کد خبر: ۸۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 07 September 2016
مرز ریمدان شهرستان چابهار برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان در مراسمی با حضور استاندار سیستان وبلوچستان، نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار، فرماندار و جمعی از مدیران کل استانی، معاونان استاندار و قشرهای مختلف مردمی رسما آغاز بکار کرد.
مرز ریمدان شهرستان چابهار برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان در مراسمی با حضور استاندار سیستان وبلوچستان، نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار، فرماندار و جمعی از مدیران کل استانی، معاونان استاندار و قشرهای مختلف مردمی رسما آغاز بکار کرد.

استاندار سیستان وبلوچستان عصر سه شنبه پس از افتتاح رسمی مرز ریمدان در جمع مردم بخش دشتیاری چابهار اظهار کرد: از امروز مصوبه هیات وزیران رسما به فرماندار چابهار ابلاغ و جابجایی کالا و مسافر پس از تامین زیرساخت ها و با رعایت قوانین و مقررات انجام خواهد شد.

وی افزود: مرز ریمدان یک فرصت و نعمت برای توسعه و پیشرفت منطقه محروم دشتیاری و حوزه شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان است که مردم از ده ها سال پیش در انتظار چنین روزی برای اعلام رسمی شدن این مرز بودند.

وی گفت: بزودی پس از انجام تشریفات قانونی و تامین زیرساخت های مورد نیاز جابجایی کالا انجام و مردم با گذرنامه و برگه راهداری در کمترین زمان ممکن به دو سوی مرز تردد خواهند کرد.
وی ادامه داد: مردم مرزنشین دو سوی مرز ایران و پاکستان در محدوده شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان از دیرباز ارتباطات قومی، فرهنگی و اجتماعی عمیق داشته اند و کسی حق ندارد مانع توسعه روابط اجتماعی مردم منطقه شود.

وی با بیان اینکه در گذشته سختگیری هایی برای صدور برگه راهداری وجود داشته که این مساله موجب نارضایتی مردم و اعضای شوراهای اسلامی شده است، اظهار امیدواری کرد با رسمی شدن مرز ریمدان مشکلات مردم رفع و رفت و آمد اتباع دو کشور تسهیل شود.
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: توجه به رفاه، اشتغال و توسعه زیرساخت های مناطق مرزی سبب ایجاد امنیت پایدار و افزایش جمعیت مرزنشین می شود که این به نفع کشور و دولت و ملت است.

هاشمی اولویت نخست مرز ریمدان را توسعه روابط مردم ساکن در دوسوی مرز عنوان کرد و افزود: ایجاد اشتغال برای ساکنان روستاهای مرزنشین و صادرات و واردات کالا از دیگر اولویت های این مرز است.
وی افزود: باید تعاونی ها فعال شود و با راهکارها و همکاری مردم و مسئولان رفاه، امینت و آسایش مردم منطقه فراهم شود.

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: رسمی شدن مرز ریمدان یکی از هدایای ارزشمند دولت تدبیر وامید است که پس از گذشت سالها امید را به مردم بازگرداند.
هاشمی گفت: در مرز ریمدان باید همانند مرز میلک شهرستان هیرمند در شمال استان بیش از 500 کامیون باری از پاکستان به ایران و بر عکس تردد و کالا جابجا کنند که این امر با انجام زیرساخت ها و ایجاد جاده های مطمئن تحقق پیدا می کند.

وی ادامه داد: دولت توجه زیادی برای توسعه مناطق مختلف سیستان وبلوچستان دارد که از جمله آنها توسعه بندر شهید بهشتی، ایجاد خط آهن، صدور مجوز ساخت فرودگاه بین المللی، اجرای طرح های بهداشتی درمانی و صدور مجوز ساخت بیمارستان 540 تختخوابی، ساخت شهرک پتروشیمی، انتقال گاز و طرح های عمرانی در چابهار است.

نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رسمی شدن مرز ریمدان یکی از آرزوهای دیرینه مردم منطقه است که امروز شاهد محقق شدن آن و شادمانی مردم مرزنشین هستیم.

عبدالغفور ایران نژاد افزود: وجود منطقه آزاد، مرز رسمی دریایی، بنادر تجاری، اقتصادی و صیادی چابهار و مرز ریمدان نعمتی برای توسعه و پیشرفت چابهار هستند.
وی از تلاش های دولت در توسعه زیرساخت های چابهار قدردانی کرد و افزود: حل مشکلات مردم مرزنشین در زمینه صدور برگه راهداری که صدور آن معمولا یک تا 2 هفته بطول می انجامید، از خواسته های مهم مردم است.

امام جمعه نوبندیان بخش دشتیاری نیز با قدردانی از تلاش دولت برای به رسمیت شناختن مرز ریمدان برای جابجایی کالا و مسافر اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با این اقدام دل هزاران نفر را شاد و امیدی برای ایجاد اشتغال بیکاران ایجاد کرد.

مولوی محمدحسن سنگانی از تلاش های استاندار سیستان وبلوچستان، فرماندار چابهار و نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد و افزود: رعایت حق آبه و رهاسازی آب سد زیردان و رساندن آن به تمامی روستاهای دشتیاری از دیگر درخواست های مردم منطقه است.

وی بیان کرد: با رهاسازی آب سد زیردان که هم اینک هیچ استفاده ای بجز تبخیر ندارد بخشی از آب آشامیدنی و کشاورزی دیم منطقه دشتیاری تامین می شود.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار تسهیل در رفت و آمد مرزنشینان را در 2 سوی مرز خواستار شد.

معین الدین سعیدی ادامه داد: بی آبی و خشکسالی کم کم به مرز 20 سال می رسد ولی هنوز برای تامین آب مردم چابهار و روستاهای دشتیاری و پلان چاره اندیشی لازم نشده و همچنان بیش از 77 درصد مردم شهرستان چابهار به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

وی افزود: تنها راه حل مشکل بی آبی تمامی مناطق شهری و روستایی شهرستان چابهار انتقال و شیرین کردن آب دریا است که باید با مطالعه دقیق، کار کارشناسی و اختصاص اعتبار ملی و یا دعوت از شرکت های سرمایه گذار داخلی و خارجی مشکلات بی آبی را برای همیشه مرتفع کرد.
وی گفت: حق آبه مردم در زمینه آشامیدنی و کشاورزی از طریق سد زیردان هنوز در نظر گرفته نشده است و همچنان آب ذخیره شده در پشت سد بدون استفاده تبخیر می شود.

به گزارش ایرنا استاندار سیستان وبلوچستان در سفر به منطقه مرزی دشتیاری شهرستان چابهار پل بزرگ منطقه مرزی ریمدان با اعتبار 70 میلیارد ریال را افتتاح کرد.
چابهار از طریق مرز ریمدان بصورت زمینی و از طریق گواتر و پسابندر بصورت دریایی با پاکستان و از طریق دریا با کشور عمان هم مرز است.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: