کد خبر: ۹۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 22 February 2017
مدیر پروژه مطالعات آمایش استان کرمانشاه گفت: اصلی ترین معضلات کرمانشاه در قالب انجام طرح مطالعاتی آمایش استان شناسایی شد.
مدیر پروژه مطالعات آمایش استان کرمانشاه گفت: اصلی ترین معضلات کرمانشاه در قالب انجام طرح مطالعاتی آمایش استان شناسایی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر جمال فتحی الهی در جمع خبرنگاران درباره طرح مطالعاتی آمایش استان کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه از سال 85 مطالعات طرح آمایش را در دستور کار خود قرار داد و برای انجام این مهم قراردادی با دانشگاه تربیت مدرس تهران منعقد کرد اما این طرح تا سال 92 بدون نتیجه مشخصی باقیماند و همین امر منجر به فسخ قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس شد.

وی ادامه داد: از سال 93 بار دیگر موضوع طرح مطالعات آمایش استان در دستور کار قرار گرفت و در ابتدا اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان مجری انجام این کار مشخص شد اما در ادامه اجرای آن به دانشگاه رازی سپرده شد.

فتحی الهی عنوان کرد: با واگذار شدن اجرای این طرح بزرگ مطالعاتی به دانشگاه رازی، اساتیدی از گروه های مختلف علمی شامل جامعه شناسی، اقتصاد، جغرافیا و ... از دانشگاه های مختلف استان به عنوان همکار در این طرح درنظر گرفته شدند و در واقع استارت کار از آذرماه 93  و در قالب 9 گروه پژوهشی زده شد.

وی با بیان اینکه حدود 100 استاد دانشگاه استان درگیر انجام مطالعات این طرح بزرگ آمایش استان شدند و 45  نفر در قالب پرسشگر با این طرح مطالعاتی همکاری داشتند، تصریح کرد: در نهایت بعد از دو سال کار مطالعاتی، بیش از 7000 هزار صفحه گزارش در بخشهای مختلف به عنوان خروجی این طرح تحویل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شد.

وی با بیان اینکه خروجی این مطالعات آمایش یکسری اسناد بالادستی است که تعیین می کند برنامه های پنج ساله و برنامه های کوتاه مدت چگونه تدوین شود، یادآور شد: نرخ بیکاری بالا و ماندگار، درآمد سرانه پایین، بهره وری پایین، مصرف بی رویه آب، تخریب و فرسایش خاک، کاربری نامتناسب با توان اکولوژیکی سرزمین، آسیب های اجتماعی بالا، انسجام اجتماعی پایین، نابرابری فضای بین شهرها، نابرابری فضایی بین شهر و روستا و نابرابری جنسیتی از اصلی ترین معضلات شناسایی شده استان در قالب انجام این مطالعات است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه سالانه بیش از 700 پایان نامه ارشد و دکتری در دانشگاه رازی تدوین می شود، گفت: اگر تنها 20 درصد این حجم از پایان نامه های تولیدی در استان به بررسی مسائل و معضلات استان اختصاص یابد، می توان ادعا کرد دانشگاه در مسیر توسعه استان قدم بر می دارد.

تدوین برنامه های 5 ساله توسعه براساس سند آمایش

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه تدوین برنامه های 5 ساله توسعه براساس سند آمایش به عنوان یک سند راهبردی توسعه بلندمدت انجام می شود، گفت: از سند آمایش به عنوان یک سند بالادستی یاد می شود که اسناد پایین دستی و افق های برنامه ریزی کوتاه مدت بر اساس آن شکل می گیرد.

طهمورث الیاسی با اشاره به اینکه تمامی برنامه های 5 ساله توسعه استانها و کشور بر اساس نتایج مطالعات اسناد بالادستی که همین سند آمایش است، تدوین می شود، اظهار کرد: گرچه هنوز نتایج مطالعات آمایش استان به تصویب نهایی نرسیده اما برنامه ششم توسعه استان کرمانشاه با نگاه ویژه ای به نتایج اولیه این سند آمایش تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات آمایش در واقع نتایجی کالبدی را در اختیار مدیران برنامه ریز کشور قرار می دهد تا آنها بتوانند براساس نتایج این مطالعات برای توسعه بهتر کشور برنامه نویسی کنند.

الیاسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در تهیه و تدوین این سند آمایش استان از ظرفیت های علمی و پژوهشی استان شامل اساتید دانشگاه های مختلف این استان به خوبی استفاده شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین با انجام این مطالعات بزرگ آمایش ظرفیت سازی خوبی در استان انجام شده که امیدواریم در ادامه نیز بتوانیم طرح های مطالعاتی مختلف دیگری را  با اتکا به توان علمی پژوهشی استان انجام دهیم.

وی تاکید کرد: منابعی که در راه انجام مطالعات آمایش استان صرف شده، هرگز از دید ما هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری بنیادی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: