کد خبر: ۹۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 02 January 2017
حداقل سازی هزینه و حداکثر سازی سرعت گردش پول و تامین نقدینگی بدون افزایش پایه پولی از دیگر اهدافی است که بانک مرکزی در راستای تحقق آن گام بر می دارد.
رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: حداقل سازی هزینه و حداکثر سازی سرعت گردش پول و تامین نقدینگی بدون افزایش پایه پولی از دیگر اهدافی است که بانک مرکزی در راستای تحقق آن گام بر می دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت درخصوص آخرین وضعیت عملکرد بانک مرکزی در راستای ترویج بانکداری الکترونیکی اظهار داشت: تسهیل فرآیند گردش پول یکی از ارکان اصلی بانکداری نوین است که باید در جهت افزایش بهره وری آن و کلیه نظام های پرداخت گام برداشت.

وی تاکید کرد:حداقل سازی هزینه و حداکثر سازی سرعت گردش پول و تامین نقدینگی بدون افزایش پایه پولی از دیگر اهدافی است که بانک مرکزی در راستای تحقق آن گام بر می دارد.

رییس کل بانک مرکزی  با اشاره به تراکنش های انجام شده در سال جاری اظهار داشت: سهم ارزش پرداخت الکترونیک کشور"شاپرک" به تولید ناخالص  96 درصد است و با فعالیت های انجام شده در بهبود زیر ساخت ها نظام الکترونیکی سهم تراکنش های موفق به بالای 99 درصد رسیده است.

سيف همچنین عنوان کرد: حفظ ثبات نظام هاو تأمين ابزارهای پرداخت و استاندارد سازی و و يكپارچه سازی زيرساختارهای بانكداری الكترونيک إز جمله مهمترين اولويت های بانک مركزی است.


وی افزود: اولين وظيفه بانک مركزی حفظ ثبات نظام های پرداخت و جلوگيری از ايجاد اخلال در آن است چرا كه تبعات منفی زيادی در نظام مالی كشور بدنبال خواهد داشت.


رئيس بانک مركزی تصريح كرد: امروزه طراحی اسكناس غيرقابل جعل جای خود را به تعيين استانداردها و نظارت خاص و توسعه زير ساخت ها و بكارگيری نرم افزارها و ابزار نوين بانكداری داده است.

وی با اشاره به اينكه يكی از وظایف مهم بانک مركزی تامين امنيت مالی و نظام های پرداخت است اظهار داشت:با توجه به اينكه بانک ها انگيزه كافی در بكارگيری ابزارهای نوين جهت تأمين امنيت نظام های پرداخت را دارند، بانک مركزی در  طراحی مجدد زيرساخت ها در جهت تحقق بهتر تأمين امنيت اقدامات موثری انجام داده است.

سیف در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر عرضه ارز 3600 تومانی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده مقرر شد تا در لحظه گشایش اعتبار 10 درصد ارزش ریالی علی الحساب و و مابقی تا زمان حمل کالا باقی بماند، دو نرخ مقایسه می‌شود و هر کدام کمتر بود مبنای محاسبه ارز واردات قرار می گیرد یعنی نرخ بازار آزاد روز گشایش با نرخ بازار آزاد روز مبادله اسناد، تا یک حاشیه امن برای مشتریان بوجود آید و نگرانی از بابت افزایش یا کاهش ناگهانی نرخ ارز نداشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص ایجاد بستر موبایل پیمنت در کشور اظهار داشت: در حال حاضر بستر های لازم برای دسترسی به این فناوری وجود نداشته و باید سرعت اتصال و انتقال داده ها تقویت شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: