کد خبر: ۹۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۵ - 17 January 2017
«جنگ باخت- باخت تجاری»، «منع مال‌سازی در شمال پایتخت»، «دو دستگی بازیگران بزرگ بورس»، «سه اصل جذب پول در معادن» و «انعکاس حمایت حقوقی‌ها بر رشد آیفکس» مهمترین عنوان های روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه 28 دی است.
 «جنگ باخت- باخت تجاری»، «منع مال‌سازی در شمال پایتخت»، «دو دستگی بازیگران بزرگ بورس»، «سه اصل جذب پول در معادن» و «انعکاس حمایت حقوقی‌ها بر رشد آیفکس» مهمترین عنوان های روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه 28 دی است.

**جنگ باخت- باخت تجاری
دونالد ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی خود، چین را متهم به ربودن مشاغل آمریکایی‌ها کرد و وعده داد که بر کالاهای چینی، تعرفه‌هایی سنگین اعمال خواهد کرد. این مواضع در نخستین نشست خبری او پس از انتخابات که هفته گذشته برگزار شد هم تکرار شد. همزمان سیاست‌های نامزد ترامپ برای وزارت خارجه، نزاع تجاری را به سطح هشدارهای نظامی رساند. آیا جنگی تجاری میان دو اقتصاد نخست جهان، احتمالی قوی است؟ در‌ صورتی ‌که چنین جنگی دربگیرد، اقتصادهای آمریکا و چین چه تجربه‌هایی را از سر خواهند گذراند؟ آیا رویارویی اقتصادی می‌تواند به درگیری تمام‌عیار نظامی منجر شود؟ «دنیای اقتصاد» در گزارشی تفصیلی، سناریوهای پاسخ‌دهنده به هر یک از این پرسش‌ها را بررسی کرده است. واکاوی گزینه‌های دردسترس دو کشور نشان می‌دهد که نزاع تجاری، جدالی باخت-باخت خواهد بود که اقتصاد جهان را نیز گرفتار خواهد کرد. با این همه، حتی احتمال درگیری نظامی هم «صفر» نیست.

**منع مال‌سازی در شمال پایتخت
آشفته بازار «مال»‌ها در تهران، با اعمال ممنوعیت برای ساخت‌و‌ساز مراکز تجاری چندمنظوره در مناطق اشباع‌شده، ساماندهی می‌شود. مدیریت شهری با پذیرش دو اشکال اساسی در روند ساخت «مال»‌ها، در نظر دارد الگوی از قبل توصیه شده توسط کارشناسان را برای هدایت سرمایه‌گذاران به مناطق فقیر و مستعد – به لحاظ سرانه‌های تجاری- پیاده کند. در قالب نقشه «تنظیم و توزیع سرمایه‌گذاری در بازار مراکز تجاری چندمنظوره»، این نوع ساخت‌و‌سازها در مناطق جنوبی شهر – مناطق فرسوده - مشمول تخفیف تا 50 درصد در عوارض می‌شود.

**دودستگی بازیگران بزرگ بورس
شاخص بورس تهران طی معاملات دیروز بازار سهام با 11‌واحد رشد به عدد 79 هزار و 84 واحد رسید. این روزها به نظر می‌رسد حمایت از قیمت‌ها در بورس تهران وارد فاز جدیدی شده است. اگرچه پس از وعده رئیس سازمان بورس درباره قطع معاملات بلوکی در نمادهای عادی با هدف حفظ شاخص کل، این قبیل تحرکات کمتر در بازار دیده می‌شود، اما همچنان دغدغه متولیان بازار برای حفظ قیمت‌ها به ویژه در نمادهای بزرگ سوال برانگیز است. الزام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به ورود جدی به بورس، شیوه جدیدی است که برای حفظ بازار انتخاب شده است. اقدامی که در آینده نزدیک می‌تواند باعث نوسان مقطعی بازار، ورود نقدینگی جدید (به‌عنوان بازیگران جدید بورس) و فرار نقدینگی محبوس (به‌عنوان حقوقی‌های بزرگ فعلی بورس) شود.

**سه اصل جذب پول در معادن
پیش‌بینی جذب 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش معدن در طول برنامه ششم توسعه در حالی است که تدوین یک برنامه استراتژیک در این حوزه لازمه تحقق این امر است. فعالان معدنی معتقدند برای رسیدن به رقم پیش‌بینی شده دولت باید ثبات اقتصادی واقعی را اجرایی کند و تا زمانی که در این زمینه گامی برداشته نشود، کمتر شاهد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به خصوص در بخش معدن خواهیم بود. در این خصوص رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است برنامه ثبات اقتصادی باید مبتنی بر سه اصل «سیاست تثبیت و انضباط پولی و مالی، سیاست‌های تثبیت و شفافیت قانون و تسریع روند خصوصی‌سازی و فعال کردن سرمایه‌گذاری دولت در پروژه‌های زیرساختی» باشد.

**انعکاس حمایت حقوقی‌ها بر رشد آیفکس
شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد قابل توجه 5 واحدی (معادل 0.6درصد) به پایان رساند و در سطح 831.5 واحدی قرار گرفت. به نظر می‌رسد حضور معامله‌گران حقوقی در برخی از نمادهای پالایشی بورسی، جو مثبتی را در بین دیگر نمادهای زیرمجموعه این گروه اعم از بورس و فرابورس ایجاد کرده است. البته رشد اندک قیمت نفت نیز بهانه‌ دیگری برای رشد دسته‌جمعی این نمادها بود. بر همین اساس دیروز نمادهای پتروپالایشی بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را بر عهده داشتند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: