کد خبر: ۱۰۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - 14 June 2017
خبرهای شنیده شده حاکی از آن است که هنوز وضعیت سوددهی برخی از بانکها بهبود پیدا نکرده و تعداد زیادی از بانکها و موسسات مجاز و غیر مجاز همچنان سودهای نجومی به مشتریان خود پرداخت می کنند.
 بانكداري ايراني -  آیا سود بانکی در شبکه بانکی وضعیتی مناسب به خود گرفته یا هنوز در شرایط  بحرانی قراردارد ؟ این سوالی است که در ماه های اخیر کارشناسان، بانکداران و  مشتریان  مطرح می کنند . اما خبرهای شنیده شده حاکی از آن است که هنوز وضعیت سوددهی برخی از بانکها بهبود پیدا نکرده و تعداد زیادی از بانکها و موسسات مجاز و غیر مجاز همچنان سودهای نجومی به مشتریان خود پرداخت می کنند. 

به گزارش  بانكداري ايراني  ، با کاهش نرخ تورم ، بانک مرکزی برای کنترل تورم و در راستای سیاستهای انقباضی نرخ سود بانکی بلند مدت را به 15 درصد و نرخ سود روزمار را به 10 درصد رساند . این رویه توانست وضعیت سودهی در  بانکهای بزرگ را سروسامان دهد اما بانکهایی هستند که این دستور العمل را رعایت نکردند . و با وجود تلاش های دولت برای خروج از رکود اقتصادی و پرداخت انواع تسهیلات به منظور رشد تولید و ایجاد فضای کسب  و کار جدید این رویه بانکها در سودهی غیر معمول سبب تعمیق رکود اقتصادی شده است زیرا بانکها با پرداخت سودهای کلان مانع از حرکت نقدینی به سمت تولید شده اند .  

بر اساس این گزارش ، با مراجعه به برخی از بانکها برای سپرده گذاری مشاهده می شود که بانکها سودهای از رقم   23 درصد تا 30 درصد را پرداخت می کنند و این رویه سبب بروز مشکلاتی برای شبکه بانکی شده است . حال انکه این  دور زدن قانون در شبکه بانکی تبعات زیادی برای اقتصاد داشته و دارد مهمترین دستاورد این تخلف ماندن بختک رکود بر سر اقتصاد ایران است که سبب افزایش فقر و بیکاری شده است اما بانکهای متخلف به این وضعی توجهی ندارند و تنها به  سر پا ماندن خود می اندیشند . 

از طرف دیگر این بانکها به دلیل داشتن مشکلات عدیده با پرداخت این هزینه های اضافی در حین پرداخت سود 30درصدی وضعیت خود را سخت تر می کنند . زیرا این بانکها بعضا زیان ده بوده و با پردات هزینه بیشتر عمق زیان خویش را بیشتر می کنند . 

و نهایتا با توجه به اینکه برخی از موسسات در ماههای گذشته به دلیل مشکلات مالی خبرساز شده اند این نگرانی بوجود آمده است که بانکها نیز به ردیف موسسات بپیوندند بنابراین یکی از مهمترین مساله ای که در بین سرمایه گذاران مطرح می شود این است که بانکهایی که سود بیشتر می دهند مشکلات بیشتری داشته و احتمالا در سالهای بعدی به صف موسسات مساله دار غیر مجاز  خواهند پیوست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: