معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: در دستورالعمل هدایت تحصیلی ۱۲ اولویت تعیین شده که تجویزی نیست و دانشآموز اقدام به انتخاب میکند.
علی زرافشان در گفتوگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکلات هدایت تحصیلی دانشآموزان که در سال تحصیلی گذشته رخ داد، چه تدابیری اتخاذ شده است، اظهار کرد: سال گذشته شیوه نامه هدایت تحصیلی به استانها ارسال نشد اما امسال این شیوه نامه را ارسال کردیم که رویکرد هدایت تحصیلی در آن تبیین شده است.
وی افزود: رویکرد اصلی هدایت تحصیلی ایجاد حداکثر ظرفیت برای پاسخگویی به خواستههای دانشآموزان است تا بتوانند رشته تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب کنند البته تلاش کردهایم از طریق فرهنگسازی رشتهها و شاخههای تحصیلی را برای دانشآموزان معرفی کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: در دستورالعمل هدایت تحصیلی 12 اولویت براساس 100 امتیازی که شورای عالی آموزش و پرورش تعیین کرده مشخص شده است اما این اولویتها جنبههای تجویزی نداشته بلکه به صورت توصیهای است یعنی به دانش آموزان میگوییم آزمونهای مشاوههای، نظر مشاور، نظر خود و عملکرد تحصیلی او حکایت از آن دارد که اولویتهای تحصیلیاش بدین ترتیب است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس دستورالعمل هدایت تحصیلی، دانش آموزان از میان اولویتهای تعیین شده رشته مورد علاقه خود را انتخاب میکنند. در آییننامه هدایت تحصیلی گذشته، کف نمرهای برای ورود به برخی رشتهها وجود داشت که در دستورالعمل امسال نیز لحاظ شده است تا براساس کف نمره دانشآموز بتواند به یک رشته وارد شود یعنی براساس نمره کسب شده اولویت وی مشخص خواهد شد براین اساس افرادی که دارای اولویت بالاتر هستند ابتدا ثبتنام میشوند.
زرافشان تصریح کرد: سیاست حاکم بر هدایت تحصیلی این است که پاسخگویی به حداکثر انتخاب دانشآموزان صورت بگیرد بنابراین انعطافی ایجاد شده مبنی براینکه دانش آموزانی که به عنوان مثال از 100 امتیاز 80 امتیاز را کسب کردهاند اما در یک منطقه خاص موفق به ثبتنام در رشته مورد علاقه نمیشوند میتوانند در مناطق مجاور برای ثبتنام اقدام کنند مشروط به اینکه منطقه مجاور ظرفیت خالی داشته باشد.