کد خبر: ۸۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - 20 December 2016
آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر عمده قطعه‌سازان تمرکز خود را به تأمین سرمایه در گردش قرار داده‌اند، اظهار داشت: در کنار این موضوع صنعت قطعه‌سازی با یک معضل جدی در عدم سرمایه‌گذاری برای ارتقای این صنعت روبه‌رو است. به نحوی که کمبود نقدینگی باعث شده تا اکثر قطعه‌سازان توجهی به ارتقای دانش فنی و به روز کردن تجهیزات خود نداشته باشند.
تسنیم به نقل از دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو نوشت: برای نجات صنعت قطعه سازی باید ظرف یک سال ۲ میلیارد یورو منابع به این صنعت تزریق کرد.

آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر عمده قطعه‌سازان تمرکز خود را به تأمین سرمایه در گردش قرار داده‌اند، اظهار داشت: در کنار این موضوع صنعت قطعه‌سازی با یک معضل جدی در عدم سرمایه‌گذاری برای ارتقای این صنعت روبه‌رو است. به نحوی که کمبود نقدینگی باعث شده تا اکثر قطعه‌سازان توجهی به ارتقای دانش فنی و به روز کردن تجهیزات خود نداشته باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان صنعت خودرو هم توجهی به اصلاح زیرساخت‌ها در صنعت قطعه‌سازی کشور ندارند، افزود: امروز صنعت قطعه‌سازی برای جبران تحریم 12 ساله خود به حمایت‌های جدی مسئولین نیازمند است. به اعتقاد ما این صنعت 3 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری ثابت ارزی و 10 هزار میلیارد تومان سرمایه ریالی نیازمند است تا بتواند با کمک این منابع اقدامات لازم را برای به روز کردن ساختارها و ارتقاء استانداردها و تجهیزات و تاسیسات داخلی خود انجام دهد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز خودرو  در ادامه با تاکید بر اینکه در صورت پرداخت این منابع می‌توان به حرکت صنعت قطعه‌سازی کشور برای تحقق اهداف افق 1404 امیدوار بود، تصریح کرد: این میزان منابع می‌تواند در طول 3 سال به صنعت قطعه‌سازی کشور تزریق شود البته برای یک اقدام فوری جهت نجات صنعت قطعه‌سازی کشور باید سرمایه‌گذاری 2 میلیارد یورویی در یک سال به این بخش تزریق شود تا قطعه‌سازان کشور بتوانند امکان رقابت با سایر رقبا را در عرصه بین‌المللی داشته باشند.

محبی‌نژاد به مشارکت قطعه سازان کشور در تولید خودروهای مشترک خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی اشاره کرد و گفت: براساس الزامات وزارت صنعت محصولات مشترک باید با 40 درصد ساخت داخل تولید شوند اما کمبود نقدینگی، نبود تجهیزات به روز در صنعت قطعه‌سازی باعث می‌شود تا ما نتوانیم به اهداف خود در افزایش ساخت داخل محصولات جدید تا 70 درصد برسیم.

وی پیشنهاد کرد: منابع مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی کشور می‌تواند از محل خود سرمایه‌گذاران ایرانی‌ها یا سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیلات بانکی تامین شود اما باید این نکته را متذکر شوم که متاسفانه امروز سرمایه‌گذار داخلی به دلیل وضعیت اسفبار صنعت قطعه‌سازی کشور از این حوزه فرار می‌کند که باید برای جذب سرمایه‌گذاری اقدامات لازم انجام شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز خودرو اضافه کرد: براساس افق 1404 باید به تیراژ 3 میلیون دستگاه خودرو برسیم، همچنین باید قطعه‌سازان 6 میلیارد دلار قطعه صادر و 25 میلیارد دلار قطعه در بازار ایران تولید کنند اما باید این پرسش را مطرح کرد با توجه به وضعیت فعلی این صنعت آیا تحقق این اهداف ممکن است.

وی به افزایش تیراژ خودرو طی چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: هرچه روند تیراژ خودرو افزایش پیدا می‌کند از آن طرف طلب قطعه‌سازان از خودروسازان افزایش می‌یابد که آنها به صورت 4 تا 8 ماهه آن هم با تاخیر بسیار پول قطعه‌ساز را می‌دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: