کد خبر: ۸۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 10 December 2016
«شلیک مشاغل خانگی به بیکاری»، «عبور جامعه از خشونت‌ورزی با «برجام»»، «خودسانسوری برای راضی کردن همه»، «کلید انتخابات ریاست‌جمهوری «ائتلاف» است» و «پیچیده‌گویی به زبان‌ساده» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره شنبه 20 آذر است.
 «شلیک مشاغل خانگی به بیکاری»، «عبور جامعه از خشونت‌ورزی با «برجام»»، «خودسانسوری برای راضی کردن همه»، «کلید انتخابات ریاست‌جمهوری «ائتلاف» است» و «پیچیده‌گویی به زبان‌ساده» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره شنبه 20 آذر است.

** شلیک مشاغل خانگی به بیکاری
لیلا شاسوندی در این گزارش می نویسد: امروزه کسب و کارهای خانگی یکی از راهکارهای موثر در ایجاد اشتغالزایی در سراسر جهان محسوب می‌شود. مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک یا چند عضو از خانواده در فضای مسکونی خود در چارچوب یک طرح کسب و کار، بدون ایجاد مزاحمت و اخلال در واحدهای مسکونی مجاور مشغول به کاری هستند که منجر به تولید خدمات یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود. فراهم شدن فضای کاری در منزل این امکان را برای افراد خانواده به وجود می‌آورد که علاوه بر انجام مسئولیت‌های خانگی بتوانند درآمد و کارایی بیشتری داشته باشند و هزینه‌هایی نظیر رهن و اجاره کارگاه‌ها، هزینه استفاده از نیروی کار انسانی و ایاب و ذهاب حذف شود. با اینکه بهبود وضعیت این نوع کسب و کار متضمن بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

** عبور جامعه از خشونت‌ورزی با «برجام»
تقی آزاد ارمکی در گفت‌وگو با آرمان درباره تاثیر برجام در حوزه‌های مختلف جامعه گفت: یک جامعه خشونت‌طلب حتی اگر از زمینه‌های خشونت دور شود تا صد سال آثار آن خشونت را با خود همراه دارد. آثار جنگ تحمیلی هنوز در جامعه وجود دارد. ما از خشونت نجات یافتیم؛ اما چرا خشونت از سر انتخاب وجود دارد بدین علت است که مدیریت درستی در جامعه برای کنترل خشونت وجود ندارد. برجام کمک کرده است که نوع خشونت ورزی جامعه تغییر کند.

** خودسانسوری برای راضی کردن همه
امیرمحمود حریرچی جامعه شناس در گفت و گو با آرمان، درباره خودسانسوری بیان داشت: باید افراد بتوانند براساس شرایط و موقعیت‌هایشان در هر جامعه‌ای نقطه نظراتشان را به گوش تصمیم گیران برسانند. این در حالی است که در جامعه ما امکان نقدپذیری اندک است و به نسبت صراحت چندانی در بین افراد مشاهده نمی‌شود. برای مثال درچنین جامعه ای شاید افراد در گام نخست نسبت به بیان واقعیت‌ها قاطع باشند، اما رفته رفته به خود سانسوری دچار شده و ترجیح می‌دهند همگان را از خود راضی نگه دارند. این در حالی است که هر یک از افراد مدعی در هر جایگاه و سمت می‌توانند بدون هیچ تعصب و تعاملی به یکدیگر کمک کنند.

** کلید انتخابات ریاست‌جمهوری «ائتلاف» است
محمد‌هاشمی‌رفسنجانی رییس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگویی با آرمان اظهار داشت: همواره در فضای سیاسی کشور اصولگرایان دارای20درصد پایگاه رای انتخابات ریاست‌جمهوری بوده‌اند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان نیز رقمی در همین حدود دارند و دارای پایگاه مشابه اصولگرایان هستند. در نتیجه کلید انتخابات ریاست‌جمهوری در«ائتلاف» است. به همین دلیل هر کدام از جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا که موفق شوند با گروه‌های بیشتری در انتخابات ائتلاف کنند به صورت طبیعی احتمال پیروزی بیشتری خواهند داشت. آقای روحانی اگر موفق شود یک اجماع منسجم از نیروهای حمایت‌کننده خود در سال92 را دوباره در انتخابات96حول محور خود جمع می‌کند می‌تواند به این نکته امیدوار باشد که در دور اول انتخابات به پیروزی برسد و کار را یکسره کند.

** پیچیده‌گویی به زبان‌ساده
رامین علیزاده در گزارشی به دلایل غیر مستقیم گویی ایرانیان پرداخت و نوشت: نیش، کنایه، طعنه، زخم زبان و... اشکالی هستند که به نوعی شیوه ارتباط خاص اشاره دارند. غیر‌مستقیم حرف زدن در میان ما به یک عادت تبدیل شده و بخشی از فرهنگ‌مان را اشغال کرده است. نوع دیگری از غیرمستقیم حرف زدن به جوک‌ها و لطایفی مربوط می‌شود که البته گاهی اوقات بن‌مایه طنز و اعتراضی خود را از دست می‌دهد و ابزاری می‌شود برای تمسخر که از رسالت اصلی طنز بسیار فاصله دارد. همه ما در زندگی در موقعیت‌هایی قرار می‌گیریم که نمی‌توانیم حرف خود را به طور مستقیم بیان ‌کنیم؛ اینجاست که پای زبان دوپهلو به میان می‌آید و در ارتباطات خود از زبانی بهره می‌گیریم که ما را در امنیت قرار دهد. این نوع سخن گفتن از ارتباطات بین فردی آغاز شده و تا جنبه‌های بزرگ‌تر اجتماعی و سیاسی فرا می‌رود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: