کد خبر: ۹۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - 23 February 2017
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: در نوروز سال جاری بیش از یک میلیون و ۹۰۷ هزار نفر از بناهای تاریخی استان قزوین دیدن کردند.

قزوین- مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: در نوروز سال جاری بیش از یک میلیون و ۹۰۷ هزار نفر از بناهای تاریخی استان قزوین دیدن کردند.

به گزارش مهر، جواد حضرتی چهارشنبه شب در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر که دریکی ازمجتمع های بین راهی برگزار شد اظهارداشت: با تشکیل ۱۰ کمیته از جمله خدمات و ترافیک، امداد ونجات، انتظامی و امنیتی، هماهنگی شهرداری ها و دهیاری ها، اسکان و رفاه، اطلاع رسانی و تبلیغ، امور فرهنگی، ارزیابی عملکرد و شکایات، سلامت، محیط زیست، نظارت، تنظیم بازار، حمل و نقل و آمار زمینه خدمت رسانی به مسافران فراهم شده است.

وی افزود:امسال شرایط به گونه ای است که می توان نوروز بانشاطی را مهیا و برگزار کرد به همین دلیل با برنامه ریزی مناسب تلاش می کنیم اوقات خوشی برای میهمانان ومسافران نوروزی مهیا شود.



مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: برگزاری مراسم دیدار با استاندار در عالی قاپو، برگزاری مراسم نوروزگاه، مراسم تحویل سال در زیارتگاهها و امامزاده ها، نوروزگاهها در فضاهای باز، از برنامه های پیش بینی شده در ایام نوروز است.

حضرتی یادآورشد: نصب ۱۱۰ عدد تابلو با موضوعات مربوط به نوروز در دولتخانه صفوی، آیین نمایش نوروزی، نوروز خوانی، میر نوروزی، رسم های آئینی قبل از نوروز، خانه تکانی، زیارت قبور، مدیریت چهارشنبه سوری، مرور ادبیات شفاهی، مراسم لالایی با استفاده ازهنرمندان محلی باعنوان نغمه های صلح، جشنواره سفره و غذا های نوروزی، در ایام نوروز امسال تدارک دیده شده است.



وی اضافه کرد: امسال در هر بنای تاریخی یک کارگاه زنده صنایع دستی پیش بینی شده و با برپایی بازارچه های صنایع دستی و افزایش ظرفیت اقامتی تلاش می کنیم روزهای خوبی برای مسافران ایجاد شود.

حضرتی اضافه کرد: برای افزایش ظرفیت اقامتی با کمک بخش خصوصی می توانیم یک مجموعه ۳۰ واحدی در خیابان انصاری درمحله تاریخی دیمج باظرفیت ۲۰۰ تخت ایجاد کنیم که این امرنیازمند صدور مجوز تغییر کاربری است که در صورت همکاری سرمایه گذار آماده مشارکت است.

وی گفت: همچنین در شهر صنعتی البرز یک مجموعه آپارتمانی ۱۲ واحدی با ۶۰ تخت می تواند به هتل آپارتمان تبدیل شودکه سرمایه گذار آماده اجرای طرح است که با این کار می توانیم به افزایش تخت های اقامتی خود کمک کنیم.

حضرتی تصریح کرد: در کمیسیون ماده ۵ برای تغییر کاربری باید هماهنگی لازم صورت گیرد و درخواست داریم یک سال مهلت برای بازپرداخت اقساط سرمایه گذاران هم پیش بینی شود.



افزایش بازدید از بناهای تاریخی استان

وی افزود: در سال ۹۳ تعداد بازدیدکننده ها از بناهای تاریخی استان یک میلیون و ۳۱۳ هزار نفر بود که این تعداد در سال گذشته به یک میلیون و ۵۳۷ هزار نفر و امسال به یک میلیون و ۹۰۵ هزار نفر افزایش یافت.

حضرتی بیان کرد:همچنین درسال ۹۳ تعداد اقامت کنندگان دراستان ۲۰۰ هزار و ۷۹۳ نفر، در سال ۹۴ به تعداد ۲۴۴ هزار و ۸۸۶ نفر و سال جاری ۲۲۹ هزار و ۴۹۳ نفر در ساان اقامت کردند.

وی اظهارداشت:همچنین تعداد بازدیدهااز ۹۰۳ مورد درسال ۹۳ به ۱۱۲۰ مورد در سال جاری رسید و در نوروز امسال هم نظارت و بازرسی ها با جدیت انجام خواهد شد.
 
در ادامه حجت الاسلام سید قریش موسوی رئیس ستاد اقامه نماز استان گفت: در کنار تامین امکانات رفاهی و خدماتی باید نسبت به مسائل معنوی و نماز هم اهمیت دهیم که در این راستا تامین نمازخانه در مسیرها ضروری است.



وی افزود:باهمکاری شهرداری که درسالهای قبل هم بخوبی انجام شد لازم است نسبت به ساماندهی وبازنگهداشتن تعدادی از مساجد بین راهی اقدام شود.

موسوی گفت: ۱۷ مسجد برای فعالیت شبانه روزی مهیا شده که از استاندار محترم انتظار داریم برای تامین اعتبار شیفت خادمان مساجد همکاری لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد:درمراکز تفریحی، اقامتی، گردشگری، مجتمعهای بین راهی باید نمازخانه آبرومند و تمیز و مناسبی برای اقامه نماز مسافران ایجاد شود.

در این جلسه دیگر اعضا نیز دیدگاه و پیشنهادات خود را برای پذیرای مناسب از مسافران مطرح کردند.

ممنوع شدن حفاری ها از ۲۰ اسفندماه، جانمایی برای بازارچه های فروش در ورودی ومراکز پر رفت و آمد، پاکسازی معابر، ساماندهی ورودی و خروجی های شهری، زیباسازی شهرها، تامین نمازخانه ازمسائل مطرح شده در این جلسه بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: