کد خبر: ۱۸۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - 08 November 2020
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به آغاز برداشت چغندر قند از سطح مزارع استان مرکزی گفت: با توجه به افزایش کاشت در سطح مزارع استان نسبت به سال گذشته، پیش بینی می‌شود حدود ۳۵ هزار تن چغندر قند در استان برداشت شود.


ایسنا- مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به آغاز برداشت چغندر قند از سطح مزارع استان مرکزی گفت: با توجه به افزایش کاشت در سطح مزارع استان نسبت به سال گذشته، پیش بینی می‌شود حدود ۳۵ هزار تن چغندر قند در استان برداشت شود.

علیرضا کیشانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برداشت چغندر قند در استان مرکزی از سطح ۶۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول آغاز شده و با توجه به بررسی های به عمل آمده میزان کشت چغندر قند در سال زراعی 99-98 نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که این محصولات تولیدی به کارخانجات قند شهرکرد، اصفهان و همدان تحویل داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه و سیاست سازمان جهاد کشاورزی، تثبیت سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح این محصول راهبردی است که جهت رسیدن به این اهداف استفاده از کشت نشایی، کشت متراکم، آبیاری میکرو و استفاده از تغذیه مناسب در دستور کار قرار گرفته است.

کیشانی ادامه داد: متوسط عملکرد چغندر قند در استان مرکزی ۴۵ تن در هکتار بوده که این مقدار در سال جاری به ۵۰ تن در هکتار با متوسط عیار ۱۷ درصد خواهد رسید، البته در برخی مزارع استان این میزان تا ۱۰۰ تن در هکتار نیز می رسد که باید با استفاده از روش‌های نوین به‌زراعی و به‌نژادی به این عدد نزدیکتر شده و خلاء عملکرد کاهش پیدا ‌کند.

وی اضافه کرد: افزایش هزینه‌های تولید، پایین بودن نرخ تضمینی، نبود کارخانه قند در سطح استان و واردات شکر از عوامل کاهش سطح زیر کشت چغندر قند طی سال‌های گذشته است که در این راستا چنانچه کارخانه قند شازند بروزرسانی و راه اندازی شود نقش مهمی در افزایش تولید این محصول خواهد داشت.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص قیمت این محصول تولیدی گفت: قیمت تضمینی این محصول در سال جاری به ازای هر کیلوگرم ۶ هزار و ۲۴ ریال و کمک هزینه حمل و نقل نیز ۵۰۰ ریال است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: