم به زمان بیشتری نیاز داریم. از طرف دیگر بازار که به گروه قندی‌ها وابسته است، باید منتظر شروع رشد قندی‌ها باشیم.

نوری در پایان تاکید کرد: اگرچه هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد چه کسی دوازدهمین رئیس جمهور می‌شود اما سهامداران منتظر آقای روحانی هستند؛ روحانی در دولت یازدهم با وجود تمام موانعی که روبه‌رو بود، باز هم توانست عملکرد خوبی را در کارنامه خود به ثبت برساند. اگر دولت روحانی تمدید شود، از اواخر اردیبهشت‌ماه روند رو به رشدی را آغاز خواهد کرد. ازسوی دیگر با ریزش نفت تا حدود 42 دلار در هر بشکه، با تمدید روحانی می‌تواند طی 30 هفته تا 77 دلار هم رشد کند. درمجموع اینکه عملکرد آقای شاپور محمدی هم نزد سهامداران مطلوب ارزیابی شده و بعید می‌دانیم به زودی‌ها با شخص دیگری جایگزین شود.

**اقدامات بورسی دولت یازدهم
شاخص‌های کلیدی بورس و بازار سرمایه در دولت یازدهم روندی افزایشی داشته اند؛ به گونه ای که ارزش معاملات بازار سرمایه 74 درصد، تامین مالی طرح‌ها 750 درصد، ارزش بازار 107 درصد، صدور کدهای معاملاتی 75 درصد و سرمایه‌گذاری خارجی هزار و 606 درصد رشد کرده است.

سهم بورس و بازار سرمایه در نظام اقتصادی کشور در دولت یازدهم، ارتقا یافت و ارکان این بازار سهم بیشتری را در روند تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی کشور ایفا کرد. اگرچه معاملات سهام در بورس و فرابورس، روندی پرنوسان را تجربه کرد، به طوری‌که در برخی دوره‌های زمانی دچار رکود شد، اما درمجموع، بازار سرمایه، بازدهی قابل قبولی را عاید سهامداران کرد. در زمانی که نظام بانکی در تامین مالی طرح‌ها دچار مشکل شده و قادر نبود خواسته‌های سرمایه‌گذاران و متقاضیان را به‌طور شایسته تامین کند، سهم بازار سرمایه در تامین مالی رو به افزایش گذاشت، به طوری‌که شاهد رشد 750 درصدی در این بخش بوده ایم.

روند استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران در دولت یازدهم و به ویژه پس از برجام، همانند سایر بخش‌های اقتصادی افزایش یافته است. تعداد سرمایه‌گذاران خارجی نیز در بورس ایران در ماه‌های گذشته بالا رفته است؛ اکنون سرمایه‌گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان در بورس کشورمان فعالیت دارند. عضویت در نهادها و سازمان‌های بین المللی که پیش شرط گسترش تعاملات جهانی بورس و بازار سرمایه است، نیز از دستاوردهای دیگر این بخش در دولت یازدهم به شمار می‌رود که البته بخش قابل توجه آن پس از اجرای برجام تحقق یافت.

به عنوان نمونه، ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها به عضویت سازمان آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) درآمده است که این اقدام فرصت قابل توجهی را برای جذب بیشتر سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در کشور فراهم می‌کند. همکاری با بورس‌های سایر کشورهای از دستاورهای دیگر دولت یازدهم در بخش بازار سرمایه به شمار می‌رود که امکان توسعه فعالیت‌ها و تسهیل تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی کشور را فراهم خواهد کرد.

براین اساس، برای انتشار اوراق بدهی ارزی توسط عمان در ایران و انتشار یک میلیارد یورویی اوراق قرضه از طریق مشارکت با بورس کره نیز تفاهماتی انجام شده است.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.2.16
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: