کد خبر: ۹۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 20 February 2017
‌طی دو روز گذشته تخريب و فروریختن سقف كلاس درس مدرسه فضه روستاي زهوکی بخش بندزرک شهرستان میناب به یکی از مهم‌ترین خبرهای ناشی از بارندگی‌ها در کشور تبدیل شد که در این زمینه درد و دل‌های مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان هرمزگان شاید نشان دهد که این معضل نیازمند حمایتی جدی نه از مسئولان استانی بلکه نگاه ویژه مسئولان کشوری را می‌طلبد.

‌طی دو روز گذشته تخريب و فروریختن سقف كلاس درس مدرسه فضه روستاي زهوکی بخش بندزرک شهرستان میناب به یکی از مهم‌ترین خبرهای ناشی از بارندگی‌ها در کشور تبدیل شد که در این زمینه درد و دل‌های مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان هرمزگان شاید نشان دهد که این معضل نیازمند حمایتی جدی نه از مسئولان استانی بلکه نگاه ویژه مسئولان کشوری را می‌طلبد.

‌به گزارش ایسنا،‌ دانش‌آموزان این‌گونه مدارس مجبور هستند همانند گذشته در اين کلاس‌های غیراستاندارد و فرسوده ادامه تحصيل دهند...

دبستان فضه زهوکی یا همان میرزای شیرازی سابق قدمتی دیرینه دارد و قسمتی از آن در سال 1342 بناشده است و چند سال پیش این مدرسه از سوی سازمان نوسازی مدارس تخریبی محسوب شد.

در این کلاس درس 18 دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و اگر این اتفاق در ساعتی که دانش‌آموزان حضور داشتند به وقوع می‌پیوست معلوم نبود چه عواقبی نصیبشان می‌شد.

خوشبختانه در اين ريزش سقف صدمه‌ای به دانش‌آموزان وارد نشده اما ساير کلاس‌های مدرسه فضه نيز در حال فروريختن است و اگر باران شديد ديگري ببارد، سقف آن کلاس‌ها نيز فرو خواهد ریخت.

در همین خصوص بخشدار بخش بندزرک گفت: خوشبختانه ریزش سقف ساختمان در شب بوده و در این حادثه به کسی آسیب وارد نشد.

علی بلاگ با بیان اینکه بیش از 200 دانش‌آموز در این دبستان در دو نوبت صبح و عصر تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: دبستان فضه زهوکی 6 کلاسه در لیست دبستان‌های تخریبی قرار دارد ولی هنوز دانش‌آموزان در آن درس می‌خواندند.

وی با اشاره به اینکه فعلاً دبستان تعطیل است تا مسئولان نوسازی مدارس چاره‌ای بیندیشند، اضافه کرد: مسئولان نوسازی مدارس در حال بازدید از این مدرسه هستند و تا بازسازی مدرسه مکانی استیجاری برای تحصیل این دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود.

سالاری میری گفت: بیش از 20 هراز دانش‌آموز در شهرستان میناب در 90 مدرسه تخریبی با 400 کلاس درس می‌خوانند.

برای جمع‌آوری مدارس تخریبی نیازمند مشارکت خیرین و حمایت دولت هستیم

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان هرمزگان ضمن تشکر و قدردانی از پیگیری خبرگزاری ایسنا در خصوص مدارس تخریبی و تخریب دبستان فضه شهرستان میناب براثر بارندگی‌های اخیر، افزود: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم بیش از 2 هزار و 500 کلاس درس تخریبی وجود داشت که می‌طلبید برای رفع مشکل به‌صورت جدی وارد عمل شویم، به همین خاطر دو برنامه در دستور کار قرار گرفت.

بیش از 70 درصد منابع خیری به سمت مدارس تخریبی سوق داده‌ شده است

ماشاالله قاسمی هدایت منابع خیری به سمت مدارس تخریبی را یکی از این برنامه‌ها دانست و عنوان کرد:  تا امروز بیش از 70 درصد منابع خیری به سمت مدارس تخریبی سوق داده‌شده است و صد در صد منابع بنیاد پر خیر برکت به مدارس تخریبی اختصاص‌یافته است که جا دارد از خیرین نیک‌اندیش و مؤسسات و بنیادهایی که در احداث فضاهای آموزشی در هرمزگان همکاری دارند تشکر و قدردانی کنیم.

وی انعکاس گزارش‌ها لازم به سازمان نوسازی مدارس کشور و پیگیری مجدانه از طریق  مراجع ذی‌ربط به‌منظور توجه ویژه دولت به جمع‌آوری این مدارس در استان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: تاکنون مکاتبات مستمر و جلسات متعدد با سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص مدارس تخریبی انجام‌شده و در این راستا سازمان نوسازی مدارس نیز پیگیری موضوع را از طریق سازمان برنامه‌وبودجه کشور  در دستور کار قرار داده که نتایج مثبتی را به همراه داشته و دارد.

پیگیری‌های نمایندگان هرمزگان در مجلس نیز شایسته تحسین است

قاسمی با بیان اینکه نماینده حوزه شرق استان نیز به همراه نماینده اداره کل نوسازی مدارس از مدارس تخریبی حوزه فوق بازدید به عمل‌آورده است، خاطرنشان کرد: در جلسات مشترکی که با نمایندگان حوزه مرکزی هرمزگان در اداره کل نوسازی مدارس برگزار شد، این موضوع به‌طور خاص به استحضار نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس رسید که البته پیگیری‌های نمایندگان نیز شایسته تحسین است.

امیدوارم سهم هرمزگان متناسب با مشکلات آن دیده شود

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان هرمزگان اضافه کرد: در جلسات شورای اداری استان موضوع مدارس تخریبی مطرح‌شده است بر اساس گزارش‌ها ارائه‌شده در سیزدهمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان به ریاست معاونت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، دکتر نوبخت از اختصاص یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان با مشکلات عدیده‌ای در این بخش مواجه‌اند و برای دولت در این بخش از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند که امیدوارم با رایزنی‌هایی که انجام خواهد گرفت سهم استان هرمزگان متناسب با مشکلات آن دیده شود و مشکلات گفته‌شده در خصوص کمبود مدارس و کلاس‌های تخریبی برطرف شود.

بازسازی 900 کلاس درس تخریبی در هرمزگان

وی با اشاره به بازسازی 900 کلاس درس تخریبی در هرمزگان، گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از 900 کلاس درس تخریبی جمع‌آوری‌شده است یعنی سالانه 300 کلاس درس تخریبی بازسازی‌شده است این آمار نشان می‌دهد که برای 27 هزار دانش‌آموز هرمزگانی که در این‌گونه مدارس تحصیل می‌کردند، فضای آموزشی استاندارد احداث‌شده است که این توفیق محصول همراهی خیرین و حمایت دولت بوده و امیدوارم تا محو کامل مدارس تخریبی استمرار یابد.

میناب با 336 کلاس تخریبی در رتبه دوم استان

قاسمی خاطرنشان کرد: با همه این اقدامات انجام‌شده، شهرستان میناب با 336 کلاس تخریبی از جهت تعداد مدارس تخریبی در رتبه دوم استان قرار دارد و در سه‌ساله اخیر 30 پروژه آموزشی در قالب 117کلاس درس با زیربنای 13 هزار و 251 مترمربع و بااعتباری بالغ‌بر 185میلیارد ریال تقدیم دانش‌آموزان و مردم این شهرستان شده است که از این تعداد قریب به 100 کلاس درس تخریبی، تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: قطعاً برای محو کامل مدارس تخریبی این شهرستان مشارکت خیرین ضرورتی انکارناپذیر است که بعد از برگزاری همایش خیرین مدرسه‌ساز مکران روند مشارکت سرعت بیشتری به خود گرفته است.

معضل مدارس تخریبی متعلق به امروز و دیروز هم نیست

وی در پایان با اشاره به اینکه درمجموع مدارس تخریبی دغدغه و نگرانی همه متولیان به‌ویژه آموزش‌وپرورش، نوسازی مدارس و اولیا و دانش‌آموزان است که همواره به‌عنوان زخمی کهنه بر پیکر آموزش‌وپرورش نشسته است و متعلق به امروز و دیروز هم نیست، اظهار کرد: برای محو مدارس تخریبی باید همه دست‌به‌دست هم بدهیم تا این مشکل مرتفع شود و در این راستا نقش رسانه‌ها بسیار حیاتی است که با انعکاس اخبار و اطلاعات صحیح و تحلیل‌های منصفانه دولت و متولیان احداث فضاهای آموزشی را یاری کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: