کد خبر: ۱۰۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 26 April 2017
بانكداري ايراني - بانک رفاه به دلیل عدم هماهنگی های لازم در بورس و عدم اطلاع رسانی صحیح از طریق بورس کالا نتوانست رونق پیدا کند و همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد ..
 بانكداري ايراني - بانک رفاه به عنوان یکی از مبدعان اصلی  تبدیل سکه  وطلا به وجه نقد و گواهی سپرده  بدون فروش این فلزات است. این بانک به همراه بورس کالا از 2سال قبل طرحی  را اجرا می کند که طی آن  هر فرد حقیقی یا حقوقی می تواند با مراجعه به بانک رفاه کارگران و تحویل سکه تمام بهار آزادی گواهی سپرده کالایی سکه دریافت نماید. سپس این شخص می تواند گواهی دریافت شده را نگهداری نماید یا آن را در بازار بورس به فروش رساند. 

به گزارش  بانكداري ايراني ، این روش بانک رفاه به دلیل عدم هماهنگی های لازم در بورس و عدم اطلاع رسانی صحیح از طریق بورس کالا  نتوانست رونق پیدا کند و همچنان در هاله ای از ابهام  قرار دارد تاجایی که یک منبع آگاه به بانکداری ایرانی گفت که بورس کالا بصورت سوری یک معامله در روز انجام می دهد تا این بازار از سوی نهادهای ناظر حذف نشود این در حالی است که  اغلب  شهروندان در منزل خود سکه یا طلا ذخیره کرده و می توانند از  این امکان برای ایجاد امنیت برای دارای خود و همچنین نقد شوندگی آن استفاده کنند. اما فرهنگ سازی لازم از سوی بورس کالا  به عنوان نهاد مجری این طرح صورت نگرفته است. 

بازار گواهی سپرده طلا که از اسفند ماه سال 1394 در بورس كالا راه اندازي شده و از تير‌ماه سال 1395  معامله‌گران آنلاين سهام نيز به بازار معاملات نقدي سكه بهارآزادي در بورس كالا هم متصل شدند؛ به اين منظور راه اندازي شد كه  مبنای تعیین قیمت سکه در بازار نقدی و همچنین به‌عنوان وثیقه برای اخذ تسهیلات از سیستم بانکی باشد. 

 مدیر تامین مالی کارگزاری بانک رفاه  چندي پيش گفته بود كه  اين بازار به فرهنگ سازي بيشتري نياز دارد در واقع  اوراق گواهی سپرده مزیت‌های بسیاری دارد، برای مثال می‌توان از اوراق گواهی سپرده طلا به عنوان وثیقه‌ای برای دریافت تسهیلات استفاده کرد یا اینکه دارنده اوراق به واسطه آن بتواند در معاملات آتی سکه شرکت کند و در واقع اوراق گواهی به عنوان وجه تضمین پذیرفته شود.یکی از کارکردهای اصلی این ابزار مالی فراهم کردن امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلا است به‌طوری‌که هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله‌گرانی که هر روز سکه معامله می‌کنند، می‌توانند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه به معامله یا نگهداری سکه بپردازند؛ چراکه گواهی سپرده طلا با نام است و حتی در صورت سرقت این گواهی، امکان دریافت سکه‌ها با مدارک شناسایی افراد نیز وجود دارد و به این ترتیب دغدغه‌ای برای امنیت سکه وجود نخواهد داشت.

هر دارنده سكه طلا مي‌تواند با مراجعه به خزانه پرديس بانك رفاه كارگران، سكه‌هاي خود را تحويل خزانه مذكور داده و پس از اعتبارسنجي سكه‌هاي تحويلي كه هزينه‌اي 500توماني براي هر سكه دارد و سپرده كردن سكه‌هاي مذكور در سامانه سپرده‌گذاري مركزي، از فرداي كاري آن روز نسبت به معامله آنها در سامانه معاملات برخط سهام اقدام كند.

 به زعم کارشناسان ، يكي از كاركردهاي اصلي اين ابزار مالي فراهم كردن امنيت در معاملات و نگهداري سكه طلاست به‌طوري‌كه هر فردي كه در منزل خود سكه دارد يا صرافان و معامله‌گراني كه هر روز سكه معامله مي‌كنند، مي‌توانند با تبديل كردن دارايي خود به اوراق گواهي، بدون هيچ دغدغه به معامله يا نگهداري سكه بپردازند؛ زير اوراق گواهي سپرده طلا اوراقي با نام است و درصورت سرقت آن، امكان دريافت سكه‌ها فقط با ارائه مدارك شناسايي مالك آن وجود دارد و به اين ترتيب دغدغه‌اي براي امنيت سكه وجود نخواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: