کد خبر: ۹۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 24 January 2017
نهاد انتخابات در جمهوری ‌اسلامی ایران، به‌عنوان نهادی دیرپا، همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان کشور بوده و هست و انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر که سال آینده نیز برگزار می‌شود از این قاعده مستثنا نیست.
 روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی نوشت: نهاد انتخابات در جمهوری ‌اسلامی ایران، به‌عنوان نهادی دیرپا، همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان کشور بوده و هست و انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر که سال آینده نیز برگزار می‌شود از این قاعده مستثنا نیست.

در ادامه این گزارش می خوانیم: کما اینکه با نزدیک‌شدن به اردیبهشت، مباحث حول‌و‌حوش انتخابات در رسانه‌ها پررنگ‌تر می‌شوند؛ از مباحثی که چندی است در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود بحث سلامت انتخابات - با تأکید بر انتخابات ریاست‌جمهوری- است. به گزارش ایسنا، درهمین‌زمینه وزیر کشور، روز گذشته در اجلاس سراسری مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور بر لزوم تلاش برای سلامت انتخابات از سوی مجریان، نامزدها و مردم تأکید کرد و گفت: وزارت کشور در انتخابات سال گذشته به موضوع سلامت انتخابات توجه کرد و بنای ما این است که انتخابات در اوج سلامت باشد، همان‌گونه که در انتخابات گذشته در سلامت انتخابات مشکلی نداشتیم. 

موضوع سلامت انتخابات، این روزها در سه سطح در رسانه‌های کشور مطرح می‌شود: رقابتی‌بودن انتخابات ریاست‌جمهوری؛ بی‌طرف‌بودن ناظران؛ صیانت از آرای مردم. 

**آیا انتخابات ریاست‌جمهوری رقابتی است؟ 
به اذعان بسیاری از ناظران و فعالان سیاسی، محمود احمدی‌نژاد، جدی‌ترین رقیب برای به‌چالش‌کشیدن آرای حسن روحانی بود اما پس از توصیه رهبری به رئیس ‌دولت سابق برای عدم نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، این سؤال به‌وجود آمد که آیا انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، انتخاباتی رقابتی خواهد بود؟ البته رسانه‌ها و نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان، این دغدغه را از زاویه توسعه سیاسی مطرح می‌کردند و به باور این گروه از نیروها، با اینکه حسن روحانی از پایه رأی بالایی برخوردار است اما پیروزی در یک انتخابات بی‌رقیب، نمی‌تواند موفقیتی به حساب ‌آید. 

عبدالله رمضان‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بدون رقیب است، می‌گوید: بی‌رقیب‌بودن روحانی در انتخابات برای پیشبرد روند دموکراسی خوب نیست؛ البته این زاویه‌ای که رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلب مطرح می‌کنند، اشکالی ساختاری بوده و اینکه جناح‌های سیاسی کشور، فاقد نیروهایی هستند که بتوانند در عرصه ریاست‌جمهوری عرض اندام کنند. 

**آیا دولت در انتخابات بی‌طرف است؟ 
اما محور بعدی‌ای که این روزها در رسانه‌های اصول‌گرا به آن پرداخته شده، این مسئله است که آیا برگزارکنندگان انتخابات بی‌طرف هستند؟ بهانه چنین حمله‌ای به دولت بخشنامه‌ای بود که به فرمانداری‌ها ارسال شده و رسانه‌های اصول‌گرا مدعی بودند چنین بخشنامه‌ای، بوی عدم بی‌طرفی برگزارکنندگان انتخابات را می‌دهد؛ اتهامی که همیشه دولت، آن را رد کرد. وزیر کشور در‌این‌زمینه با اشاره به بی‌طرفی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در انتخابات می‌گوید: باید تلاش کنیم از ظرفیت، امکانات و توانمندی اجرایی دستگاه‌های اجرایی در دخالت در انتخابات کاملا جلوگیری کنیم؛ ارزش هیچ‌چیز بالاتر از امانتداری، رعایت حقوق انسان‌ها و قانون نیست. او در ادامه می‌گوید: باید شرایط را در کمال بی‌طرفی مهیا کنیم. 

**رأی مردم حق‌الناس است
زاویه سومی که این روزها مطرح بوده، حفظ و صیانت از آرای مردم است، چه اینکه پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 که رأی مردم حق‌الناس است، این کلیدواژه به کرات در اظهارنظرهای مسئولان و سیاستمداران تکرار شد. رحمانی‌فضلی در‌این‌زمینه می‌گوید: رأی برای مردم بوده و از نظر اعتقادی، هر چیزی که حق‌الناس را دچار اشکال یا خدای ناکرده دچار انحراف کند، گناه است. از نظر قانونی نیز هر کسی در جمهوری ‌اسلامی ایران، یک رأی دارد و این مردم هستند که باید انتخاب را انجام دهند و هرچه نتیجه رأی مردم باشد باید قبول کنیم. 

او در بخش دیگری می‌گوید: در بحث بی‌طرفی وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و هیأت‌های اجرایی باید جدی پای کار باشند. او از مکانیسم‌های بازرسی هم می‌گوید: هیأت‌های بازرسی و حراست‌ها را در‌این‌زمینه مأمور کرده‌ایم و گزارش‌های مردمی را نیز دراین‌باره خواهیم داشت. همچنین به احزاب نیز گفته‌ایم نظارت کنند و به ما گزارش دهند.

منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه، 1395.11.5 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: