کد خبر: ۹۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۵ - 08 January 2017
با توجه به حجم وسیع معاملات از طریق سیستم الکترونیکی بانک ها تامین امنیت و جلوگیری از سوء استفاده ها و کلاهبرداری از مهمترین مقولات نظام بانکداری الکترونیکی است.
با توجه به حجم وسیع معاملات از طریق سیستم الکترونیکی بانک ها تامین امنیت و جلوگیری از سوء استفاده ها و کلاهبرداری از مهمترین مقولات نظام بانکداری الکترونیکی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، سیستم‌ بانكداری الكترونیكی، خدمات بانكی آسان و سریعی را به مشتریان ارائه می دهد اما به همان اندازه رشد فناوری، خطرات ناشی از استفاده آن نیز بزرگ می شود از این رو می بایست تدابیر لازم برای پیشگیری و مقابله با مشکلات احتمالی اندیشیده شود.

به اعتقاد کارشناسان، در راستای دستیابی به خدمات الکترونیکی بانکی ایمن ، باید مواردی همچون آموزش مستمر کارکنان بانک ها، بهره گیری از نظام های اطلاعاتی یکپارچه و استاندارد، تقویت زیرساخت امن و مطمئن ارتباطی، فرهنگ سازی عمومی برای استفاده صحیح از خدمات الکترونیک، ایجاد استاندارد ها و سازوکارهای تعاملات بین بانکی و پرداخت های الکترونیکی و الزامات قانونی برای استفاده و توسعه خدمات الکترونیکی مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

طبق آمار بانک مرکزی سالانه 5  برابر تولید ناخالص ملی(GDP)، معامله توسط ابزارهای پرداختی الکترونیکی در کشور انجام می شود ؛ همچنین در مهرماه سال جاری به ازای هر فرد بالای 20 سال، 17.6 عدد تراکنش الکترونیکی صورت گرفته و تعداد تراکنش‌های شبکه بانکی کشور نسبت به ده سال گذشته بیش از 11 برابر افزایش داشته است.

به گفته رئیس بانک مرکزی میزان تراکنش موفق در شبکه بانکی به 99 درصد رسیده که لزوم تداوم این امر نیازمند توسعه زیر ساخت ها در جهت تامین امنیت پرداخت ها است.

در این خصوص ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اظهار داشت: شبکه الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) در هر روز 50 هزار واقعه امنیتی دارد که اگر کوچکترین خدشه ای در کیفیت این سامانه ها ایجاد شود، حجم تقلب و سوء استفاده از حساب های مردم آنقدر بالا می رود که مجبور به توقف عملکرد سامانه خواهیم بود.

بر اساس این گزارش از آن جایی که تحول در فناوری ها با شتاب قابل توجهی در حال حرکت است، سیستم های امنیتی در حوزه بانک نیازمند به روز رسانی بوده و پایش و رصد سیستم های بانکی بصورت 24 ساعته صورت می گیرد و باید به این نکته توجه داشت که لحظه ای غفلت موجب خسران بزرگی می شود.

لزوم به روز رسانی سیستم های امنیت بانکی

علیرضا عابدی نژاد مدیرعامل یک گروه فعال در حوزه امنیت سیستم های بانکی در گفتگو با  خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به استقبال گسترده جامعه در خصوص استفاده از خدمات اینترنتی و دیجیتالی،یکی از چالش های بزرگ صنعت بانکداری کشور،مقوله امنیت است.

وی با اشاره به اینکه امنیت سیستم های بانکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان کرد: نگرانی های امنیتی موجب شد تا خدمات خاصی برای حفظ امنیت ارائه شود و شرکت ها و گروه های فعال در این بخش تلاش می کنند که روزانه توان ارائه خدمات بانکی را بالاتر ببرند. 

این فعال حوزه امنیت سیستم های بانکی تصریح کرد: حملات سایبری نسبت به گذشته متفاوت شده است و در حال حاضر ویروس ها با هدف نفوذ و ایجاد  اختلال در سیستم های بانکی طراحی می شوند.

 عابدی نژاد تصریح کرد: متخصصان داخلی به لحاظ توانمندی از متخصصان خارجی چیزی کم ندارند اما در حوزه زیرساخت همچنان با استاندارد های جهانی فاصله زیادی داریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: