کد خبر: ۶۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - 29 January 2016
یک کارشناس صنعت هواپیمایی معتقد است: با توجه به وضعیت بازار فروش هواپیما و ظرفیت شرکت‌های هواپیماساز اگر برنامه خاصی در دستور کار نباشد، ورود 114 ایرباس ایران حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.
یک کارشناس صنعت هواپیمایی معتقد است: با توجه به وضعیت بازار فروش هواپیما و ظرفیت شرکت‌های هواپیماساز اگر برنامه خاصی در دستور کار نباشد، ورود 114 ایرباس ایران حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.

علیرضا بحیرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ایرباس حدود 650 هواپیما را به کشور‌های آسیایی مانند چین و مالزی پیش فروش کرده که قطعا ساخت و تکمیل این هواپیماها برای خود به زمانی طولانی احتیاج دارد.

وی اضافه کرد: این در شرایطی است که قرار‌داد ساخت حدود 300 فروند از این هواپیماها به شکل مونتاژ بسته شده، به این صورت که بخشی از آنها در کشوری مانند چین تکمیل و نهایی خواهد شد.

این کارشناس صنعت هواپیمایی با اشاره به قرار‌داد چین با شرکت سوخو برای مونتاژ هواپیماهای این شرکت اظهار کرد: قرداد چین با سوخو خرید 100 هواپیمای جدید است که از این رقم باز هم تعدادی از آنها در داخل چین مونتاژ خواهند شد.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط و درگیری ایرباس با قرار‌دادهای گذشته خود خیلی دشوار به نظر می‌رسد که هواپیماهای ایران در مدت زمانی کوتاه تحویل داده شود، از این‌رو در حالت عادی پنج سال و در صورتی که تمام تعهدات اجرایی شود به سه سال زمان نیاز خواهد بود که ایران به ایرباس‌های خود برسد، مگر این‌که در این بین برنامه‌ دیگری از سوی ایرلاین‌ها اجرایی شود.

بحیرایی درباره‌ی قیمت تقریبی هواپیماهای مدنظر ایران نیز اظهار کرد: در شرایطی که ما هنوز رقم دقیق دارایی‌های بلوکه شده خود که پس از لغو تحریم‌ها آزاد می‌شود را نداریم تخمین ما این است که شاید نزدیک به 13 میلیارد دلار هزینه خرید این ایرباس‌ها بشود.

این کارشناس صنعت هواپیمایی ادامه داد: مدل ایرباس مدنظر ایران می‌تواند با توجه به شرایط ایرباس 320 باشد که هزینه تقریبی هر فروند از آن حدود 11 میلیون دلار تخمین زده می‌شود که هزینه 114 فروند‌اش به نزدیکی 13 میلیارد دلار می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم رقم مدنظر را برای خرید این هواپیماها از طریق فاینانس و کمک‌های خارجی تامین کنیم، قطعا اوضاع خوبی خواهیم داشت، زیرا با زمابندی طولانی و سودی پایین خرید این هواپیماها به وجود می‌آید، اما اگر بنا باشد با منابع داخلی این هواپیماها را بخریم برای ما شرایط سختی به وجود می‌آورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: