کد خبر: ۸۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 27 December 2016
«درب چرخان تکثیر فساد»، «زمان‌های عجیب در بازار ارز»، «سه سناریو برای فتح بازارها»، «گره‌های صادراتی فولاد ایران» و «شارژ تولید با چاشنی ارز» مهمترین عنوان های اختصاص روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه هفتم دی را به خود اختصاص داد.
«درب چرخان تکثیر فساد»، «زمان‌های عجیب در بازار ارز»، «سه سناریو برای فتح بازارها»، «گره‌های صادراتی فولاد ایران» و «شارژ تولید با چاشنی ارز» مهمترین عنوان های اختصاص روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه هفتم دی را به خود اختصاص داد.

**درب چرخان تکثیر فساد
یکی از نمودهای فساد، انتقال مستقیم کارکنان و مدیران از بخش عمومی به بخش خصوصی است که از آن با عنوان پدیده «درب چرخان» یاد می‌شود. مهاجرت کارکنان بخش عمومی به بخش خصوصی در ابتدا به‌واسطه فوایدی نظیر انتقال تجربه ناشی از فعالیت در بخش عمومی به بخش خصوصی و افزایش فهم متقابل بین بخش‌های خصوصی و بخش عمومی مورد استقبال قرار ‌گرفت؛ اما با افشای نمونه‌هایی از فساد در این جابه‌جایی‌ها ادامه آن زیر سوال رفت و فواید آن هم با تردید روبه‌رو شد. 

بروز مخاطراتی نظیر «تشدید رانت‌جویی»، «سیاست‌گذاری جهت‌دار» و «افشای اطلاعات دولتی» در ابتدا کشورهای توسعه‌یافته و در ادامه سایر کشورها را به صرافت برای مقابله با فساد احتمالی ناشی از این نوع انتقال انداخت. محدودیت‌هایی نظیر عدم اشتغال در حوزه مرتبط با شغل سابق دولتی، ممنوعیت افشای اطلاعات دولتی و دوره استراحت متناسب با رده سازمانی و میزان دسترسی به اطلاعات دولتی، از جمله راهکارهای مورد استفاده برای مقابله با فساد در مسیر انتقال از بخش عمومی به بخش خصوصی است. «دنیای اقتصاد» به بهانه اظهارات یکی از نمایندگان سابق مجلس که پدیده درب چرخان شامل تنی چند از مسوولان دولتی می‌شود، به معرفی آن و راهکارهای مقابله با آثار سوء ناشی از این پدیده پرداخته است.

**زمان‌های عجیب در بازار ارز
بازار ارز چندی است وضعیت خاصی را تجربه می‌کند. روزهای یکشنبه و دوشنبه، بازار آغازی کم‌نوسان داشته؛ اما در میانه روز، بدون معامله، شاهد افزایش سریع قیمت‌ها بوده است. روز دوشنبه، قیمت دلار ابتدا در محدوده 4090 تومان نوسان کرد و در مقطع کوتاهی وارد محدوده 4080 تومان نیز شد؛ ولی با شروع روند افزایشی، قیمت در کمتر از 45 دقیقه تا 4 هزار و 140 تومان بالا رفت. در حال حاضر به دلیل نزدیکی قیمت‌ها با متغیرهای اثرگذار بر نوسان، برخی از اشباع دلار در بازار ارز سخن می‌گویند. البته برخی دیگر شرط تحقق چنین پیش‌بینی‌ای را مدیریت انتظارات عنوان می‌کنند.

**سه سناریو برای فتح بازارها
ضریب نفوذ تجاری ایران در بازارهای همجوار در دهه‌های اخیر، روند کاهشی داشته که این امر منجر به محدودیت ارزی برای کشورمان شده است. از این رو به گفته کارشناسان، دولتمردان برای حفظ و تقویت جایگاه تجاری ایران در منطقه باید متغیرهای اقتصادی را همراستا با متغیر‌های سیاسی مورد توجه قرار دهند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیاست خارجی ایران با نوعی دوگانگی در نفوذ تجاری خود در منطقه مواجه است؛ چراکه ایران در دهه‌های اخیر، مسیر «ژئوپلیتیک قدرت‌یابی» را در دستور کار قرار داده است. البته قدرت‌یابی ژئوپلیتیکی ایران، اگرچه درجه نفوذ ایران در ساختار سیاسی کشورهای منطقه را افزایش داده، اما حاشیه‌نشینی کشورمان در ژئو اکونومیک منطقه و محدود شدن در برخی از بازارهای منطقه را به دنبال داشته است.

**گره‌های صادراتی فولاد ایران
هفته گذشته انتشار دو خبر در حوزه فولاد از رشد این بخش در آینده‌ای نه‌چندان دور خبر می‌داد. افزایش صادرات فولاد به 6 میلیون تن و افزایش میزان تولید این محصول به میزان 11 درصد در یازده ماهه 2016 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل؛ دو خبری بودند که هفته گذشته در محافل خبری منتشر شدند. در این رابطه به گزارش «دنیای اقتصاد»، آنطور که عبدالمجید شریفی می‌گوید میزان صادرات فولاد تا افق 1404 به 18 میلیون تن نیز خواهد رسید که در مقایسه با رقم 20 میلیون تن برنامه چشم‌انداز رقم قابل‌توجهی است. در این بین میزان تولید فولاد نیز در 11 ماهه 2016 به 16 میلیون و 435 هزار تن رسیده که انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری میلادی به 18میلیون تن برسد. در این بین موضوع مهمی که باید به آن دقت کرد آن است که میزان صادرات فولاد در سال‌جاری برای اولین‌بار از واردات آن بالاتر شده است و به عبارتی تراز تجاری در این بخش مثبت شده است و این به گفته کارشناسان فولاد، به آن دلیل حاصل شده که در کنار رونق صادرات فولاد واردات این محصول رشدی نداشته است.

**شارژ تولید با چاشنی ارز
شاخص بهای تولید‌کننده، در آبان‌ماه به اندازه 2 درصد رشد کرد که این مقدار بیشترین مقدار پس از تعدیل قیمت‌های انرژی، در اردیبهشت سال 1393 است. در آخرین ماه آذر سال‌جاری نرخ تورم ماهانه شاخص بهای گروه صنعت نیز 3.1 درصد رشد کرده است. نرخ تورم نقطه‌به‌‌نقطه در آذرماه به 6.8 درصد رسیده و نسبت به آبان، 1.9 واحد درصد رشد کرده است. این در حالی است که در 9 ماه نخست نرخ تورم نقطه‌به‌‌نقطه تولید تنها 1.4 واحد درصد افزایش یافته بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: