کد خبر: ۴۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - 12 August 2015
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایران از رتبه بندی مهندسان کشاورزی خبر داد و گفت‌: هدف ما بهینه سازی خدمات رسانی علمی و ترویجی به کشاورزان است.
احمد کبیری در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : یکی از وظایف سازمان صدور پروانه اشتغال اعضاست و مانند دیگر سازمان های مشابه از جمله نظام مهندسی ساختمان ، معدن و نظام پزشکی ؛ برای اعضای خود متناسب با ارزیابی سطح توانمندی ، مهارت و توان فنی انها گواهینامه می دهیم که کمک می کند بهره برداران کشاورزی با شناخت کافی از میزان دانش و توان مهندسان از خدمات علمی انها استفاده کنند.

وی با اشاره به فعالیت 4 میلیون بهره بردار و 20 درصد شاغلان کشور در حوزه کشاورزی گفت: ترویج کشاورزی مورد استفاده بخش خصوصی و کشاورزان را توسعه می دهیم و برای اعضای خود برنامه های اموزش مستمر داریم.

کبیری اظهار داشت : امروزه توسعه کشاورزی ایران به نهاده های علمی و مهندسی دقیق و متناسب با اقلیم های متنوع نیاز دارد و این سازمان در دوره جدید تلاش خواهد کرد توسعه علمی را در این بخش نهادینه کند.

کبیری افزود : در دانشگاه ها معمولاً تئوری ها را به خوبی آموزش می دهند و تلاش می کنیم این آموزش ها را با دوره های کاربردی و عملی تکمیل کنیم تا به انتقال فن آوری در عرصه های مزارع و همه زیربخش های کشاورزی کمک شود.

وی افزود : باید ارزش آموزش های علمی و تئوری اعضای خود را در سطح مزرعه و عرصه فعالیت کشاورزی نشان دهیم و امیدواریم با آموزش مستمر و کاربردی این مهم را محقق کنیم.

کبیری افزود : دوره های کارورزی در دانشگاه های کشاورزی پیش بینی شده است و ما اموزش کاربردی در نظر داریم تا ضمن ارائه خدمات نوین به کشاورزان و بهره برداران این عرصه بتوانند نرخ بهره وری منابع آب و خاک و دیگر نهاده های کشاورزی را افزایش دهند.

کبیری اضافه کرد : یکی از وظایف ما صدور پروانه اشتغال برای مهندسان کشاورزی است و طرح رتبه بندی در این چارچوب اجرا می شود.
بنابراین گزارش کشاورزی سنتی امروزه توجیه اقتصادی ندارد و باید همه کشاورزان به توسعه علمی و دانش های جدید کشاورزی به عنوان نهاده جدید تولید توجه کنند.

باید همه تلاش کنند به معیار کشاورزهای برتر در زمینه کیفیت و کمیت برداشت محصول برسند و عملکردهای گذشته هزینه های تولید را جبران نمی کند.
توسعه پایدار اقتصاد کشاورزی باید مبتنی بر الگوهای دانش بنیان باشد و کشاورزی تولید محصولات ارگانیک که در جهان درحال گسترش است در ایران هم باید توسعه یابد که ظرفیت­های خوبی داریم.

باید هزینه های بین المللی منابع آب و خاک را ارزیابی و متناسب با آن برای توسعه و تولید محصولات کشاورزی و رشد و بهره وری منابع برنامه ریزی کنیم.
رویکردهای دیرین و سنتی باعث می شود هزینه تولید از درآمد بیشتر شود و امروزه استفاده غرقابی از منابع آب هیچ توجیهی ندارد و به زودی کنار گذاشته می شود.

کشاورزی علمی و نوین ایجاب می کند استفاده از منابع آب با روش های نوین با قطره ای و توسعه اقلیمی گسترش یابد که در آن صورت ضریب تبدیل منابع به محصولات نهایی افزایش خواهد داشت.
با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و محدویت منابع آبی ؛ اقتصاد کشاورزی به سمت الگوهای دانش بنیان و هوشمندانه حرکت می کند.

کاهش شدت مصرف اب در کشاورزی ( سهم اب در تولید محصول) عامل اصلی در برنامه ریزی کشاورزی است و اینده اقتصاد کشاورزی را تعیین می کند.
همه این اهداف به توسعه خدمات مهندسی و علمی در سطح بهره برداری های کشاورزی نیاز دارد و رویکردهای جدید سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در دوره جدید می تواند کمک شایانی کند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: