کد خبر: ۹۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
«شهروند- خبرنگار یا دوربین های مزاحم؟»، «داروی ملی نیازمند حمایت ملی»، «ساحل رکود و سکوت کتابخانه ها»‌، «فناوری های ضروری برای آتش نشان ها» و «ردپای ترامپ در تالار حافظ» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 6 بهمن است.
 «شهروند- خبرنگار یا دوربین های مزاحم؟»، «داروی ملی نیازمند حمایت ملی»، «ساحل رکود و سکوت کتابخانه ها»‌، «فناوری های ضروری برای آتش نشان ها» و «ردپای ترامپ در تالار حافظ» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 6 بهمن است.

** شهروند- خبرنگار یا دوربین های مزاحم؟ 
زهراغفاری در گزارشی نوشت: هفته گذشته تهران روزش را با خبری تلخ آغاز کرد. ساختمان پلاسکو ـ که از قدیمی‌ترین و اولین نشانه‌های ورود تهران به دوران مدرن بود ـ در آتش سوخت. هرچه به ظهر نزدیک می‌شدیم، آتش پلاسکو هم پرزبانه‌تر شعله می‌کشید. در نهایت، اما قدیمی‌ترین یادگار تهران جدید، شعله را تاب نیاورد، کمر سازه شکست و با فرو ریختنش آرزوها و خاطرات بسیاری از شهروندان هم به خاک ریخت و سوخت. نکته‌ای که به ‌رغم غمبار بودن این فاجعه بسیار به چشم می‌آمد، تعدد حضور شهروندان مختلف در فاصله‌ای بسیار نزدیک به واقعه بود. شهروندانی گوشی به دست که گویی هر یک خود به رسانه‌ای تبدیل شده بودند و در کمتر از لحظه‌ای، فیلم‌ها و عکس‌هایشان را از نزدیکی محل حادثه و حتی درون ساختمان با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند؛ مفهومی که در دنیای ارتباطات امروز شهروند ـ خبرنگاری نام گرفته و با پیشرفت فضاهای مجازی، هر شهروند را به یک رسانه بدل کرده است، اما آیا تمام جمعیت حاضر در مقابل ساختمان پلاسکو را باید مردمی شهروند ـ خبرنگار و در حال انجام رسالت اطلاع‌رسانی دانست؟ شهروند ـ خبرنگار چه خصوصیاتی دارد و در شرایط بحرانی باید چه واکنش‌هایی از خود نشان دهد؟ کارشناسان ارتباطات در این خصوص توضیح می‌دهند.

** داروی ملی نیازمند حمایت ملی
امین جلالوند در این گزارش می نویسد: تا همین چند دهه قبل، صنعت داروسازی داخلی بدون اتکا به واردات گسترده نمی‌توانست نیازهای داخلی را تامین کند، اما حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که براساس آمارهای رسمی، حدود 98 درصد نیاز داخلی بیماران کشور با کمک داروهای تولید داخل رفع می‌شود. با وجود چنین دستاوردی خیره‌کننده، هنوز هم خیلی‌ها به داروی داخلی اعتماد ندارند و اگر در مقام انتخاب قرار بگیرند، تهیه داروی خارجی را به داروی تولید داخل ترجیح می‌دهند. این حس بی‌اعتمادی نسبت به داروی تولید داخل به حدی است که حتی گاهی برای تهیه داروهای بسیار ساده هم داروهای خارجی در اولویت انتخاب مردم قرار می‌گیرد؛ آن هم درحالی که براساس شواهد علمی و یافته‌های محققان، کیفیت داروی تولید داخل، نه‌تنها دست کمی از داروهای خارجی ندارد، بلکه حتی خیلی اوقات، کیفیت برخی داروهای داخلی از نمونه‌های مشابه خارجی نیز بالاتر است.

** ساحل رکود و سکوت کتابخانه ها
در این گزارش که به قلم صابر محمدی نوشته شد، آمده است: کتابخانه‏های عمومی، مدت‏هاست رونق و پویایی پیشین را ندارد. بارها به این موضوع پرداخته شده است و اهالی کلمه از رکودی که بر این نهادهای سابقا پرطرفدار حاکم شده، گفته‏اند. این در حالی است که قرائت خانه کتابخانه‏ها فارغ از این رکود، همچنان شلوغ‌است و از آنها استقبال می‏شود. هر چند اگر این استقبال بیشتر مربوط به روزها و ماه‏های منتهی به برگزاری آزمون‏های ورودی دانشگاه‏ها باشد. این روزها کتابخانه‏ها، به سواحل آرامی می‏مانند که دریای پرتلاطم کتاب‏ها در آنها آرام می‏گیرند، بی که چندان قایقی، بلم‏رانی، مسافری پا به این ساحل آرامش بگذارد. شاید به قول یکی از نویسنده‏ها، وقتی یک فروشگاه کتاب به علت ورشکستگی مالی تعطیل می‏شود، آن هم در خیابانی که یک ساعت مُچی مردانه، یک‏میلیارد‏و‏دویست‏میلیون‏تومان در آن به فروش می‌رسد، فقط می‏توان پرسید چگونه یک ملت می‌تواند این چنین اندوه‌بار، علیه خودش انقلاب کند؟ وقتی کتابفروشی‏ها تعطیل می‏شوند، پیامی را نیز به کتابخانه‏ها مخابره می‏کنند؛ پیغامی که هیچ بوی خوبی از آن به مشام نمی‏رسد.

** فناوری های ضروری برای آتش نشان ها
سپیده شعرباف در این گزارش آورد: حادثه ساختمان پلاسکو و شهادت آتش ‌نشان‌‎های غیور را می‌توان تلخ ‌ترین حادثه سال نامید. هر سال آتش‌نشان‌های بسیاری در عملیات پیچیده امداد و نجات و در بسیاری موارد به دلیل سهل‌انگاری افرادی که باعث بروز حادثه شده‌اند، جان خود را از دست می‌دهند. در خبرها خواندیم بسیاری از آتش‌نشان‌ها از کمبود تجهیزات روز گلایه‌مند بودند و حجم گسترده آتش‌سوزی به همه نشان داد که چقدر نیازمند به کارگیری تجهیزات مدرن برای حفظ ایمنی شهروندان هستیم.

**ردپای ترامپ در تالار حافظ
محمد صادق پور در این گزارش می نویسد: دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا 20 ژانویه پا به کاخ سفید گذاشت و دوره ریاست جمهوری وی با همراهی وزرای پیشنهادی‌اش با توجه به مشکلات پیش‌روی اقتصاد جهانی رسما آغاز شد. این قبیل رویدادها در سطح بین‌المللی با توجه به اثرگذاری در مناسبات اقتصادی و به دنبال آن تغییرات با اهمیت در سودآوری یا زیان در داد و ستدها، نگاه‌ها توسط سرمایه ‌گذاران پرریسک ‌تر را به خود جلب می‌کند تا در تصمیمات و پیش‌بینی‌ها، کمترین خطا شامل سرمایه‌ها یشان شود. از همین رو تالار شیشه‌ای با نگاهی دقیق و موشکافانه به عملکرد واقعی شرکت‌ها و گزارش‌های 9 ماهه که کم‌کم‌ در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران منتشر می‌شود، تغییرات و رخدادهای بین‌المللی بخصوص رفتار ترامپ نسبت به آینده را به طور کامل رصد می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: