کد خبر: ۱۸۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - 11 October 2020
ديجيتال كردن به معناي به كار گيري كلان داده ها ، هوش مصنوعي و تجزیه و تحلیل تمام فناوری های جدید برای بهبود وضعیت مشتری مداری است بنابراین درصورتی یک شرکت ديجيتال تلقی می شود که تمام فعالیت های که دارد از توسعه محصول تا خدمات پس از فروش در بستر دیجیتال باشد.

بیمه دیجیتال و الزامات آندکتر علی صلاحی نژاد - عضو رسمی انجمن حرفه ای صنعت بیمه؛ در سال هاي اخير تحولات ناشی از فناوري ديجيتالي تمام صنايع و كسب و كارها را تحت تاثير قرار داده است و متحول كرده است و زندگي امروزه را بدون كمك فناوري و به شكل سنتي بسيار دشوار است دامنه اين تغييرات و تاثير آن به صنعت بيمه نيز رسيده است و بيمه ديجيتال مورد توجه قرار گرفته است، بيمه ديجيتال در حقيقت به معناي ديجيتال كردن تمام فعاليت ها ، برنامه ها است كه البته ديجيتال كردن تنها مربوط به ارائه خدمات و محصولات نيست بلكه مربوط به تمام فرآيندها و رویه ها دریک شرکت بیمه ای است .

ديجيتال كردن به معناي به كار گيري كلان داده ها ، هوش مصنوعي و تجزیه و تحلیل تمام فناوری های جدید برای بهبود وضعیت مشتری مداری است بنابراین درصورتی یک شرکت ديجيتال تلقی می شود که تمام فعالیت های که دارد از توسعه محصول تا خدمات پس از فروش در بستر دیجیتال باشد اگر کار عمده شرکت های بیمه در ایران را صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت تعریف کنیم در عمل و در وضعیت موجود هیچ یک از این دو ماموریت به صورت دیجیتال صورت نمی پذیرد و آنچه از طرق مختلف دیجیتال بیمه از جمله اینترنت بیمه ، همراه بیمه و ... گفته می شود صرفا تبلیغات است گرچه با وجود موفقیت نسبی در برخی شرکتها در زمینه ایجاد دسترسی دیجیتال برای مشتریان ایجاد گردیده است لیکن توجه نکردن به زیرساخت داده ها و استفاده نکردن صحیح و مناسب از داده ها باعث شده نتوان آنها را یک بیمه دیجیتال دانست.

به هر حال اقدام شرکتهای بیمه در ایران به فناوری عرضه محصولات و خدمات نسبتا مشابه در قالب خدمات اینترنت بیمه و موارد از این دست بوده در عمل تعریف محصوِلات و خدمات الکترونیکی در شرکتها تقریبا مشابه و بدون تغییرات قابل توجه است بنابراین شرکتهای بیمه هنوز نتوانسته اند بیمه دیجیتال را آنچنان که باید به خدمت خود و مشتریان شان در آورند مهمترین دلایل این امر ، نداشتن مدل های کسب و کار، کارمزد محور بودن و عدم طراحی مدل های کسب و کار ارزش آفرین برای مشتریان محصولات و خدمات است.

در حال حاضر برای آنکه مشتریان برای شرکت های بیمه تعریف کنند به چه محصولات و خدماتی نیاز دارند ، شرکت های بیمه برای مشتریان تعریف می کنند که چه محصولات و خدماتی برای آنان دارند . این در حالی است که لازمه بیمه دیجیتال ، طراحی محصول و خدمات الکترونیکی مبتنی بر شناخت کامل از نیاز های مشتریان است . پس در قدم اول عدم توجه به زیرساخت مناسب و قابل اطمینان برای داده ها و در قدم دوم مشتری محوری با کمک فناوری دیجیتال در طراحی محصولات و خدمات ، حلقه های مفقوده شرکت های بیمه برای موفقیت در زمینه بیمه دیجیتال است .

به طور کلی نقطه آغاز تحول به سوی بیمه دیجیتال تغییر نگاه مدیران صنعت است و باید توجه کرد که بیمه دیجیتال بدون ساختن فرهنگ دیجیتال امکان پذیر نیست در واقع مدیران باید بپذیرند که در دنیای امروز پیشرو بودن نیازمند تغییر است که این تغییر ممکن است سالها به طول انجامد. بیمه دیجیتال یک رویکرد مبتی بر فناوری برای تحول در کل شرکت است و با تبدیل محصولات و خدمات به محصولات و خدمات دیجیتالی به وجود نمی آید ، بلکه لازمه دیجیتال شدن علاوه بر تحول محصولات و خدمات ، ایجاد تغییرات در زیر ساخت داده ها و معماری سازمانی از جمله ساختار ها و فرآیند ها است.

موضوع دیگری که در تحول دیجیتال باید مورد توجه قرار گیرد توجه به اصل کلیدی که بیمه دیجیتال در گستره مرزهای فعلی نیست بنابراین شرکتی که قصد دیجیتال شدن را دارد باید فراتر از آنچه که بیمه دیجیتال نامیده می شود فکر کند و عمل نماید به هر صورت درک نیاز ها و چالش ها ی مشتریان است که تاکنون از سوی شرکت های بیمه به آن پاسخ مناسبی داده نشده و بیمه می تواند با طراحی محصولات و خدمات دیجیتالی شده آنها را حل نماید.

خلاصه اینکه شرکت های قابلیت تبدیل شدن به بیمه دیجیتال را دارد که مدیران آن ها دارای دیدگاه بلند مدت و آینده نگر در خصوص اقداماتی ناشی از سرمایه گذاری بر روی فناوری های متحول کننده و در عین داشتن نگاه اقتصادی به سرمایه گذاری های مربوط به خرید و بهره برداری از تکنولوژی باشند ،به هر حال خوشبختانه حرکت به سوی بیمه دیجیتالی از امروز به یک امر بدیهی و لازم برای مدیران صنعت بیمه پذیرفته شده است و برخی مدیران در حال برنامه ریزی و پیاده سازی تحول دیجیتال هستند امید است که با هدایت درست آینده نه چندان دور شاهد اثر بخش بودن در قالب ارائه محصولات و خدمات جدید بیمه ای مبتنی بر مدل های کسب و کار دیجیتال باشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: