کد خبر: ۹۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - 24 February 2017
بانكداري ايراني -شرکتهای بزرگی بیمه گری دنیا که نامی آشنا در صنعت بیمه دنیا هستند بعضا در صنعت بانکداری  حضور موفقی داشته  و و از بیمه گری به بانکداری رسیده اند هرچند در ایران این مسیر برعکس بوده و بانکها اقدام به تاسیس شرکت بیمه گری می کنند . 

به گزارش بانكداري ايراني  ، شرکت بیمه « پینگ‌ان چین»  که  پنجمین شرکت بیمه جهان به لحاظ  حجم و بزرگی است با در اختیار قرار دادن بیمه‌های عمر، حوادث، املاک به بیمه‌گذاران یکی  از سیستم های بزرگ بانکداری را راه انداخته  و همزمان در  فهرست برترین شرکت‌های بیمه در جهان قرار دارد. همچنین شرکت  بیمه گری ، بانکداری  و خدمات مالی « آی‌ان‌جی » که شعبه مرکزی آن در آمستردام هلند است، بانک‌داری مستقیم، بانک‌داری خرد، مدیریت دارایی، بانک‌داری تجاری و خدمات بیمه‌ای را شامل می‌شود. این شرکت در 40 کشور دنیا فعالیت دارد اما خدمات بیمه‌ای آن بیشتر در آمریکا،‌ کشورهای آسیایی و اروپایی ارائه می‌شود. 

همچنین این شرکت با مجموع دارایی بیش از 63 میلیارد دلار و ارائه خدمات بیمه عمر، بیمه بازنشستگی، مقرری بیمه عمر و خدمات بیمه‌ای در لیست بهترین شرکت‌های بیمه جهان قرار گرفته‌است.

در ایران نیز تا پیش از انقلاب اسلامی شرکت  بانک و بیمه ایران نیز از جمله موسساتی مالی بود که از مسیر بیمه گری به بانکداری رسیده بود اما در سالهای اخیر همواره این بانکها بودند که شرکت بیمه تاسیس کرده اند که البته این مساله به ضریب نفوذ 2.2 درصدی صنعت بیمه در کشور نیز بر می گردد اما  سرانجام باخرید سهام یک بانک از سوی بیمه ایران مسیر پولی و مالی بانک و بیمه اصلاح خواهد شد. زیرا قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به اینکه شرکت های بیمه برای خرید سهام بانک ها منع قانونی ندارند، مجوز خرید بانک از سوی شرکتهای بیمه را صادر کرد .

هرچند  براساس قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، بجز بیمه ایران دولت نمی تواند در هیچ شرکت بیمه ای دیگر سهمی بیش از 49 درصدی تصاحب کند که این، امری متفاوت از سرمایه گذاری بیمه ایران در گزینه های مختلف سرمایه گذاری از قبیل خرید سهام بانک ها است. 
بر همین اساس مدیرعامل بیمه ایران ، از تصمیم این شرکت برای خرید سهام یک بانک سود ده خبر داد و گفت: پیش از انقلاب بیمه ایران صاحب یک بانک بود که به اشتباه در بانک ملت ادغام شد و  از آنجا قانون اجازه تاسیس بانک را به بیمه ایران نمی دهد، این شرکت برای سرمایه گذاری حق بیمه های دریافتی از بیمه گذاران خرید سهام یک بانک را دنبال می کند.

به عقیده پورکیانی در دیگر کشورها بیمه ها برای سرمایه گذاری به دنبال تاسیس بانک هستند در حالی که در ایران عکس این رویه صادق است و بانک ها اقدام به تاسیس شرکت های بیمه کرده اند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: