کد خبر: ۹۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 26 January 2017
«شناسنامه ام حراج»، «زیر آوار غم»، «دو راهی طرح و لایحه»، و «افزایش 9.9 درصدی قیمت مسکن در تهران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره پنچشنبه هفتم بهمن است.
 «شناسنامه ام حراج»، «زیر آوار غم»، «دو راهی طرح و لایحه»، و «افزایش 9.9 درصدی قیمت مسکن در تهران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره پنچشنبه هفتم بهمن است.

**شناسنامه ام حراج
ازدواج های صوری یا مصلحتی برای کسب اقامت در کشورهای اروپایی و آمریکایی سال هاست راه میان بری شده برای کسانی که می خواهند مهاجرت کنند. اما در میانه این راه های میان بر قانونی، راهی هست که به خرید یا فروش شناسنامه منتهی می شود. در این مسیر این نه دو نفر هستند که ازدواج و بعد هم مهاجرت می کنند بلکه در این ازدواج یکی از دو نفر -مرد یا زن- قصد خروج از کشور ندارد و تنها شناسنامه اش را می فروشد. روشی که راه رفتگان را هموار کرده و ماندگان را در راه گذاشته. گرچه در بیشتر کشورها یکی از شرایط اقامت و پناهندگی رسیدن خانواده ها به هم و به ویژه رسیدن همسران به یکدیگر است اما با خرید شناسنامه همه چیز برای فرد مهاجر حل نمی شود. در بسیاری از این کشورها به دلیل وسعت تخلفات صورت گرفته در این زمینه چند سالی است که قوانین سخت گیرانه ای اعمال می شود. یکی از این قوانین این است که کشور مقصد مشخص کرده باید چند سالی از ازدواج بگذرد تا ثابت شود که ازدواج صوری نیست و بعد از آن به طرفین تابعیت می دهد.البته با این شرایط باز هم مشکل برای همیشه حل نمی شود. کانادا مثال خوبی در این زمینه است. در قانون مهاجرت کانادا «رسیدن خانواده ها به هم» بالاتر از سایر روش های اقامت معرفی شده است. 

اهمیت این روش آن قدر زیاد است که در ماده 2 همان قانون این روش به عنوان یکی از اهداف تصویب قانون مهاجرت کانادا معرفی شده است اما با این حال اگر مساله لو برود ازدواج با هدف مهاجرت به کانادا صورت پذیرفته ولو اینکه عقد قانونی باشد مورد قبول اداره مهاجرت نخواهد بود. اگر کسی با این شیوه به کانادا آمده و مقیم دائم باشد، اقامتش باطل و از کانادا اخراج خواهد شد. حتی اگر شهروند کانادا شده باشد، شهروندی اش باطل و از این کشور اخراج خواهد شد. همچنین هر دو طرف به دادگاه کشانده می شوند.

**زیر آوار غم
پلاسکو سوخت و روی خودش و با ارزشمندترین مردمانمان ایران‌زمین فروریخت. می‌گویند پلاسکو همچنان می‌سوزد. با گذشت هفت روز از حادثه پلاسکو که می‌توان آن را فاجعه نیز دانست؛ بیش از 85 درصد آواربرداری انجام شده است.گفتنی است بیش از 10 نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده است و عملیات در میان دود، آوار و آتش همچنان ادامه دارد. تش از زیر آوار باقی‌مانده زبانه می‌کشد. عملیات آواربرداری با توجه به خارج شدن سازه‌ها و قطعات فلزی اصلی ساختمان، سرعت بیشتری پیدا کرده است اما همچنان آتش و دود ناشی زیر آوار در بعضی اوقات امدادگران را با مشکل روبه‌رو می‌کند.عصر روز گذشته بود که خبر پیدا شدن چندین پیکر آتش نشانان در رسانه‌ها منتشر شد. با تلاش نیروهای امدادی تنها روز چهارشنبه پیکر 7 شهید آتش‌نشان از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شد. براساس آمار منتشر شده 16 آتش‌نشان در زیر آوارهای پلاسکو بوده‌اند که با احتساب پیکر 8 آتش نشانی که روز چهارشنبه (تا زمان تنظیم خبر) از زیر آوار بیرون کشیده شد و دو شهیدی که در روزهای پیش از آن از آوار پلاسکو خارج شدند؛ مجموع آن‌ها به 10 نفر رسید و تلاش‌ها برای یافتن 6 آتش نشان‌ همچنان ادامه دارد. 

گفتنی است یکی از آتش‌نشان‌ها نیز روز جمعه به دلیل شدت سوختگی در بیمارستان جان خود را از دست داد. اواسط روز گذشته بود که سخنگوی ستاد بحران از خارج کردن پیکر 2 تن از آتش‌نشان‌های شهید از زیر آوار خبر داد. این در حالی بود که پیش از این در صبح روز چهارشنبه ملکی از پیدا شدن یک جسد خبر داده بود. این روند در روز هفتم ادامه یافت تا تعداد اجسادی که در روز هفتم از زیر آوار خارج شدند، به هفت تن رسید. براساس اطلاعاتی که در روز های گذشته منتشر شد، جسد چهار نفر دیگر که در زمان فروریختن پلاسکو در ساختمان حضور داشتند نیز پیدا شده بود. براین اساس تا لحظه نوشتن این گزارش تعداد آتش نشان های شهید شده در حادثه که هم از زیر آوار خارج شدند و هم در بیمارستان فوت کرده اند، به 11 نفر رسید و با احتساب 4 نفر از افرادی که در ساختمان بودند تعداد افرادی که پلاسکو جان آن ها را گرفت، به 15 نفر رسید.

**دو راهی طرح و لایحه
عد از انتشار خبر تمدید مهلت دولت ازسوی مجلس‌نشینان برای اصلاح قانون انتخابات در قالب لایحه این بار موضوع احتمال عدم‌تحقق این مهم تا انتخابات سال 96 مطرح شده است. جواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفته می‌شود وزارت کشور مواد لایحه جامع قانون انتخابات را بررسی کرده‌ است، گفته «مرحله بعدی این است که این لایحه باید در کمیسیون زیر بنایی ریاست جمهوری نیز مورد بررسی‌های نهایی قرار گیرد و پس از آن به مجلس ارائه شود بنابراین تصور نمی‌کنم که لایحه جامع قانون انتخابات به این دوره از انتخابات برسد.» پیش از این تعدادی از وکلای ملت ازجمله پروانه مافی این اطمینان را داده بودند که این لایحه حدود 160 ماده است که بر اساس آخرین اخبار اخذ شده از دولت حدود 135 ماده آن شده و حدود 25 مورد از مواد آن باقی مانده است که در مدت دو هفته آماده خواهد شد بنابراین بی‌تردید بررسی و اصلاح مواد این لایحه به این دوره از انتخابات می‌رسد. 

البته تعدادی از بهارستان‌نشینان همچون میرزایی‌نیکو نیز بر این امر اشاره کردند که «این لایحه بیش از یک سال است که در دولت مطرح شده است و اگر اقدامات لازم توسط دولت در مورد این لایحه محقق نشود حداقل یک اقدامی که انجام دادیم این بوده که طرحی یک فوریتی برای اصلاح قانون انتخابات شوراها و نه برای انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون شوراها آمده که در چند جلسه مورد بررسی قرار گرفته است که اگر لایحه جامع انتخابات به موقع به مجلس نیامد بررسی این طرح ملاک عمل قرار بگیرد.این لایحه در فاصله بین بررسی لوایح برنامه ششم و بودجه 96 در نوبت بررسی قرار دارد بنابراین بعد از اتمام تعطیلات مجلس طرح مذکور در صحن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

**افزایش 9.9 درصدی قیمت مسکن در تهران
رطبق آخرین آمارها از تحولات قیمت مسکن در دی ماه سال 95، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران در دی ماه امسال 44,9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به میزان 1.4 و 9.9 درصد افزایش داشته است. 

ازطرفی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی ماه سال 1395، به 16,7 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 41.6 و 3.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این ماه همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیبانی واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 44,9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 1.4 و 9.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: