کد خبر: ۱۲۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - 24 February 2018
بانكداري ايراني - وزیر اقتصاد دولت یازدهم که تحصیل کرده علوم اقتصادی و استاد دانشگاه تهران بود همواره اعتقاد داشت که همانند بسیاری از کشورهای جهان، باید از سود سپرده ای که مردم از بانک ها دریافت می کنند، مالیات وضع شود.
 بانكداري ايراني - وزیر اقتصاد دولت یازدهم که تحصیل کرده علوم اقتصادی و استاد دانشگاه تهران بود همواره  اعتقاد داشت  که همانند بسیاری از  کشورهای جهان، باید  از سود سپرده ای که مردم از بانک ها دریافت می کنند، مالیات وضع شود. 

به گزارش  بانكداري ايراني ، این موضوع سبب بروز اختلاف نظرهای زیادی بین موافقان و مخالفان طرح شد؛ هرچند  کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس در ذیل بررسی بودجه 97  اعلام کرد که این طرح در دست بررسی است اما تا کنون خبر قطعی مبنی بر تصویب یا عدم تصویب آن منتشر نشده است . 

طرفداران کسر مالیات چه می گویند؟
موافقان کسر مالیات از سود سپرده معتقدند که اغلب کشورهای دنیا از سود سپرده مالیات کسر می کنند و برخی از کشور ها  مانند ایرلند بروروی سود سپرده  41 درصد مالیات وضع کرده اند یا سوییس 35 درصد ، نیوزلند 33 درصد ، آلمان 26.3 درصد،  ژاپن 20.3 درصد ، افغانستان 20 درصد و ترکیه 15 درصد مالیات دریافت می کند بنابراین چرا ایران دست به این اقدا نزند. 

از سوی این کارشناسان ، دلیل اصلی وضع مالیات بر سود سپرده در کشورها رسیدن به دو هدف است که عبارت از افزایش درآمد مالیاتی دولت و حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصادی است . همچنین وضع این مالیات می‌تواند موجب ایجاد شفافیت در سپرده‌های بانکی شود که از لوازم اصلی توسعه اقتصادی و کاهش فساد است. 
بر همین اساس مرکز پژوهش های مجلس طی مطالعه ای کسر مالیات را الزامی میداند و گمانه زنی خبر از کسر مالیات 10 درصد دارد هرچند هنوز رقمی بطور قطعی علام نشده است اما بطور میانگین  محاسبات نشان می دهد که رقم کسر مالیات 10 درصدی حدود چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان بشود که رقم قابل توجهی برای دولت است . 

وضعیت اقتصادی کشور علت مخالفت ممتقدین به طرح 

مدیران و کارشناسان بانکی بر اساس شرایط کشور با این طرح مخالفند.  در واقع  منتقدین  این طرح می گویند که شرایط اقتصادی کشور به گونه ای نیست که از سود سپرده بانکی مالیات کسر شود . 

در همین رابطه  چندی پیش رئیس کمیسیون اقتصادی گفت و گویی گفته بود که  هر تصمیمی که در حوزه سود بانکی گرفته شود، عملا رفتار سپرده گذاران را از بخش شفاف اقتصاد کشور ـ که بازار متشکل پولی است ـ به سمت بازار غیر متشکل می برد؛ این موضوعی است که شکی در آن وجود ندارد و بارها ما این موضوع را تجربه کرده ایم. مدیران بانکی  نیز معتقدند که اگر اخذ مالیات صورت گیرد، سپرده گذاران همین مبالغی را هم که در بانک ها دارند خارج خواهند کرد و باعث ورشکستگی بانک های کشور که در کار روزانه خود هم لنگ هستند شده و باعث اختلال در سیستم اقتصادی کشور می شوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: