کد خبر: ۸۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 31 December 2016
«توافق گازی در وقت اضافه»، «فصل جدید سریال تخریب دولت»، «زوج خط حمله»، ««خواهر فروغ» یا «پوران فرخ زاد»؟» و «صدای پای رونق» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره شنبه 11 دی است.
 «توافق گازی در وقت اضافه»، «فصل جدید سریال تخریب دولت»، «زوج خط حمله»، ««خواهر فروغ» یا «پوران فرخ زاد»؟» و «صدای پای رونق» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره شنبه 11 دی است.

** توافق گازی در وقت اضافه
بار اولی نیست که ترکمنستانی ها برای رساندن گاز به ایران بدعهدی می کنند. پیش از این در زمستان سرد سال 86 گاز مناطق شمالی کشور با قطعی مواجه شد و مسئولان وقت توضیحات قانع کننده ای در خصوص اختلافات پیش آمده بین ایران و ترکمنستان ندادند، مسئله ای که البته تا به امروز هم به طور کامل موشکافی نشده است. زیاده خواهی ترکمنستان روی دیگر خود را در زمستان امسال نشان داد. طی روزهای گذشته خبرهای مختلفی در باب درخواست اصلاح قیمت توسط ترکمنستان مطرح شده است. شنیده‌ها حاکی از ادعای ترکمنستان برای پرداخت 2 میلیارد دلار ازسوی ایران بابت مابه‌التفاوت افزایش قیمت گاز وارداتی از این کشور بود. اما این بار مجلس نیز به کمک دولت آمد تا بتوانند با دیپلماسی قدرتمند و عزت مدارانه زیر بار خواسته های این همسایه بدعهد نروند. هر چند کارشناسان معتقدند ایران باید مذاکرات خود را طی دوسال گذشته انجام می داد و نه در فصل زمستان. اما خبرها حاکی از آن است که مقام های ترکمنستان در نهایت مجبور به عقب نشینی شده اند. ابتدا خبر رسید که هیات ایرانی پس از 24 ساعت مذاکرات فشرده، به دلیل اصرار طرف مقابل بر خواسته‌های غیرمنطقی، این کشور را ترک کرده است اما در ادامه ماجرا خبر توافق ایران و ترکمنستان با ایستادگی هیئت ایرانی داده شد. تا در نهایت ترکمن ها در مواجهه با ایستادگی هیات ایرانی از مواضع خود کوتاه آمده و با پذیرفتن شرایط ایران آماده امضای توافق جدید شوند. هیات ایرانی به سرپرستی حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت که صبح دیروز و پس از اصرار ترکمنستانی ها بر مواضع زیاده خواهانه این کشور، در هماهنگی با وزیر نفت مذاکرات را ترک کرده و درحال بازگشت به ایران بودند که با اصرار ترکمنستانی ها از فرودگاه باز گردانده شده تا با پذیرفته شدن شرایط ایران، زمینه برای امضای توافق دوجانبه بار دیگر فراهم شود.

**فصل جدید سریال تخریب دولت 
برخلاف آمارها که حاکی‎از کاهش نرخ تورم و فعالیت‌های موثر اقتصادی در دولت یازدهم بوده عده‌ای به‌دنبال جمع‌آوری مدارکی دال‌بر وجود معضلات اجتماعی ناشی از سوءمدیریت دولتمردان هستند. گورخوابی که پیش از این تحت‌عنوان کارتن‌خوابی نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورهایی که حتی توسعه‌یافته و ابرقدرت هستند نیز وجود داشته است امروز به‌عنوان پدیده‌ای جدید توسط مخالفان دولت در قالب موجی از انتقادات علیه دولتمردان که تنها عهده‌دار رفع بخشی از معضلات اجتماعی هستند به مردم معرفی می‌شود. کارشناسان سیاسی معتقدند هرچند وجود این پدیده برای جامعه ایرانی پسندیده نبوده و دردآور است اما دردآورتر از این موضوع قضاوت غیرمنصفانه در مورد عملکرد ضعیف دولت درجهت شکل‌گیری این نوع معضلات اجتماعی است و این در حالی است که ایجاد آسیب‌های اجتماعی پیامد بی‌توجهی تمام نهادهای مربوطه به مسائل اجتماعی بوده است. آنها این نوع بزرگنمایی در ایام انتخابات را تبلیغات انتخاباتی رقیب دانستند که هر نوع مشکل اجتماعی را ابزاری برای پیشی‌گرفتن از رقیب قرار می‌دهند. آنها از این حمله شدید و گسترده به دولت به‌عنوان یک نوع جرزنی سیاسی و آب به آسیاب دشمن ریختن یاد کردند که می‌تواند زحمات نه تنها این دولت بلکه تمام دولت‌ها را زیرسوال ببرد. آنها تاکید کردند که پدیده گورخواب‌ها تنها به عملکرد دولت برنمی‌گردد بلکه حاصل بی‌توجهی تمام نهادهای مربوطه به مسائل اجتماعی کشور است.

**زوج خط حمله
ممکن است بسیاری در دنیا دونالد ترامپ را از شگفتی‌های دنیای سیاست بدانند. مردی که بدون داشتن تحصیلات و تجربیات در زمینه سیاست توانست یک تنه این زمین میدان‌دار شود و با این که استخوان‌خرد کرده‌های حزب جمهوری‌خواه نیز حمایتشان را از او دریغ کردند توانست حزب رقیب و رهبرانش هیلاری کلینتون و باراک اوباما را شکست دهد. اما با وجود شگفتی‌افرینی‌های ترامپ بی‌راه نیست اگر این جایگاه را به ولادیمیر پوتین رهبر شوری و مرد قدرتمند سیاست جهان بدهیم که از کشوری ورشکسته و فروپاشیده توانست امپراتوری قدرتمندی بسازد و همه حوزه‌هایی را که سلف او بوریس یلتسین عقب نشسته بود پس بگیرد. او در اروپای شرقی شبه جزیره کریمه را از اوکراین پس گرفت و ناتو و کشورهای غربی نتوانستند اقدامی عملی کنند. در سوریه به مدد تیزبینی‌اش توانست جبهه متحدان و حامیان گروه‌های شورشی را به انفعال بکشاند و با همکاری دولت اسد و محور مقاومت به رهبری ایران شهر حلب را از تروریست ها و مخالفان دولت اسد پس بگیرد.پوتین در آخرین اقدام پس از آن که کاخ سفید 35 دیپلمات روس را در واکنش به ادعای دخالت سایبری مسکو در انتخابات امریکا اخراج کرد درخواست وزیر خارجه خودش سرگئی لاوروف را مبنی بر اقدام متقابل روسیه رد کرد و گفت که اگر چه حق اقدام متقابل برای روسیه در زمان خود محفوظ است ولی روسیه این کار را نخواهد کرد. پوتین در این باره گفت: به جای آن تلاش خواهد کرد تا روابط میان کشورش و آمریکا را پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بازسازی کند. احتمالا در چند سال آینده اخبار غافل‌گییرکننده زیادی از زوج ترامپ و پوتین شنیده‌خواهد شد. زوجی هجومی که در دو تیم مقابل هم بازی می‌کنند ولی احتمالا پاس گل‌های بیشتری به هم خواهند داد.

**«خواهر فروغ» یا «پوران فرخ زاد»؟
چراغ خانه فرخزاد با درگذشت آخرین بازمانده این خانواده تاثیرگذار بر فرهنگ و هنر ایران خاموش شد. تقریبا تمامی رسانه‌ها با این تیتر خبر درگذشت پوران فرخزاد را مخابره کردند: پوران، یک روز پس از سالروز تولد خواهرش فروغ درگذشت. از همین جمله به سادگی می‌توان به سایه‌ای که از فروغ بر شخصیت پوران افتاده بود، پی برد. او اگر چه شاعر، مترجم و پژوهشگری جدی در حوزه‌های ادبیات، تاریخ و ایرانشناسی محسوب می‌شد اما اعتبارش تا آخر عمر و حتی پس از مرگش تحت تاثیر نام خواهر کوچکترش قرار داشت و دارد اگرچه بعضی از نزدیکان او، این مساله را ظلمی می‌دانند که از سوی مردم به او روا داشته شده است.پوران متولد بهمن‌ماه سال 1311 در نوشهر بود. پوران کودکی خود را در نوشهر و شهرهایی دیگر گذراند و در تهران بزرگ شد. پوران یک سال از فروغ بزرگتر بود. او و خواهران و برادرانش پیش از رفتن به مدرسه خواندن را آموخته و با کتاب‌خوانی مانوس شدند. پس از وقایع شهریور 1320 پدرش از نوشهر به تهران منتقل شد و پوران در دبستان ژاله و سروش درس خواند و در این دوره استعداد ادبی او آشکار شد. از 9 سالگی زبان انگلیسی را با آموزگار در خانه آموخت و در انجمن فرهنگی پروین و انجمن ایران و آمریکا ادامه داد. زندگی پوران فرخزاد پنج‌شنبه نهم دی ماه ساعت هشت صبح پس از یک دوره بستری شدن در بیمارستان و بر اثر ایست قلبی به پایان رسید و قرار است صبح دوشنبه 13 دی‌ماه پیکر او از جلوی بیمارستان ایرانمهر واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به قلهک به سوی مکانی که هنوز مشخص نیست، تشییع شود.

**صدای پای رونق
بانک مرکزی جمهوری اسلامی نماگرهای اقتصادی مربوط به سه ماهه نخست سال 1395 را درحالی منتشر کرد که در آن به حساب‌های ملی، انرژی، صنعت، ساختمان، روند قیمت‌ها، تراز پرداخت‌ها، بدهی‌های خارجی، سررسید بدهی خارجی، وضعیت بازرگانی خارجی کشور، نرخ‌های سود بانکی، متغیرهای پولی و بانکی، وضع مالی دولت و فعالیت بورس و اوراق بهادار تهران پرداخته شد.از نکات قابل توجه در این آمارها می‌توان دریافت که با رشد 900 هزار نفری جمعیت طی یک سال (پایان بهار 94 تا پایان بهار 95)، جمعیت فعال نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3 میلیون نفر اضافه شد ولی از طرف دیگر نرخ بیکاری 1.4 درصد رشد یافت. ازسوی دیگر GDP تغییری نکرده و رقم نقدینگی نیز حدود 0.2 درصد کاهش کاهش یافت؛ همچنین از اقدامات مهم سال 95، کاهش 5.9 درصد نرخ تورم بود.برطبق شاخص‌های اقتصادی سه ماهه ابتدایی سال 95 که بانک مرکزی منتشر کرد؛ هم اکنون جمعیت کل کشور 79.7 میلیون است که به تفکیک شهری و روستایی به ترتیب 58.2 و 21.4 میلیون نفر تقسیم شده اند؛ رشد جمعیت در این مدت 1.2 درصد و تراکم جمعیت 48.3 نفر در هر کیلومتر مربع بوده است. در مدت مشابه سال 94، جمعیت کل کشور 78.8 میلیون بود که به تفکیک شهری و روستایی به ترتیب 57.3 و 21.4 میلیون نفر تقسیم شده بود؛ رشد جمعیت در این مدت 1.2 درصد و تراکم جمعیت 47.8 نفر در هر کیلومتر مربع بود.

برچسب ها: توافق گازی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: