کد خبر: ۹۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 26 January 2017
«ایمن‌سازی بیمارستان‌ها با درآمد‌های اینترنتی»، «زندگی در کنار بمب‌های عفونی»، «هاشمی پل ارتباط مطالبات مردم و حاکمیت بود» و «روایت‌های مختلف از یک عدد سرنوشت‌ساز» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره پنجشنبه 7 بهمن به شمار می رود.
«ایمن‌سازی بیمارستان‌ها با درآمد‌های اینترنتی»، «زندگی در کنار بمب‌های عفونی»، «هاشمی پل ارتباط مطالبات مردم و حاکمیت بود» و «روایت‌های مختلف از یک عدد سرنوشت‌ساز» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره پنجشنبه 7 بهمن به شمار می رود.

** ایمن‌سازی بیمارستان‌ها با درآمد‌های اینترنتی
بر اساس آمار 570 بیمارستان در وزارت بهداشت با قدمت بیش از 20 سال و حدود 80 بیمارستان هم بیش از 50 سال قدمت دارند. برخی از این بیمارستان‌ها نیازمند بازسازی هستند. با وجود این، عملیات نوسازی و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها از دو سال گذشته آغاز شده و تاکنون حدود یک میلیون و 200 هزار متر مربع از فضای مراکز درمانی کشور مورد بازسازی قرار گرفته است. به گفته مسئولان در وزارت بهداشت با توجه به قدمت و فرسودگی برخی بیمارستان‌ها تخصیص اعتبارات در این زمینه کافی نیست. این در حالی است که مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌های کشور جدی است و اغلب تخت‌های موجود هم فرسوده هستند. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی «آرمان» با همایون‌هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ایمن سازی مراکز بهداشت و درمان کشور در مقابله با بحران‌هاست.

وضعیت ایمنی و مقابله با بحران را در ساختمان بیمارستان‌ها و دیگر مراکز بهداشت و درمان کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بر اساس استانداردهای موجود بیمارستان‌ها و دیگر اماکن ارائه دهنده خدمات عمومی که بیش از 30 سال قدمت دارند مشمول نوسازی می‌شوند، چون اماکن درمانی و بیمارستان‌های کشور به دلیل رسالتشان باید در شرایط بحران قابلیت تاب‌آوری ویژه داشته باشند. یکی از ویژگی‌های بارز این اماکن حفظ شرایط از لحاظ ساختمانی، ایمنی در شرایط بحرانی و فرایند امدادرسانی و خدمات‌‎رسانی است. برای مثال وقتی یک بیمارستان در مواقع بحرانی همچون زلزله از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار نباشد دیگر نمی‌توان انتظار خدمات‌رسانی از آن را داشت. بر اساس رسالت مراکز بهداشت و درمان باید این مراکز در شرایط بحران نقش پوشش‌دهی داشته باشند نه اینکه در مواقع بحرانی اولین اماکن خسارت دیده محسوب شوند. بنابراین توجه به ایمنی و استانداردسازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی باید مورد توجه و اولویت رسیدگی مسئولان قرار گیرد. برای ایمن سازی اماکن عمومی، نظام مهندسی و دیگر مسئولان مربوطه باید در دوره‌های زمانی متفاوت نسبت به بازدید و ایمن‌سازی اماکن توجه داشته باشند.

** زندگی در کنار بمب‌های عفونی
آلودگی پسماندهای بیمارستانی مدت‌هاست که سر و صدای زیادی به راه انداخته است، چرا که هنوز مشخص نیست مسئولیت امحای آن با چه سازمانی است. از این رو به چالش زیست محیطی تبدیل شده و مشکلات زیادی به وجود آورده است. کافی است عبارت دفع غیر اصولی زباله‌های عفونی را در اینترنت جست‌و‌جو کنید و تصاویر زیادی از میبد، اهواز، بندر لنگه، ماهنشان زنجان، فارس و فرخ‌شهر چهارمحال و بختیاری به دست آورید، آن‌چنان که طی سال گذشته و امسال انواع سرنگ‌ها، سوزن‌ها، تیغ جراحی، بانداژهای خونین و وسایل تیز و برنده باعث آلودگی محیط‌زیست شده و امکان انتقال بیماری‌ها به مردم و حیوانات را به وجود آورده است.

گرچه خطرات این مساله بارها و بارها توسط رسانه‌ها و کارشناسان هشدار داده شده و هیات دولت نیز هشت سال پیش یعنی در اردیبهشت سال‌87 در مصوبه‌ای تحت عنوان ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی از بیمارستان‌ها خواسته که در مبدا زباله‌‌های عفونی، تیز و برنده خود را بی‌خطر سازی کنند، اما بدون ترتیب اثری همچنان این مساله در برخی شهرها دیده می‌شود.

** هاشمی پل ارتباط مطالبات مردم و حاکمیت بود
بی‌تردید نمی‌توان از کنار برخی دستاوردهای آیت‌ا...هاشمی به راحتی عبور کرد، از جمله تعاملات او با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای عربی. این تعامل به حدی بود که تنها او توانست به باغ فدک هم پای بگذارد که حضور در آنجا برای سایرین با محدودیت‌هایی همراه است. آیت‌ا...‌هاشمی گره‌گشا بود و راهکار حل اختلافات را به‌خوبی می‌دانست چنانکه پس از رحلتش کشوری نمانده بود که این ضایعه را تسلیت بگوید و «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در صفحه توئیتر خود ضمن ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌ا...هاشمی نوشت: «او یکی از صداهای واقعگرایی سیاسی و میانه روی در ایران بود» که این نوشته نشان از فهم جهان به تدبیر‌هاشمی داشت. عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در راستای عملکرد فرامرزی مرحوم آیت‌ا...هاشمی با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

با رحلت آیت‌ا...هاشمی، شخصیتی از میان ما رفت که تنظیم‌کننده روابط جناح‌های سیاسی بود. در فقدان ایشان یا به عبارتی در دوره پسا‌هاشمی وضعیت طیف میانه‌رو چه خواهد شد؟
ایشان چون کاریزمای همعرضی با مسئولان عالی کشور داشت خیلی راحت‌تر می‌توانست برای حل مشکلات گفت‌وگو کند. قطعا کسانی که در ذهن ما برای جایگزینی مرحوم‌هاشمی هستند اگر چه همفکرآن مرحوم هستند و همان تفکر رادارند اما این کاریزما را برای هم گفت‌وگویی و هم سخنی با رئوس حاکمیت ندارند. این یک واقعیت است که بسیاری از روسای 3 قوه که من مجمع تشخیص مصلحت نظام را قوه چهارم کشور می‌دانم برای آیت‌ا...هاشمی جایگاه ویژه‌ای قائل بودند. او را به دیده رقیب نگاه نمی‌کردند و برایش احترام ویژه‌ای قائل بودند، بنابراین دوران پساهاشمی از جهت انتقال پیام جامعه به حاکمیت دوران سخت و پر فرازو نشیبی خواهد بود، اما با این حال اگر کسی که همفکر و هم اندیشه او باشد و در جایگاه و رکن سیاسی او یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام قراربگیرد، خواهد توانست تاحدودی نگرانی را در جامعه از بین ببرد و هم در کاهش دوقطبی شدن گام بردارد و جامعه را به سمت یک وحدت و انسجامی ببرد که نیاز به آن در این مقطع بیش از هر دوران دیگری احساس می‌شود.

** روایت‌های مختلف از یک عدد سرنوشت‌ساز
به تازگی دولت گزارشی از جزئیات رشد اقتصادی در نیمه اول سال جاری منتشر کرده است که نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سال 83، در نیمه اول امسال 4.7 درصد و تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون در نظر گرفتن نفت هم در این مدت، 9.0درصد بوده است. همزمان با گزارش دولت، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به ارائه آماری پرداخته است که بر اساس آن دو درصد از رشد اقتصادی 2.7درصدی مربوط به بخش‌های غیر نفتی است. با توجه به اینکه در مدت اخیر بسیاری از تحلیلگران اقتصادی ارائه آماری روشن را از مسئولان خواستار شده‌اند، چنین گزارشاتی خود می‌تواند منشأ ابهام باشد، چرا که اختلاف اعداد و ارقام در آن موج می‌زند. 

البته این برای اولین بار نیست که شاهد چنین مشکلاتی هستیم، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیز هر ماه در ارائه آمار و شاخص‌های اقتصادی دچار چنین چالش‌هایی می‌شوند که کارشناسان منشأ اختلاف را مربوط به مبنای آمارگیری می‌دانند. چرایی وجود چنین اختلافی در ارقام ارائه شده از اهمیت چندانی برخوردار نیست، بلکه باید توجه داشت که چندگانگی آمار، اقتصاد را از شفافیت دور می‌کند و ممکن است در روند برنامه‌ریزی‌ها اخلال به وجود آورد. بر این اساس بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت باید یک سازمان یا نهاد را رسما به عنوان متولی ارائه آمار معرفی کند.

آمار شش ماهه اول بانک مرکزی نشان از رشد 4.7درصدی اقتصاد در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل دارد. مرکز آمار ایران نیز در آستانه انتشار این گزارش رشد شش ماهه سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال 1394 را 4.6 درصد اعلام کرده است. در دستیابی به این نرخ رشد اقتصادی عوامل مختلفی سهیم بوده که بیشترین سهم در این نرخ مربوط به رشد قابل توجه تولید و صادرات نفت بوده که در نتیجه اجرای برجام محقق شد. علاوه بر درآمدهای نفتی، ثبات اقتصاد کلان، تسهیل نسبی مبادلات تجاری و بانکی و کاهش هزینه‌های مبادله‌ای را می‌توان در تحقق نرخ رشد اقتصادی به دست آمده موثر دانست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: