کد خبر: ۷۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 14 August 2016
وزارت تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد بیش از ۱۵۰ تاجر این کشور برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.
وزارت تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد بیش از ۱۵۰ تاجر این کشور برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش فارس، «مسافر قوقندی» سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان با اشاره به این موضوع که بندر چابهار ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری دارد، گفت: شماری زیادی از سرمایه گذاران علاقمندی خود را برای سرمایه گذاری در منطقه اعلام کرده‌اند.

وی در این رابطه تصریح کرد: با احداث بندر چابهار، ارسال هر کانتینر اموال تجارتی نسبت به بندر کراچی پاکستان، 500 تا هزار دلار ارزان‌تر تمام می‌شود.

قوقندی با اشاره به این که دولت ایران برای سرمایه گذاری در این بندر شرایط را آسان کرده گفت: بر همین اساس، مقامات ایران نیز برای سرمایه‌گذاری تاجران افغانستان تسهیلات مناسبی را بوجود آورده‌اند.

سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان تصریح کرد: وزارت امور خارجه ایران نیز نمایندگی را برای سهولت کار تاجران در بندر چابهار تدارک دیده است.

گفته می شود بدلیل کاهش هزینه از بندر چابهار برای صادرات و واردات سرمایه گذاران و تاجران افغانستانی تلاش دارند در این  بندر سرمایه‌گذاری کنند.

 چندی پیش نیز هیئتی از این وزارت تجارت و صنایع افغانستان برای بازدید  و رایزنی از بندر چابهار به ایران سفر کرده بود.

مقامات افغانستان، هند و ایران موافقتنامه اقتصادی 3 جانبه برای احداث بندر تجارتی و ترانزیتی چابهار در تهران امضا کردند.

بندر چابهار، در شهر جنوبی سیستان ایران در کنار دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد، لنگرگاه این بندر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری جهان را دارد و از مناطق مهم تجاری است.

دولت پاکستان در 15 سال گذشته همواره از بندر کراچی به عنوان ابزار فشار بر افغانستان استفاده کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: