کد خبر: ۴۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۴ - 29 June 2015
مرزبندی‌های اعمال شده از سوی آموزش‌وپرورش برای ثبت‌نام دانش‌‌آموزان در مدارس نه تنها منجر به بوجود آمدن دردسر برای خانواده‌ دانش‌آموزان شده بلکه رفتار نامناسبی با آنها نیز صورت گرفته تا جایی که به والدین گفته شده «بروید بگویید آقای وزیر خودش بیایند و فرزند شما را ثبت‌نام کند.»
 با شروع تیر‌ماه و پس از پایان امتحانات ماه خرداد، ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس به اصلی‌ترین دغدغه خانواده‌ها تبدیل می‌شود. عده‌ای، مدارس غیر‌دولتی را به عنوان مقصد نهایی تحصیل فرزندان خود انتخاب می‌کنند اما درصد بالایی از خانواده‌ها فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌کنند.

برخی معتقدند؛ ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی، ساده‌تر از سایر مدارس است اما این تنها ظاهر قضیه است، چرا که بسیاری از والدین حتی برای ثبت‌نام در همین مدارس عادی هم با مشکلات جدی روبرو می‌شوند.

برخی معتقدند؛ ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی، ساده‌تر از سایر مدارس است اما این تنها ظاهر قضیه است، چرا که بسیاری از والدین حتی برای ثبت‌نام در همین مدارس عادی هم با مشکلات جدی روبرو می‌شوند  

ستادهای ثبت‌نام هر روزه شاهد حجم بالایی از مراجعه خانواده‌ها برای رفع مشکلات ثبت‌نام هستند. عده‌ای مراجعه می‌کنند و مشکلشان حل می‌شود و عده‌ای دیگر نا‌امید این ستاد‌ها را ترک می‌کنند.

در روز‌های نخست تیرماه خانواده‌هایی که برای ثبت‌نام فرزندان خود با مشکل روبرو شده‌اند در راهرو‌های ستاد ثبت نام شهر تهران در رفت‌و‌آمد هستند.

مادری نامه به دست که برای رفع مشکل ثبت‌‌نام فرزند خود به ستاد ثبت‌نام شهر تهران مراجعه کرده است، از دفتر خارج می‌شود. او می‌گوید:‌ قصد دارم فرزندم را در دبستانی در منطقه 12 شهر تهران ثبت‌نام کنم اما می‌گویند خارج از محدوده هستید، بنابراین به ستاد ثبت نام شهر تهران مراجعه کردم تا از آنها برای ثبت‌نام، نامه‌ای بگیرم.

این مادر که از گرفتن نامه ثبت‌نام راضی و خوشحال به نظر می‌رسید،‌ اضافه می‌کند:‌ متاسفانه برخورد آموزش و پرورش مناطق با خانواده‌ها مناسب نیست. آنها به من گفتند که برای ثبت‌نام هیچ کاری انجام نمی‌‌دهیم چرا که درخواست ثبت‌نام خارج از محدوده سکونت خود را دارید،‌ اگر هم شکایتی دارید برای حل مشکلتان بروید دیدار وزیر و بگویید اصلا ایشان بیایند شما را ثبت‌نام کنند.

متاسفانه برخورد آموزش و پرورش مناطق با خانواده‌ها مناسب نیست. آنها به من گفتند که برای ثبت‌نام هیچ کاری انجام نمی‌‌دهیم چرا که درخواست ثبت‌نام خارج از محدوده سکونت خود را دارید،‌ اگر هم شکایتی دارید برای حل مشکلتان بروید دیدار وزیر و بگویید اصلا ایشان بیایند شما را ثبت‌نام کنند  

پدر دختری که امسال به کلاس هفتم می‌رود، می‌گوید: من سال‌ها به عنوان یک فرد فرهنگی به آموزش‌ و‌ پرورش خدمت کردم اما حال که برای ثبت‌نام فرزندم مراجعه کردم، می‌گویند؛ سقف ثبت‌نام در کلاس هفتم پر شده است و نمی‌توانیم او را ثبت‌نام کنیم با وجود اینکه حتی مشکل خارج از محدوده بودن را هم نداریم.

ستادهای ثبت‌نام برای رسیدگی به مشکلات مردمی دو روز در هفته و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه فعال هستند.

عمده‌‌ترین شکایاتی که توسط والدین به ستادهای ثبت‌نام منتقل می‌شود، درخواست ثبت‌نام در مدارس خارج از محدوده است و مرزبندی‌هایی که از سوی آموزش و پرورش اعمال شده است و اغلب خانواده‌ها را به دردسر می‌اندازد.
این مرزبندی‌ها بعضا منطقی به نظر نمی‌رسند و منجر به ایجاد دردسر برای خانواده‌ها شده است به گونه‌ای که خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدرسه‌ای که تنها یک خیابان با محل زندگیشان فاصله دارد، با مشکل مواجه می‌شوند و آموزش و پرورش مدرسه‌ای را که چندین خیابان با آنها فاصله دارد،‌ را در محدوده مرزبندی معرفی می‌کند.

مقصد بعدی یکی از ستادهای فرعی ثبت‌نام در منطقه 14 شهر تهران است. پدری که به دنبال خودکار برای پر کردن فرمی برای ثبت درخواست خود است، عنوان می‌کند:‌ تصمیم دارم فرزندم را برای پایه هفتم در مدرسه‌ای که تنها یک خیابان با منزل فاصله دارد، ثبت‌نام کنم اما مدیر مدرسه از ثبت‌نام او ممانعت می‌کند و می‌گوید محل زندگی شما خارج از محدوده است. زمانی هم که برای ارائه درخواست خود به آموزش و پرورش منطقه 14 مراجعه کردم، گفتند که این مدرسه به محدوده زندگی شما نمی‌خورد و باید فرزند خود را در مدرسه‌ای که ما اعلام کرده‌ایم و در محدوده محل سکونتتان قرار دارد، ثبت‌نام کنید.

در دفتر مراجعه اما نکته جالبی به چشم می‌خورد. رئیس ستاد ثبت‌نام، طی تماس تلفنی با مدیر مدرسه‌‌ای خواستار انجام یک مورد ثبت‌نامی برای دانش‌آموزی می‌شود که ظاهرا با اولیای او از پیش آشنایی دارد اما در پاسخ به یکی دیگر از خانواده‌ها که تقاضای ثبت‌نام فرزندشان در این مدرسه را دارد، عنوان می‌کند، ظرفیت مدرسه تکمیل است و هیچ راهی برای ثبت‌نام وجود ندارد.
مدارسی که در نقطه مرز میان دو منطقه آموزش‌وپرورش قرار دارند با توجه به توافق دو منطقه آموزش و پرورش یک محدوده جغرافیایی برای آنها تعریف می‌شود. والدینی که با این مشکل مواجه شده‌اند به ستاد ثبت‌نام منطقه آموزش و پرورش خود مراجعه کنند تا مشکل حل شود  

پیشتر علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و‌ پرورش و رئیس پروژه مهر آموزش و پرورش در خصوص اعمال مرزبندی برای ثبت‌نام در مدارس به آنا گفته بود:‌ مدارسی که در نقطه مرز میان دو منطقه آموزش‌وپرورش قرار دارند با توجه به توافق دو منطقه آموزش و پرورش یک محدوده جغرافیایی برای آنها تعریف می‌شود. والدینی که با این مشکل مواجه شده‌اند به ستاد ثبت‌نام منطقه آموزش و پرورش خود مراجعه کنند تا مشکل حل شود.

مرزبندی‌های اعمال شده از سوی آموزش و پرورش برای ثبت‌نام دانش آموزان، منجر به بروز دردسرهای زیادی برای تعدادی از خانواده‌ها شده است و والدین باید برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارسی که نزدیک به محل سکونت آنها است، بعضا باید ساعات طولانی را در ستاد‌های ثبت‌نام برای دریافت یک نامه بگذرانند.

شاید بهتر باشد آموزش و پرورش با توجه به گستردگی مناطق کلان شهر تهران در تعیین محدوده‌های مرزبندی برای ثبت‌نام در مدارس یک بازنگری انجام دهد تا بخش اعظمی از مشکلات والدین تهرانی برای ثبت‌نام فرزندانشان حل شود./آنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: