کد خبر: ۹۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 02 February 2017
«سهم بالای کارتخوان‌های فروشگاهی از تراکنش‌ها»، «سرایت زیان بانک‌ها به نماگرهای بورسی»، «روش بهینه تجمیع پلاک‌ها در نوسازی بافت فرسوده» و «فاجعه پلاسکو؛ از بحران مدیریت تا مدیریت بحران» از جمله موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره پنجشنبه 14 بهمن است.
 «سهم بالای کارتخوان‌های فروشگاهی از تراکنش‌ها»، «سرایت زیان بانک‌ها به نماگرهای بورسی»، «روش بهینه تجمیع پلاک‌ها در نوسازی بافت فرسوده» و «فاجعه پلاسکو؛ از بحران مدیریت تا مدیریت بحران» از جمله موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره پنجشنبه 14 بهمن است.

** سهم بالای کارتخوان‌های فروشگاهی از تراکنش‌ها
احسان شمشیری در این گزارش نوشت: در شرایطی که فعالیت‌های بانکی در جهان با سرعت خیره‌کننده‌یی به سمت استفاده از بانکداری آنلاین و ابزارهایی مانند موبایل بانک و اپلیکیشن‌های پرداخت می‌رود، اما آمار پذیرندگی بانک‌ها در آذرماه نشان می‌دهد سهم بازار پذیرش تلفن همراه نسبت به سایر ابزارها نظیر کارتخوان فروشگاهی، عابربانک‌ها و پذیرش اینترنتی پایین‌تر است و با وجود رشد تراکنش‌های کیف پول الکترونیکی، سهم و استفاده از تله‌پردازها و اپلیکیشن‌ها با اقبال کمتری رو‌به‌رو بوده است زیرا به دلیل ممنوعیت‌های بانک مرکزی، تله‌پرداز و نرم‌افزارها تنها قادر به ارائه خدمت پرداخت قبض و خرید شارژ است و برخی کارشناسان و مسوولان اقتصادی از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار توجه بانک مرکزی به استفاده از تلفن‌های همراه در پرداخت‌های بانکی و خریدهای الکترونیکی هستند.

** سرایت زیان بانک‌ها به نماگرهای بورسی
در این گزارش آمده است: روز گذشته، دومین بانک جنجالی بورس پس از غیبتی 198 روزه، با 33.27 درصد کاهش قیمت، بازگشایی شد. در حالی نماد معاملاتی بانک تجارت به تالار شیشه‌یی بازگشت که پس از سخت‌گیری‌های بانک مرکزی برای اعمال ذخایر قانونی در صورت‌های مالی، زیان انباشته 27 تومانی را به ثبت رساند. بازگشایی نماد بانک تجارت موجب ریزش نماگرهای بازار سرمایه شد و 560 واحد شاخص کل را به عقب راند که سهم بانک تجارت در این ریزش 370واحد بوده است. شاخص هم‌وزن نیز طی معاملات دیروز، 98 واحد افت کرد و به رقم 15هزار و 641 واحد رسید، همچنین شاخص آزاد شناور نیز ریزش 719 واحدی را تجربه کرد. بر این اساس، «وتجارت» در حالی بازگشایی شد که ارزش بازار آن از رقم 4هزار و 500 میلیارد تومان به 3 هزار میلیارد تومان تنزل یافت. این رخداد بر ارزش بازار نیز تاثیر زیادی گذاشته و به همین میزان از ارزش آن نیز کاسته و به رقم 324 هزار میلیارد تومان رساند.

** روش بهینه تجمیع پلاک‌ها در نوسازی بافت فرسوده
سارا حامدی در این گزارش می نویسد: در پی انتقاد حسن قربانخانی، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران از نحوه نوسازی بافت فرسوده با تجمیع 3 پلاک، علیرضا سرحدی، رییس سابق انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان بهترین راهکار نوسازی بافت فرسوده را تجمیع بیش از 10 پلاک با یکدیگر دانست و به «تعادل» گفت: بهترین روش نوسازی بافت فرسوده تملیک زمین و تجمیع چندین پلاک با یکدیگر است. مدت‌هاست موضوع نوسازی و بهسازی خانه‌های موجود در بافت فرسوده تهران مورد توجه مردم این مناطق، بخش خصوصی و... است. از سوی دیگر دولت نیز به تازگی ضمن توافق با انبوه‌سازان استان تهران اقدام به نوسازی خانه‌ها بافت فرسوده در محله سیروس تهران کرده است. چند روز پیش بود که معاون اول رییس‌جمهوری در حاشیه بازدید از 214 واحد مسکونی محله سیروس تهران با انتقاد از زندگی 19 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد و حاشیه شهرهای بزرگ وضعیت نامناسب ایمنی، خدمات‌رسانی و معابر تاکید کرده بود که باید برای این 19 میلیون نفر فکر جدی شود. وی تصریح کرده بود که نوسازی و بازسازی این واحدها در حاشیه شهرها آسان‌تر است؛ زیرا زمین‌هایی در این مناطق وجود دارد که دولت می‌تواند برای آنها برنامه‌ریزی کند و بخش خصوصی نیز در آن سرمایه‌گذاری کند. به گفته جهانگیری، زیرساخت‌ها در بافت‌های فرسوده در کشور فراهم است و باید در محله‌های ناکارآمد که در بافت فرسوده قرار دارند، امکان ایجاد واحدهای مسکونی مناسب فراهم شود و برای این کار باید طرح کاملی در نظر گرفت.

** فاجعه پلاسکو؛ از بحران مدیریت تا مدیریت بحران
روزنامه تعادل در این گزارش آورد: بعد از فاجعه ریزش ساختمان پلاسکو بحث ایمنی ساختمان‌ها در برابر حریق به یکی از بحث‌های مهم کارشناسان تبدیل شده و افراد بسیاری درخصوص دلایل و چرایی این ماجرا اظهارنظر کرده‌اند. باوجود این، با گذشت دو هفته از ماجرا هنوز ابهاماتی وجود دارد. به گفته احمد دنیامالی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر یکی از ابهامات این است که چرا بعد از سه ساعت آتش‌سوزی ساختمان را خالی نکردند. چرا در 48ساعت اولیه ناهماهنگی در مدیریت حادثه دیده می‌شد و چرا تا روز دوم حادثه نقشه ساختمان دراختیار آتش‌نشانان و امدادگران قرار نگرفت. همچنین دلیل انفجارها و نیز حرارت بسیار زیادی که باعث شد آهن گداخته و مذاب شود جزو سوالاتی است که تاکنون مجهول باقی مانده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: