کد خبر: ۲۱۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 13 December 2023
موفقیت‌های بیمه تعاون؛
بیمه تعاون که در صدد است همواره مسیر شرکت‌های بزرگ بیمه جهانی را طی کند در عمل هم نشان داده که این وضعیت را در عملکرد دنبال می‌کند.

بیمه تعاون که در صدد است همواره مسیر شرکت‌های بزرگ بیمه جهانی را طی کند در عمل هم نشان داده که این وضعیت را در عملکرد دنبال می‌کند. در واقع، هم سود عملکردی را دوبرابر کرده و هم حق بیمه فروش رفته را دو برابر افزایش داده و هم نسبت خسارت خود را بهبود دوبرابری بخشیده است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  بیمه تعاون در سال جاری وضعیت خوبی را تجربه کرده و مهمتر از همه اینکه طی آخرین گزارش مالی شرکت، بیمه تعاون 215 میلیارد ریال سودخالص ساخت در حالی که سال گذشته حدود 129 میلیارد ریال ساخت.

اما این همه ماجرای موفقیت آمیز شرکت نیست. بیمه تعاون در آبان پارسال حدود 8هزار و 307 میلیارد ریال حق بیمه فروخته بود. ولی در آبان امسال این رقم را دو برابر کرده و به 16 هزار و 535 میلیارد ریال رساند.

از همه مهمتر اینکه نسبت خسارت شرکت که پارسال حدود 50 درصد بود امسال به 57 درصد کاهش یافت.افزایش ۱۴۰ درصدی بیمه تعاون و ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی پرتفوی «وتعاون» همگی نمایانگر این است که این شرکت فعال در صنعت بیمه توانسته است به عنوان یک شرکت سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار خود را به دیگر رقیبان و مشتریان به خوبی معرفی کند.

سهام بیمه تعاون که با ارزش بازار 10 هزار و 635 میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس معامله می شود تصمیم دارد که سهام خود را از 5 میلیارد سهم به یک میلیارد و 200 هزار سهم برساند .

این شرکت که با سرمایه 280 میلیاردی در ۱۱ سال پیش فعالیت خود را آغاز و در سه مرحله این افزایش را تاخرداد ۱۴۰۱ با رشد ۱۶۸۵ درصدی به5 هزار میلیارد ریال افزایش داد، اکنون در نظر دارد 140درصد افزایش سرمایه را در سال ۱۴۰۲ به انجام برساند. مصوب شد تا سرمایه فعلی شرکت بیمه تعاون از 500 میلیارد از دو محل سایر اندوخته ها و تجدید ارزیابی دارایی ها به 1.2 هزار میلیارد تومان برسد.

این رخداد سبب می شود که پورتفوی شرکت بهبود پیدا کند. . افزایش سرمایه برای شرکت های بیمه این امکانات را فراهم می کند که این شرکت ها موفقیت زیادی در سودآوری کسب کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت بیمه تعاون، در حال حاضر پورتفوی «وتعاون» حدود ۳۰۰میلیارد تومان است. بنابراین با افزایش 140 درصدی افزایش سرمایه ، قطعاً در جذب پرتفوهای بزرگتر اثرگذار خواهد بود.

این افزایش بر ارزیابی دوباره دارایی های ثابت این شرکت انجام می شود. در حقیقت یکی از کارهای مفید این شرکت این بود که در دارایی های ثابت سرمایه گذاری موفقی داشته که در نهایت منجر به کسب سودهای بالایی در حوزه های مختلف برای شرکت می شود.

به گفته مظلومی، مدیرعامل مظلومی بیمه تعاون، با افزایش سرمایه، تعداد سهم‌های ما ۲.۴ برابر می‌شود؛ بنابراین بخشی از سود سهامداران از محل افزایش تعداد سهام خواهد بود. اما وقتی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی صورت می‌گیرد قیمت سهم ممکن است دچار نوسان شود که بر مبنای شرایط اتفاقات روز که در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد، رقم می‌خورد؛ بنابراین سخت است بگوییم که در روزی که افزایش سرمایه ثبت می‌شود، سهام با چه قیمتی بازگشایی خواهد شد. اما حتما با قیمتی که در حال حاضر وجود دارد اندکی متفاوت خواهد بود. امروز سهم ما ۵ درصد مثبت و صف خرید ۲۰ میلیونی داشت که ممکن است بخشی ناشی از همین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی باشد.افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی یک نوع سود است. در این نوع افزایش سرمایه،سهامدار عملا دارد سودی دریافت می‌کند که حاصل تلاش همکاران در شرکت بیمه تعاون است. این فرایند کماکان در بیمه تعاون ادامه دارد. یکی از استراتژی‌های شرکت بیمه تعاون سرمایه گذاری در بخش دارایی‌های ثابت و پروژه‌های ساختمانی است که بخشی ممکن است فقط به دلیل سرمایه گذاری باشد.

همه این رخدادها این حقیقت را می گوید که بیمه تعاون که همواره به دنبال الگوبرداری از شرکت های بزرگی مانند بیمه الیانس بوده ، توانسته موفقیت های بزرگی را ثبت کند که درآینده نزدیک یکی از شرکت های بیمه بزرگ ایران می شود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: