کد خبر: ۱۵۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - 23 February 2019
بعید است که رشد امروز تا پایان سال به این صورت تکرار شود؛ البته با منفی نیز همراه نیست، بلکه یک روند با ثبات و متمایل به مثبتی را ادامه خواهد داد.
به گزارش بورس آنلاین، طی دو روز اخیر کاری، بازار سهام پس از روزها افت و خیز، شاهد رشد نسبتا بالای 7 هزار واحدی بود. عمده رشد بازار در روز جاری بر دوش سهم‌های دلاری بود و سایر گروه‌ها نیز تحت تاثیر جریان مثبت ایجاد شده با ورود نقدینگی همراه بودند.

در همین خصوص و برای بررسی علل رشد اخیر و نیز تحلیل روند بازار تا پایان سال، نوید قدوسی، کارشناس بازار و مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی به بورس آنلاین گفت: بعید است که رشد امروز تا پایان سال به این صورت تکرار شود؛ البته با منفی نیز همراه نیست، بلکه یک روند با ثبات و متمایل به مثبتی را ادامه خواهد داد.

قدوسی در ادامه افزود: این تحلیل به شرطی محقق می‌شود که برخی از متغییرها به نفع بازار عمل کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی در تشریح متغییرهای تاثیرگذار بر روند ذکر شده عنوان کرد: مهمترین متغییرهایی که به نفع بازار عمل می‌کنند و محرک مثبت بازار در روزهای چهارشنبه هفته گذشته و امروز بود، نرخ دلار است. اگر دلار بتواند نرخ خود را بالای 13 هزار تومان تثبیت کند و علاوه بر آن امیدواری‌هایی در بازار وجود داشته باشد که نرخ ارز شرکت‌های بورسی متمایل شود به سمت نرخ دلار بازار آزاد، قوی‌ترین محرک‌های بازار در مدت یاد شده بوده است.

وی در ادامه افزود: در کنار این موارد، قیمت‌های جهانی نیز رشد خوبی داشته‌اند و آمریکا و چین هم در خصوص توافقات تجاری خود وارد جزئیات شده‌اند که این مسائل محرک‌هایی برای بازار است. در طرف دیگر، گزارش‌های ماهانه هم در روزهای آتی منتشر خواهند شد و انتظار بازار این است که گزارش‌های خوبی توسط گروه های عمده بازار منتشر شود.

به گفته قدوسی، بحث‌های سیاسی نیز محرک بسیار قدرتمند این روزهای بازار است؛ فرصت دوباره FATF به ایران و موارد دیگر همچون مذاکرات پنهانی، بهبود روابط با عربستان و غیره توانسته است که در کنار سایر عوامل مطرح شده، به بازار کمک کند.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی عنوان کرد: حال اگر در خصوص مولفه‌های یاد شده اتفاق خاصی رخ ندهد و مهمتر از همه، اگر دلار بتواند خود را بالای 13 هزار تومان تثبیت کند، روند بازار تا آخر سال، یک روند با ثبات متمایل به مثبت خواهد بود. اما در هفته پایانی اسفند ماه که فشار فروش کاهش پیدا می‌کند، احتمالا بازار روند مثبت خود را آغاز کند.

قدوسی در پایان خاطرنشان کرد: در این حالت ممکن است که یک موج مثبتی شکل گیرد. شاید استارت آن هم از روزهای جاری آغاز شده باشد. اما اگر این اتفاق رخ دهد، در مقطع پایانی سال شدت بیشتری به خود می‌گیرد و نقدینگی بیشتری را جذب بازار می‌کند. پس از تعطیلات نوروز هم احتمالا روند مثبت بازار ادامه داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: