کد خبر: ۹۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - 07 March 2017
خیابان جمهوری تهران در قسمتی که به سه راه امین حضور معروف است، به شلوغی همیشه است و داخل فروشگاه‌های لوازم خانگی، خانم‌ها در رفت و آمد هستند.
روزنامه ایران درباره رقابت نزدیک برندهای ایرانی و خارجی به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: خیابان جمهوری تهران در قسمتی که به سه راه امین حضور معروف است، به شلوغی همیشه است و داخل فروشگاه‌های لوازم خانگی، خانم‌ها در رفت و آمد هستند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: دختر جوانی که در میان سرویس‌های قابلمه مختلف جست و جو می‌کند، می‌گوید:«من بیشتر وسایل جهیزیه‌ام خارجی است، اما پلوپز را آمده‌ام فقط ایرانی بخرم، در این یک مورد به نظرم جنس ایرانی واقعاً خوب است.» در قسمت دیگری از جنوب بازار تهران، در خیابان شوش، ظروف آشپزخانه کنار هم چیده شده‌اند و جمعیت حاضر در آن جا نیز، دخترانی جوان کنار زن‌هایی میانسال هستند. 

دختری که دو ماه دیگر مراسم عروسی‌اش برگزار می‌شود، می‌گوید:«من خیلی گشتم. در ظروف چینی، واقعاً قیمت ظرف‌های ایرانی به نسبت کیفیت‌شان مناسب بود. ظرف‌های خارجی خیلی گران هستند و ما نه توانایی خرید آنها را داریم، نه اصراری. سرویس چینی‌ام را ایرانی گرفتم.» 

این تنها روایت بازارهای عمده فروشی تهران نیست. در مناطق شمالی پایتخت نیز چند سالی است که در بزرگترین پاساژها، برندهای مختلف ایرانی پا به پای برندهای خارجی رقابت می‌کنند. در منطقه زعفرانیه، دختری کنار فروشگاه ظروف آشپزخانه ایستاده و می‌گوید:«من هیچ علاقه‌ای به ظرف ندارم اما بین فروشگاه‌های این پاساژ، طرح و نقش‌های این چینی‌ها و ظرف‌ها خیلی من را جذب کرد. بین این اسم ‌های خارجی دیدم روی این مغازه برند ایرانی خورده، تعجب کردم.» 

بررسی‌های میدانی «ایران» در بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر، بعضی از بخش‌های داخلی این صنعت رشد کرده‌اند. در حوزه لوازم آشپزخانه، بعضی اجناس ایرانی پیشرفت زیادی کرده‌اند و با به روز کردن طراحی‌ها، نظر قشرهای مختلف مردم را به خود جلب کرده‌اند. در جنوبی‌ترین بازارها یا بازارهای لوکس شمال شهر، دخترانی پیدا می‌شوند که دل‌شان می‌خواهد جهیزیه‌شان را با کالاهای ایرانی و با سطح‌های قیمتی مختلف، تهیه کنند.

** وضعیت بازار لوازم خانگی ایرانی
بر اساس آمار کانون تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور، اندازه این بازار ایران حدود 16 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که طی 5 سال آینده با رشد سالانه 4درصدی به عدد 17 هزار و 754 میلیارد تومان خواهد رسید و در سال2020، پیش‌بینی می‌شود این مقدار به عدد تقریبی 21 هزار میلیارد تومان یعنی 8.5میلیارد دلار برسد. 

اما برندهای داخلی و خارجی چقدر از این بازار سهم دارند؟ آمارها نشان می‌دهد در گروه صوتی تصویری، سهم تعدادی برندهای خارجی 95درصد و سهم تعدادی برندهای ایرانی 5درصد است. در گروه یخچال فریزر، سهم تعدادی برندهای خارجی حدود60درصد و سهم تعدادی برندهای ایرانی 40درصد برآورد می‌شود. همچنین در گروه شوینده‌ها سهم تعدادی برندهای خارجی 55درصد و سهم تعدادی برندهای ایرانی 45 درصد است. اما محصولات گران قیمت برندهای خارجی، گران قیمت برندهای‌ های ایرانی نیز دارای بیشترین میزان موجودی فروخته نشده محصول در انبارهای بازار و کارخانجات خود هستند. به همین علت در محاسبه ریالی اندازه بازار، 70درصد سهم بازار برای برندهای خارجی و 30 درصد سهم برای برندهای ایرانی است. این در حالی است که ایران با سهم بازار 15 درصدی در منطقه خاورمیانه، به‌عنوان بزرگترین بازار مصرف لوازم خانگی منطقه شناسایی شده است.

** آمار خرید لوازم خانگی ایرانی
مرکز آمار ایران، گزارشی از نگرش مصرف‌کنندگان درباره خرید 6 گروه کالایی لوازم خانگی تهیه کرده است. بر اساس این گزارش، 41 درصد از کالاهای خریداری شده توسط مصرف‌کنندگان، داخلی و 59 درصد آن خارجی بوده است. مصرف‌کنندگان لوازم خانگی 37 درصد یخچال خارجی و 63درصد یخچال داخلی خریداری کرده‌اند.

48درصد از لباسشویی ‌های خریداری شده توسط مصرف‌کنندگان نیز خارجی و 52 درصد داخلی بوده است. از تلویزیون‌ های خریداری شده توسط مصرف‌کنندگان در سال 1392، 57درصد خارجی و 43درصد داخلی بوده است.

*منبع: روزنامه ایران، 1395.12.17
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: