کد خبر: ۸۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 24 November 2016
یک گزارش بین‌المللی، با بررسی وضعیت 156 کشور نشان می‌دهد با وجود اینکه ایران از نظر شاخص‌های «شادی» هنوز در وضعیت مناسبی قرار نگرفته و رتبه 105 را در بین کشورهای مورد بررسی در سال 2016 به خود اختصاص داده، ولی طی سه سال گذشته وضعیت کشور در این شاخص بهبود یافته است. یکی از 6 مبنای مطالعه سنجش وضعیت «شادی» کشورها، «سرانه تولید ناخالص داخلی» است.
 روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه چهارم آذر در تیتر نخست، نوشت: یک گزارش بین‌المللی، با بررسی وضعیت 156 کشور نشان می‌دهد با وجود اینکه ایران از نظر شاخص‌های «شادی» هنوز در وضعیت مناسبی قرار نگرفته و رتبه 105 را در بین کشورهای مورد بررسی در سال 2016 به خود اختصاص داده، ولی طی سه سال گذشته وضعیت کشور در این شاخص بهبود یافته است. یکی از 6 مبنای مطالعه سنجش وضعیت «شادی» کشورها، «سرانه تولید ناخالص داخلی» است.

این روزنامه در گزارشی دیگر با انتشار عنوان تمدید تحریم 10 ساله قطعا نقض برجام است، آورد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از بسیجیان، در بخشی از سخنان خود به مسایل مربوط به ایران و دولت مستکبر آمریکا اشاره کردند و گفتند: ما فعلا امکانی برای قضاوت درباره دولت جدیدی که قرار است سرکار بیاید نداریم، اما دولت کنونی، برخلاف آنچه در موضوع برجام تعهد کردند و تصمیم‌گیری‌های مشترک انجام شده، که آن زمان مسوولان به ما اعلام کردند، عمل می‌کند و تخلفات متعددی را مرتکب شده است. ایشان با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های 10ساله در کنگره آمریکا، خاطرنشان کردند: اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعا نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتما در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.

روزنامه دنیای اقتصاد همچنین در مطلبی دیگربا درج عنوان ترامپ بی‌نقاب در سیاست خارجی، نوشت: ترامپ روز گذشته نقاب دوران انتخابات را از چهره برداشت و تقریبا از بسیاری از شعارهای خود در دوره رقابت‌های انتخاباتی عقب‌نشینی کرد. جانشین اوباما در گفت‌وگو با «نیویورک‌تایمز» و «د تایمز» از برخی وعده‌های خود در حوزه‌های سیاست خارجی، آلودگی هوا، شکنجه و پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون عقب‌نشینی کرد. ترامپ در این گفت‌وگوها با تاکید بر اینکه طرح جدید و متفاوتی برای بحران سوریه دارد، از همکاری با روس‌ها برای مبارزه با داعش خبر داد. وی در عین حال از سیاست خارجی دوران جورج بوش انتقاد کرد و گفت: ما نباید کشوری باشیم که ملت‌سازی را در خارج از مرزهای ایالات‌متحده دنبال می‌کند.

این روزنامه با انتخاب عنوان پنج باور غلط در بورس تهران، آورد: رییس سازمان بورس در نخستین حضور خود در صدا و سیما درباره پنج نقطه ابهام بازار سهام پاسخ داد. مخالفت با تعیین آزاد نرخ سود در بازار بدهی و همچنین مرتبط دانستن رکود بازار سهام با توسعه بازار بدهی مهم‌ترین انحراف برخی بورس‌بازان است که شاپور محمدی آنها را متضاد با منطق و اصول علمی ارزیابی می‌کند. همچنین مسوول دانستن سازمان بورس درباره تمام عدم شفافیت‌های اقتصاد کشور، اشتباه گرفتن نقش سهامداری با سپرده‌گذاری و اصرار بر تکرار روش‌های سنتی مقابله با رانت از دیگر تفکرات نادرست برخی فعالان بورسی محسوب می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در ستون سرمقاله به عنوان «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن» به قلم بهروز‌هادی زنوز پرداخت و در ستون رویداد عنوان «آیت‌الله موسوی‌اردبیلی درگذشت» را منتشر کرد و برای ضمیمه آخر هفته این روزنامه عنوان «دافعه ملکی تهران قدیم» انتخاب شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: