کد خبر: ۱۰۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 01 May 2017
واقعیت این است که پیروان ادیان دیگر، جزئی از بدنه کشور ایران هستند و این نگاهی است که ما نیازمند آن هستیم، البته این روند اکنون در دولت یازدهم و رده‌ های مختلف آن شکل گرفته است و ما شاهد تسری این نگاه از دولت به سایر بخش ‌های کشور هستیم.
 بانكداري ايراني - روزنامه ایران در گفت وگو با پدرام سروش پور دبیر انجمن موبدان تهران، نوشت: واقعیت این است که پیروان ادیان دیگر، جزئی از بدنه کشور ایران هستند و این نگاهی است که ما نیازمند آن هستیم، البته این روند اکنون در دولت یازدهم و رده‌ های مختلف آن شکل گرفته است و ما شاهد تسری این نگاه از دولت به سایر بخش ‌های کشور هستیم.

در ادامه این گفت وگو آمده است: «ما دوست نداریم تماشاگر باشیم و هر زمان که حقوق ما زیر سؤال رفت، یک نماینده در مجلس از ما دفاع کند، بلکه می‌ خواهیم در سازندگی کشور و در تمام رده‌ ها حضور داشته باشیم و این تحولی بود که در دولت یازدهم رخ داد.» این، توصیف موبد «پدرام سروش پور»، دبیر انجمن موبدان تهران، از عملکرد دولت یازدهم در تأمین مطالبات اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی است.

فارغ از نگاه پیروان ادیان توحیدی و اقوام ایرانی، مروری بر کارنامه دولت یازدهم نیز نشان می‌ دهد که این دولت توانسته است بخش زیادی از وعده‌ های خود در این زمینه را محقق کند. نامزد مورد حمایت اصلاح ‌طلبان و اعتدالی ‌ها در بیانیه‌ای که 13 خرداد 1392، دو هفته قبل از انتخابات منتشر کرد، وعده داده بود در دولت او، مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور اجرا شود، از نیروهای شایسته محلی در پست ‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور استفاده شود، زبان مادری ایرانیان در سطوح مدارس و دانشگاه‌ ها تدریس شده، تبعیضات ناروا در همه ابعاد و اشکال آن رفع شود و در نهایت نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ ‌های ایرانی تغییر کند. 

امروز نه هواداران دولت، بلکه مخاطبان این بیانیه، یعنی اقوام و اقلیت‌ های دینی و مذهبی اذعان دارند که برخی از این وعده‌ ها، حتی اگر در حد گام ‌های نخست باشد عملی شده است، هرچند هنوز همه خواست ‌ها و مطالبات اقوام و اقلیت‌ ها در حد مطلوب برآورده نشده اما راهی باز شده تا در مسیر رسیدن به آن گام بردارند.

** وعده ‌های محقق شده
در دولت اعتدال، شخصیت ‌های بسیاری از اقوام و مذاهب دیگر را می ‌توان نام برد که در سطوح مختلف عهده دار مسئولیت‌ های اجرایی شدند، به ‌عنوان مثال، اکنون بسیاری از مدیران استانداری کردستان، از اهل سنت و از شخصیت ‌های محلی هستند، یا فرمانداران و بخشداران برخی از شهرهای مرزی ایران، از میان زنان یا مردان همان منطقه انتخاب شده ‌اند. اما فراتر از این انتصاب ‌ها، آنچه می ‌تواند به‌ عنوان یک تحول اساسی در توجه به اقلیت‌ های قومی و مذهبی تلقی شود انتصاب یک شهروند ایرانی اهل سنت و کرد به‌ عنوان سفیر ایران در ویتنام است. این حسن انتخاب که برای نخستین بار در ایران انجام شد، بازتاب‌های مثبت داخلی و خارجی بسیاری داشت، همچنانکه تدریس زبان کردی در دانشگاه‌ ها به‌ عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم با استقبال زیادی روبه رو شد. 

مجموعه این تحولات، نشان دهنده اهتمام دولت در تأمین حقوق و مطالبات طیف گسترده‌ ای از ایرانیان است که هرچند از حمایت ‌های قانون برخوردارند، اما رویکردهای سلیقه‌ ای، مسیر آنان برای ارتقای اجتماعی و سیاسی را با موانعی روبه رو کرده بود. این نکته‌ ای است که موبد سروش ‌پور هم بر آن تأکید دارد. به باور دبیر انجمن موبدان تهران، در بسیاری از موارد، این تبعیض ‌های ناروا و برخوردهای سلیقه ‌ای با اقوام و اقلیت ‌های ایرانی است که با دورزدن قانون، آنان را از دستیابی به حقوق خود محروم می‌کند.

** «پیروان ادیان دینی» به جای «اقلیت‌ های دینی و مذهبی»
دبیر انجمن موبدان تهران، در ارزیابی خود از کارنامه دولت یازدهم در تأمین حقوق و مطالبات اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ایران، یکی از مهم‌ ترین تحولات صورت گرفته را در حوزه فرهنگی دانست و گفت: در دولت یازدهم، به جای گفتن «اقلیت‌های دینی و مذهبی» از تعبیر «پیروان ادیان توحیدی» استفاده می ‌شود که هرچند شاید در نگاه برخی اتفاق ساده ‌ای محسوب شود، اما برای ما که مخاطبان این تعیبر هستیم، دیدن اینکه دولتمردان چنین نگاهی به ما دارند، بسیار نویدبخش است.

موبد پدرام سروش‌پور در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه راه آغاز شده در دولت یازدهم، بسیار نو و بدیع بود، بر تکمیل آن در گام‌ های بعدی تأکید کرد و افزود: هرچند پیروان ادیان توحیدی در مجلس نماینده دارند و می ‌توانند از حقوق خود دفاع کنند، اما مسأله مهم‌ تر برای ما، استفاده واقعی از ظرفیت ‌های پیروان ادیان توحیدی در اداره کشور بود و اینکه چه تعداد از آنان می ‌توانند براساس شایستگی ‌های خود سمت ‌های اجرایی را کسب کنند.

وی با بیان اینکه ما دوست نداریم تماشاگر باشیم و هر زمان که حقوق ما زیر سؤال رفت، یک نماینده از ما دفاع کند، اضافه کرد: ما می‌ خواهیم در سازندگی کشور و در تمام رده‌ ها حضور داشته باشیم و این تحولی بود که در دولت اعتدال رخ داد. موبد سروش ‌پور با برجسته توصیف کردن عملکرد دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی، مشکلات و ساختارهای غیررسمی برجای مانده از 8 سال دولت ‌های نهم و دهم را مانع اصلی تحقق نیافتن تمام و کمال وعده ‌های دولت یازدهم دانست و تصریح کرد: شخص رئیس جمهوری و دستیار ویژه ایشان به تأمین مطالبات ما اهتمام داشتند، ایشان اما بدنه اجرایی کشور به مثابه مانعی برای تحقق همه مطالبات تبدیل شده بود، هرچند ما نیز معتقدیم که رفع همه تبعیض‌ ها، نیازمند زمان است و ما به صبر کردن عادت داریم.

** ضرورت اصلاح برخی قوانین
وی با اشاره به تصدی برخی مسئولیت‌ های اجرایی از سوی زرتشتی‌ ها، همچون تصدی یکی از مدیریت‌های عالی در یک شرکت خودروساز داخلی، خاطرنشان کرد: رفع کامل مشکلات نیازمند اصلاح قوانین است که این امر به تنهایی از عهده دولت خارج است و نیازمند یاری سایر قواست، به‌عنوان مثال اعتقاد به دین اسلام به‌ عنوان ملاک عضویت در ارتش تعیین شده است، درحالی که زرتشتی ‌ها در دفاع مقدس وفادارانه برای کشور و انقلاب جنگیدند، اما این قانون سبب می‌ شود ما ناتوان از حضور در ارتش باشیم. 

دبیر انجمن موبدان تهران، بازشدن فضای گفت‌ و‌گو با مقام‌های ارشد قوه مجریه را از دیگر تحولات مهم و مثبت روی داده در دولت یازدهم دانست و گفت: واقعیت این است که در دولت‌ های نهم و دهم، اساساً امکان گفت‌ و‌گو میان پیروان ادیان توحیدی با قوه مجریه از میان رفته بود، اما در این دولت نه تنها سخنان و دغدغه ‌های ما به گوش عالی‌ ترین مقام قوه مجریه می ‌رسد، بلکه ما نتیجه بیان این مشکلات را می ‌بینیم و این طور نیست که دولتمردان فقط شنونده باشند.

موبد سروش‌پور با بیان اینکه فقدان گفت‌ و‌گو و تعامل میان پیروان ادیان توحیدی در دولت ‌های نهم و دهم، باعث ایجاد فقر فرهنگی در کشور شده است خواستار تقویت و گسترش گفت‌ و‌گوی پیروان ادیان توحیدی و صاحبان اندیشه شد و تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار مثبت دولت اعتدال این بود که اشخاص با ارزش و دارای فکر و سلیقه برجسته را برای جایگاه‌ هایی چون وزارت ارشاد و دستیاری ویژه انتخاب کرد. دو وزیر ارشاد دولت یازدهم و آقای یونسی به‌عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری، دارای فکر باز و دیدگاه بالنده‌ ای در ارزشگذاری به ادیان و قومیت ‌ها هستند که باعث تقویت رابطه میان پیروان ادیان توحیدی و افزایش اعتماد میان آنان و دولت شده است.

** پیروان ادیان بدنه‌ای از کشور ایران هستند
وی، با بیان اینکه پیروان سایر ادیان از دولت توقع دارند که به آنان به‌عنوان پیرو دین دیگر نگاه نشود، اضافه کرد: واقعیت این است که پیروان ادیان دیگر، جزئی از بدنه کشور ایران هستند و این نگاهی است که ما نیازمند آن هستیم، البته این روند اکنون در دولت یازدهم و رده‌ های مختلف آن شکل گرفته است و ما شاهد تسری این نگاه از دولت به سایر بخش ‌های کشور هستیم.

دبیر انجمن موبدان تهران با بیان اینکه در دولت یازدهم، برای نخستین بار در ایران به ادیان گوناگون و پیروان آنان به‌ عنوان یک فرصت و ارزش نگاه شده است، اظهارکرد: این امر سبب می ‌شود که هم جهان ایران را بدرستی بشناسد و هم انسجام ملی ایرانیان افزایش می ‌یابد. موبد سروش ‌پور، با اشاره به توجهی که در ایران به آیین‌ های مذهبی می ‌شود خواستار توجه به آیین ‌ها و سنت ‌های فرهنگی نیز شد و تصریح کرد: آیین ‌ها و سن ت‌ها به اندازه سنت‌ های دینی ارزشمند هستند، سنت ‌ها و آیین ‌هایی چون جشن نوروز، مهرگان و سده که هم فلسفه‌ های عمیق دارند و هم در طول تاریخ، سبب انسجام ملی ایرانیان شده‌اند.

وی با بیان اینکه بتازگی برگزاری این جشن ‌ها در کرمان و یزد با دشواری‌ هایی رو به رو شده است، اظهار کرد: سابقه نداشته که برگزاری این جشن‌ ها با مشکل مواجه شود و فقط زرتشتی ‌ها در آنها حضور داشته و مانع حضور دیگر ایرانیان در این جشن‌ ها شوند. ما از دولت می ‌خواهیم با تعامل و گفت‌ و‌گو با رده ‌های مختلف روحانیت، این مشکل را حل کند تا بار دیگر شاهد باشیم که انسجام ملی ایران با این جشن ‌ها، جلوه و بروز بیشتری یابد.

دبیر انجمن موبدان تهران با بیان اینکه امسال، بعداز سال‌ ها جشن سده به عجیب ‌ترین شکل برگزار شد، گفت: برای نخستین بار در صد سال گذشته جشن سده در کرمان فقط از سوی زرتشتی ‌ها برگزار شد و این اصلاً سابقه نداشته است. دولت برای رسیدن به اهداف خود در این زمینه نیاز به فرهنگسازی بیشتری دارد یعنی باید گفت‌ و‌گو و تعامل میان رده‌ های مختلف روحانیون شکل بگیرد و دولت می ‌تواند این‌ ها را شکل بدهد.

** نوید آینده
روحانی اول آذرماه 1395 در دیدار با اهل سنت ایران، تأکید کرد که «همیشه در میان کشورهایی که تنوع قومی یا مذهبی داشته ‌اند دو دیدگاه حاکم بوده، دیدگاه اول تفکر اقتدارگرایانه مرکزیت است که مبنایش این است که اقلیت ‌ها را همواره به ‌عنوان یک مشکل و تهدید تلقی کند و مسأله تنوع اقوام و مذاهب را امنیتی ببیند. مبنای دیگر این است که اقوام و مذاهب مختلف به‌عنوان فرصت و مزیت یک کشور هستند و باید تحت عنوان همزیستی مسالمت‌ آمیز از این ظرفیت استفاده کرد و همه اقلیت‌ ها از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند.» مروری بر دستاوردهای دولت در این زمینه، نشان می ‌دهد که تلاش‌ های دولت در زمینه برآورده کردن مطالبات پیروان ادیان دینی اگر چه به صورت کامل محقق نشده است، اما نوید بخش راه روشنی است که گام نهادن در آن به تحقق بیشتر خواسته‌ های آنها رهنمون می ‌شود.

*منبع: روزنامه ایران، 1396.2.11
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: