کد خبر: ۲۱۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - 05 November 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بیمه رازی از جمله شرکت‌های بیمه‌گری است که سالیان متمادی است که در یکی از ضعیف‌ترین بازارهای بورسی فعالیت می‌کند. علت حضور این شرکت در بازار پایه زرد فرابورس داشتن مشکلات، ریسک بالای شرکت، عدم شفافیت و افزایش مطالبات شرکت است.

بیمه رازی از جمله شرکت‌های بیمه‌گری است که سالیان متمادی است که در یکی از ضعیف‌ترین بازارهای بورسی فعالیت می‌کند. علت حضور این شرکت در بازار پایه زرد فرابورس داشتن مشکلات، ریسک بالای شرکت، عدم شفافیت و افزایش مطالبات شرکت است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  سهام بیمه رازی به دلیل عدم شفافیت و داشتن ریسک در بازار در بازار پایه زرد فرابورس داد و ستد می شود و این موضوع با وجود تلاش شرکت هنوز عملیاتی نشده است.
شرکت‌هایی که شرایط حضور در بازار بورس یا فرابورس را ندارند.

شرکت‌هایی که نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند اما شرایط حضور در بازار بورس را ندارند و شرکت‌هایی که طبق ماده 99 برنامه پنجم توسعه در این بازار درج شدند ولی باید خودشان را از این بازار خارج کنند.

بیمه رازی که به دلیل مشکلاتی که در گذشته داشته در بازار پایه فرابورس بوده تا کنون نتوانسته خود را ازاین بازار نجات دهد و همچنان درجا می زند. این شرکت تا کنون گزارش ماهانه خود را منتشر نکرده‌است.

البته برای شرکت‌های حاضر در بازار پایه انتشار گزارش ماهیانه الزامی نیست اما شرکتی که این گزارش را به موقع منتشر کرده و همواره خود را در برابر شفافیت و اطلاع رسانی به سهامداران مسئول می‌داند قطعا در وضعیت خوبی قرار گرفته و آرام آرام از این بازار به سمت بازار کم ریسک صعود پیدا می‌کند.

هزینه‌های بالای شرکت
بیمه رازی با وجود اینکه در سالهای گذشته با مشکلات سوددهی دست و پنجه نرم کرده بود ولی در کاهش هزینه های خود تلاش زیادی نکرده است بلکه همواره برای نشان داده وضعیت مناسب خود، برای تبلیغات هزینه های زیادی را متحمل شده است. این شرکت که تا ابتدای سال گذشته حدود سه هزار میلیارد ریال زیان انباشته داشته، اخیر تلاش کرده تا خودش را از مشکلات خلاص کرده و سودده کند، اما این در حالی است که هزینه های شرکت همچنان بالا هستند.

رازی در دو سال گذشته بالاتر از 280 میلیارد ریال تومان برای تبلیغ و آگهی خرج کرد. مبلغ 109 میلیارد ریال برای سال 1400 و مبلغ 71 میلیارد ریال برای سال 1401 و حدود 100 میلیارد ریال برای امسال در نظر گرفته شده است که البته هنوز محقق نشده و پیش بینی است.

بیمه رازی همچنان با بحران‌های ویرانگری دست و پنجه نرم می کند

این در حالی است که درآمد حق بیمه شرکت کمتر از دو درصد در ماه های اخیر رشد داشته است به عنوان مثال درآمد حق بیمه شرکت در شش ماهه پارسال 13 هزار میلیارد ریال بود و در سال جاری به رقم 23 هزار میلیارد ریال افزایش یافته که بخش اعظم این افزایش تورمی بود و به دلیل افزایش نرخ تورم، فروش حق بیمه هم افزایش یافته است.

مطالبات سنگین خودرویی
بر اساس صورت های مالی شرکت بیمه رازی در پایان سال 1401، برخی از مطالبات شرکت بیمه رازی با وجود این که بسیار نامناسب هستند در حال افزایش نیز هستند. بیمه رازی از شرکت هوپیمایی ماهان و شرکت خودرویی سایپا مطالبات سنگینی دارد. مبلغ سه هزار و 740 میلیارد ریال از شرکت هوپیمای ماهان و مبلغ یک هزار و 221 میلیارد ریال از شرکت سایپا طلب دارد که در مجموع از این دو شرکت نزدیک به پنج هزار میلیارد ریال طلب دارد. این در حالی است که در سال 1400 این مطالبات در مجموع حدود سه هزار و 510 میلیارد ریال بود .

در شش ماهه نخست امسال نیز وضعیت بد افزایش مطالبات ادامه داشته است. هزینه مطالبات مشکوک الوصول بیمه رازی در دو سال گذشته رشدی چهار برابری داشته است و از رقم 120 میلیارد ریال به 413 میلیارد ریال افزایش یافته است.

بیمه رازی همچنان با بحران‌های ویرانگری دست و پنجه نرم می کند

 

همچنین این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ شرکت بیمه رازی استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: