کد خبر: ۸۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - 22 September 2016
طرح پیشگیری از "سرطان پستان" از 10 سال پیش شروع شده و بعد از سال‌ها تلاش و کوشش کلیه دست‌اندکاران امروز شاهد کمپین "روبان صورتی" هستیم که تا دهم مهرماه با ارائه‌ی آموزش‌ها و معاینات، در خدمت مردم خواهد بود.

رئیس بیمارستان بهبود تبریز با اشاره به تشکیل کمپین "روبان صورتی" در تبریز گفت: طرح پیشگیری از "سرطان پستان" از 10 سال پیش شروع شده و بعد از سال‌ها تلاش و کوشش کلیه دست‌اندکاران امروز شاهد کمپین "روبان صورتی" هستیم که تا دهم مهرماه با ارائه‌ی آموزش‌ها و معاینات، در خدمت مردم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بهمن ذیجاه در نشست خبری کمپین روبان صورتی، ضمن گرامی‌داشت هفته‌ی دفاع مقدس، اظهار کرد: این کمپین با محوریت آموزش‌های پیشگیرانه و خودآگاهی با سرطان پستان تشکیل شده و تاکنون نیز آموزش‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ی فراوانی انجام داده است.

وی با اشاره به ماجرای سرطان سینه یک دختر 17 ساله در سال‌های گذشته، افزود: با وجود چنین مواردی، نیاز بود که در این خصوص اقدامات و برنامه‌هایی ارائه شده تا با اطلاع‌رسانی و آموزش‌های پیشگیرانه از بروز چنین مواردی جلوگیری کرد که اجرای این طرح یکی از این اقدامات است.

ذیجاه با بیان اینکه استقبال مردم از این طرح زیاد است، خاطرنشان کرد: همزمان با شروع طرح آموزش‌های پیشگیرانه و خودآگاهی با سرطان پستان میزان مراجعه به مطب‌ها نیز افزایش یافت که به نوعی نشان‌دهنده‌ی تأثیرگذاری این طرح در سطح جامعه است.

وی یادآور شد: امید است که مراکز تحقیقاتی و علمی نیز این اقدامات را مورد بررسی قرار داده و در این راستا حرکت کنند؛ چرا که آموزش و پیشگیری است که سلامتی جامعه را تضمین می‌کند.

وی در خصوص برنامه‌های اجرا شده تا دهم مهرماه نیز گفت: کمپین روبان صورتی روز شنبه در پارک آنا، یکشنبه در پارک بانوان شمس، دوشنبه در پارک بانوی مهر شهرک باغمیشه، سه شنبه در پارک بهار، چهارشنبه و پنجشنبه نیز به ترتیب در پارک‌های رضوان شهرک امام(ره) و پارک ائل‌گلی تبریز حضور خواهد یافت.

رئیس بیمارستان بهبود تبریز در همین راستا بیان کرد: با همکاری‌هایی که با شهرداری تبریز و همچنین سازمان فضای سبز شهرداری تبریز انجام شده، کمپین روبان صورتی تا دهم مهرماه، هر روز از ساعت 7 الی 10صبح با انجام معاینات و ارائه‌ی آموزش‌ها و اطلاعاتی در این راستا در خدمت مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: روز جمعه نیز در کوه عون‌بن علی(ع) مراسمی در همین قالب برگزار شده و همچنین در مصلای امام خمینی(ره) نیز در پیش از نماز جمعه اقدام به ارائه‌ی خدمات مذکور خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه از زمان شروع طرح، شاهد کاهش 10درصدی بیماری سرطان پستان بوده‌ایم، اظهار کرد: ارائه‌ی این خدمات به این دلیل است که بانوان بتوانند در خانه به مراقبت از خود پرداخته و همچنین در محیط های اجتماعی نیز همانند "سفیر سلامت" آموخته‌های خود را به دیگران انتقال دهند.

"چنگیز قلی‌پور" متخصص جراح عمومی و فلوشیب لاکروسکوپی نیز در این نشست تاکید کرد: سرطان پستان با فراوانی 20 درصدی، شایع‌ترین نوع سرطان در کشور ما بوده و همچنین در رتبه‌ی سوم سرطان‌های پرخرج دنیا قرار دارد. غربالگیری روشی است که این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی می‌کند، چرا که اگر زودتر مورد درمان قرار بگیرد همان اندازه نیز درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به علت ابتلای بانوان به سرطان پستان، اظهار کرد: هم عوامل ژنتیکی و هم محیطی در این امر دخیل بوده و حاملگی در سنین بالا، تاخیر در سن قاعدگی، سیگار، الکل و تغییرات ژنتیکی از جمله مواردی هستند که موجبات ابتلای فرد به این بیماری را فراهم می‌کنند.

قلی‌پور یادآور شد: طبق دستور العمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خانه‌های بهداشت در مناطق محروم موظف هستند که در جهت پیشگیری از سرطان پستان تمامی زنان موجود در منطقه‌ی خود را پوشش داده و تحت مراقبت و معاینه قرار دهند.

"فرحناز ایمانی‌فر" متخصص زنان و زایمان، با گرایش ژنتیک نیز در این نشست یادآور شد: در کشور ما سالانه 65هزار نفر مبتلا به سرطان پستان می‌شوند که هر سال نیز 10هزار نفر بر روی آن اضافه می‌شود و همچنین سن ابتلا به این بیماری نیز در کشور ما 10 سال کم‌تر از کشورهای دیگر است.

وی با اشاره به هراس جامعه از نام سرطان بیان کرد: به دلیل ترسی که مردم از نام سرطان دارند، از این رو این طرح با نام کمپین روبان صورتی اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ماموگرافی در زنانی که هیچ سابقه‌ی سرطانی ندارند، در سن 39 الی 40 سالگی باید انجام شود، خاطرنشان کرد: افراد باید پنج سال زودتر از اولین سن سرطانی که در خانواده دارند، اقدام به معاینه کنند

نشست خبری کمپین روبان صورتی، در هتل آپارتمان بیمارستان بهبود تبریز با حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: