کد خبر: ۸۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 08 December 2016
در ایران تحولات سریع و نامتوازن جمعیت شهری که هم اکنون دربرگیرنده ۷۰ درصد جمعیت کل کشور است اگر چه فرصت های نوینی را برای توسعه فراهم می آورد اما چالش های عمیقی در ابعاد اقتصادی و زیست محیطی در شهرها به همراه داشته است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در ایران تحولات سریع و نامتوازن جمعیت شهری که هم اکنون دربرگیرنده ۷۰ درصد جمعیت کل کشور است اگر چه فرصت های نوینی را برای توسعه فراهم می آورد اما چالش های عمیقی در ابعاد اقتصادی و زیست محیطی در شهرها به همراه داشته است.

به گزارش فارس، شهین دخت مولاوردی در ششمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری گفت:شهرها بستر ایجاد هر نوع تغییر اجتماعی هستند و خانواده و در معنای فیریکی و شهری آن،خانه،کوچکترین عنصر موثر و متاثر از این تحولات است بنابراین بسیاری از رفتارهای توسعه ای و چالش های بنیادین مطرح در ساختار توسعه پایدار،در محتوای توسعه شهری پوشیده است.

وی ادامه داد:در ایران تحولات سریع و نامتوازن جمعیت شهری که هم اکنون دربرگیرنده 70 درصد جمعیت کل کشور است اگر چه فرصت های نوینی را برای توسعه فراهم می اورد اما چالش های عمیقی در ابعاد اقتصادی و زیست محیطی در شهرها به همراه داشته است که در صورت عدم اتخاذ برنامه های صحیح و پیشگیرانه منجر به گسترش نابسامانی های فراوان در شهرها و تنزل کیفیت زندگی شهروندان می شود.

وی با اشاره به اینکه در این میان موضوع زنان از دو منظر حائز اهمیت است افزود:هرگاه فرصت و تمرکزمناسب بر روی نقش زنان و خانواده درتوسعه شهری گذاشته نشود نتایج زیانبار آن بسیار وسیع و غیرقابل جبران خواهد بود.

وی با تشریح ابعاد مختلف شکوفایی که همه بستر مربوط به خانه و خانواده است، خاطرنشان کرد: پایداری محیطی بدون توجه موثر خانواده ها به محیط زیست و مصرف منابع ممکن نیست و رونق اقتصادی وجه موثر مفهوم عمیق و کلیدی اقتصاد خانوار و فهم خانوادها در تولید ناخالص ملی را تحت تاثیر قرارمیدهد.

مولاوردی ادامه داد: مفهوم عدالت و شمول اجتماعی به عنوان یکی دیگر از مفاهیم کلیدی شکوفایی شهری در ارتباط بسیار نزدیک در برخورد اجتماعی در خانواده ها تجربه و مورد توجه جدی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: ‌تعاملات خانواده با جامعه یک تعامل دو سویه است یعنی جامعه از خانواده تاثیرمی پذیر و محیط خانواده براساس محیط اجتماعی شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه از این جهت است که درنگاه اسلامی خانواده اهمیت پیدا می کند و زنان به عنوان عنصر مولد این بنیاد اجتماعی مورد توجه قرارمی گیرد، گفت: ‌درک این معنا در بررسی تاریخ رویدادهای اجتماعی در جهان به سهولت ممکن است.

*شهرها بستر ایجاد هرنوع تغییر اجتماعی هستند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهارکرد: شهرها بستر ایجاد هرنوع تغییر اجتماعی هستند و خانواده در معنای فیزیکی و شهری آن، خانه، کوچکترین عنصر موثر در متاثر از این تحولات است و بسیاری از رفتارهای توسعه ای و چالش های بنیادین مطرح در ساختار توسعه پایدار در محتوای توسعه شهری پوشیده است.

وی ادامه داد: جامعه جهانی در اقدامی منسجم در سپتامبر 2015سعی کرد تا سند توسعه پایدار را به عنوان یک دستورکار مشترک برای دستیابی به جهانی بهتر و آینده ای توام با آرامش و شکوفایی برای نسل های بعد به تصویب رساند.

مولاوردی افزود: اهداف توسعه پایدار در حقیقت یک بیانیه مشترک با لحاظ کردن آرمان های انسانی است و در این سند شهرها نقش موثری برای پیشبرد اهداف توسعه دارند، شهرهای امروزه به عنوان زیستگاه غالب مردم حهان توجه و تمرکز را برانگیخته اند.

مولاوردی خاطر نشان کرد: زنان درجهان معاصر به عنوان مخاطب اصلی برای تحقق توسعه هستند، چراکه با بنیاد خانواده مرتبط اند و خانواده یک نظام قوام یافته است که معنای زیست و سکونت کاملا به آن پیوسته است،مجموعه فرهنگ و روش زندگی مفهومی است که درک از توسعه را سامان می دهد.

وی افزود: نظام خانواده دردین مبین اسلام به عنوان محوری ترین چارچوب زیست معنا دارد، این یک درک متعالی بودن از انسان است.

معاون رئیس جمهوری درامور زنان و خانواده تاکید کرد: ایران با تاکید بر نقش کلیدی زنان و حضور اجتماعی آنان تجربه های بسیار ارزنده ای در این زمینه دارد که قابل ارائه است.

مولاوردی خاطر نشان کرد:باز آفرینی شهری نیازمند توجه ویژه است و زنان دراثر غلبه شرایط فقر اقتصادی و اجنماعی و فرهنگی درمعرض آسیب بسیار زیاد هستند.

وی افزود: درکی که معنا و مفهوم توسعه را با کوچک ترین سلول یک جامعه می سنجد و بخش عمده ای از دستورات و تاکیدات خود را در جهت حفظ بنیاد خانواده معمول می دارد.

وی درباره راهکار های برون رفت از این آسیب ها گفت: تامین امنیت ذهنی و عینی زنان، توجه به عدالت جنسیتی در برنامه ریزی حمل و نقل و تردد در شهرها و بین شهرها، مشارکت زنان در امور برنامه ریزی و مدیریت شهری و تدوین سیاست های حمایتی برای تامین مسکن مناسب برای زنان بخصوص زنان سرپرست خانواده ازجمله مواردی است که در توانمند سازی زنان و نقش آنان در عرصه توسعه پایدار شهری مطرح است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: