کد خبر: ۶۷۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 10 April 2016
فرصت امروز - امروز کامپیوتر شخصی به یکی از ملزومات زندگی افراد تبدیل شده است به طوری که برای اغلب کارهای روزانه خود به آن وابسته‌اند و در طول روز کارهای بسیاری را از طریق این وسیله انجام می‌دهند. از این رو سری می‌زنیم به تاریخچه پیدایش برند دل (DELL) که یکی از برندهای پرکار در حوزه تولید کامپیوترهای شخصی و قطعات وابسته به شمار می‌آید. 

مایکل دل در سال 1965 در تگزاس امریکا به دنیا آمد، در کودکی به قطعات الکترونیکی علاقه بسیاری داشت. او در سال 1984 یعنی زمانی که 19 ساله بود به دانشگاه رفت و در خوابگاه دانشجویی مستقر شد. مدتی نگذشته بود که او مونتاژ کردن قطعات را آغاز کرد و سپس به این فکر افتاد که برای خود شرکتی ثبت کند، او با 1000 دلار یک شرکت تاسیس کرد و از همان روزها به آینده‌ای بزرگ می‌اندیشید.

او رویای ساخت کامپیوترهایی را در سر می‌پروراند که در عین سادگی از نظر کارایی بتوانند تمام نیازهای فردی کاربران را تامین کنند.  او کار خود را به‌صورت محلی آغاز کرد و در نقش یك بازاریاب نیازها و انتظارهای مشتریان را از یک لپ‌تاپ شخصی می‌پرسید.

دل؛ تحقق رویای تولید دستگاه همه‌کاره

سپس با سرهم کردن کامپیوترها در خوابگاهش، بازاریابی خود را به مرحله فروش می‌رساند. مدت زیادی نگذشته بود که این تولید و فروش‌ها هم‌اتاقی‌ها و مسئولان خوابگاه مایکل را حساس کرد و موجب شد در سال 1985 مایکل دل از دانشگاه اخراج شود. 

اخراج او از دانشگاه موجب شد مایکل تمام وقت و انرژی خود را صرف شرکت کند و با قرض کردن 300 هزار دلار و تاسیس دفتر، توسعه کار خود را آغاز کند. 

این شروع خوبی بود تا مایکل بتواند در اواخر سال 1985 نخستین کامپیوتر رسمی شرکت دل به نام Turbo PC را روانه بازار کند. آن روزها قیمت این کامپیوتر 795 دلار بود که به نسبت عملكرد سخت‌افزاری مناسب توانست پایه‌های شرکت دل را به خوبی مستحکم سازد و همین معرفی به بازار موجب شد نام مایکل و محصولش به نشریات تخصصی کامپیوتری راه یابد.

پس از آن مایکل برای شرکت خود یک سازوکار تعریف کرد بدین صورت که جزییات نیازهای مشتری را دریافت و محصولی دقیقا مطابق نظر آنها را تولید می‌کرد به همین ترتیب تنها در سال اول کاری خود، گردش مالی 73 میلیون دلاری برای شركت دل به ثبت رساند. 

فعالیت‌های دل ادامه داشت تا اینکه سرنوشتش در سال 1988 به‌گونه‌ای رقم خورد که امروز همه دنیا او را می‌شناسند، در این سال محصولات شرکت به کشور ایرلند راه پیدا کرد و حالا ارزش شرکت بین‌المللی دل به مبلغ 90 میلیون دلار رسیده بود. افزایش فعالیت‌های شرکت موجب شد دل نام شرکت خود را به Dell Computer Corporation تغییر دهد و این تغییر نام آغازی برای ماندگاری در دنیای کامپیوتر‌های شخصی شد.

همچنین در این سال سه و ‌نیم میلیون سهام شرکت دل در بازار بورس به قیمت هشت و نیم دلار برای هر سهم به فروش رسید و دل به‌طور رسمی به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. 

چهار سال بعد یعنی درست زمانی که مایکل 27 سال داشت نشریه رسمی و معتبر فورچون (fortune) در این حوزه، شرکت دل را به‌عنوان یکی از 500کمپانی بزرگ دنیا معرفی كرد، آن روزها مایکل رکورد جوان‌ترین مدیر اجرایی در این لیست 500نفره را از آن خود کرد.

  اما دهه 90 میلادی برای دل پر از تنش و چالش بود به دلیل اینکه شرکت کامپک (Compaq) به‌عنوان رقیبی جدی برای محصولات دل به‌صورت جدی فعالیتش را آغاز کرده بود حالا شرکت دل برای بهبود اوضاع و تغییر نکردن جایگاهش در ذهن مشتریان باید چاره‌ای اساسی می‌اندیشید. 

از این رو او نه خط تولید خود را گسترده و نه محصول جدیدی به بازار ارائه کرد بلکه با خریدن شرکت رقیب، کامپک را به‌عنوان زیرمجموعه خود معرفی کرد تا بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوتر ایالات‌متحده لقب گیرد. سپس تغییراتی جزیی در آرم و لوگوی خود به منظور به روز کردن لوگو ایجاد کرد که جامعیت بیشتری برای مشتریان داشته باشد. 

دل؛ تحقق رویای تولید دستگاه همه‌کاره

پس از گذشت 17 سال از تاسیس شرکت حالا زمان آن رسیده بود تا دل گستره فعالیت‌های خود را افزایش دهد، از این رو در سال 2002 دل به بازارهای جانبی کامپیوتر پا گذاشت و با عرضه محصولاتی در شاخه‌‌های تصویری، پخش‌کننده‌های دیجیتال صوتی و چاپگر‌ها، تجارت خود را تا حد بسیار بالایی گسترش داد سپس در سال 2003 نام (Dell Inc) برای این شركت درنظر گرفته شد.  

سال 2004 مایک تصمیم گرفت مدیریت شرکت را به کوین رولینز واگذار کند، کوین سه سال سکان شرکت را به دست گرفت اما آنچنان که باید در کارش موفق نبود به صورتی که نتیجه این تغییر مدیریت نزول رتبه شرکت از لیست برترین شرکت‌های جهان از 25 به 200 بود. به همین علت در سال 2007 رولینز استعفا داد تا مایکل دل دوباره مدیریت شرکت را به عهده بگیرد و با ورود مجدد او اوضاع شرکت بهتر شد. 

در حال حاضر هر سهم این شرکت 24,15 دلار ارزش دارد و مجموع ارزش شرکت 80,27 میلیارد دلار برآورد می‌شود. آمارهای موجود، فروش روزانه دل را 14 میلیون دلار نشان می‌دهد و بیانگر این است که تقریبا ۲۵‌درصد فروش این شرکت از طریق وب انجام می‌گیرد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: