کد خبر: ۸۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - 22 November 2016
مقامات کشورهای غربی معمولا عدم گردش قدرت میان نخبگان را نماد سکون و انفعال در یک ساختار سیاسی قلمداد می کنند اما نسبت به نامزدی مجدد مرکل برای احراز پست صدارت اعظمی در آلمان اعتراض نمی کنند.

مقامات کشورهای غربی معمولا عدم گردش قدرت میان نخبگان را نماد سکون و انفعال در یک ساختار سیاسی قلمداد می کنند اما نسبت به نامزدی مجدد مرکل برای احراز پست صدارت اعظمی در آلمان اعتراض نمی کنند.

خبرگزاری مهر،: صدر اعظم آلمان از اعلام آمادگی خود برای حضور دوباره در راس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور خبر داده است؛ «آنگلا مرکل» در جمع رهبران حزب دموکرات مسیحی، نامزدی دوباره خود برای تصدی پست صدارت اعظمی را اعلام کرد. مرکل از سال ۲۰۰۵ میلادی، صدر اعظم آلمان است. مرکل باید برای رسیدن به مقام صدراعظمی آلمان، در دسامبر آینده در کنگره سراسری حزب دموکرات مسیحی به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شود؛ اتفاقی که چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد!

مرکل در حالی برای تصدی گری دوباره پست صدارت اعظمی آماده می شود که میزان نارضایتی از وی  متعاقب وقوع بحران پناهجویان افزایش یافته است. با این حال عدم وجود رقیبی قوی در مقابل مرکل مخصوصا از حزب رقیب وی یعنی سوسیال دموکرات سبب شده است تا وی همچنان برای حضور در مسند صدارت اعظمی بخت و اقبال بیشتری از اکثر رقبایش داشته باشد.

در این میان تنها «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه فعلی آلمان است که شانس رقابت با مرکل و حتی پیروزی بر وی را داراست. چندی پیش روزنامه هندلزبلات آلمان اعلام کرد که مطابق نظرسنجی های صورت گرفته، تنها وزیر امور خارجه این کشور به عنوان نامزد احتمالی برای این سمت می‌تواند مرکل را شکست دهد. نتایج این نظرسنجی که از طرف موسسه «اینسا» انجام شده است، نشان می دهد که اگر آلمانی ها می توانستند صدر اعظم کشورشان را مستقیما انتخاب کنند ۲۸ درصد اشتاین مایر و تنها ۲۳ درصد آنگلا مرکل رئیس حزب دموکرات مسیحی را انتخاب می کردند.

در هر حال مشخص نیست که چه کسی برای رقابت مرکل برای تصدی گری پست صدارت اعظمی آلمان از سوی حزب سوسیال دموکرات انتخاب خواهد شد.

فارغ از اینکه مرکل برای بار چهارم به عنوان صدر اعظم سرزمین ژرمنها انتخاب شود یا خیر، هم اکنون سوال مهمی اذهان را نسبت به خود مشغول می سازد؛ مقامات کشورهای غربی معمولا عدم گردش قدرت میان نخبگان را نماد سکون و انفعال در یک ساختار سیاسی قلمداد می کنند. آنها حتی بارها ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه را نسبت به اینکه مدتهاست به عنوان قدرتمندترین فرد در روسیه در راس قدرت قرار دارد سرزنش کرده اند. آنها به راحتی محبوبیت پوتین در نزد افکار عمومی روسیه را نادیده انگاشته و حضور مستمر رئیس جمهور روسیه در قدرت را نماد فقدان دموکراسی در مسکو دانسته اند. حال سوال اصلی اینجاست که چرا مقامات غربی اعتراضی نسبت به نامزدی مجدد مرکل برای احراز پست صدارت اعظمی در آلمان نمی کنند؟

این موضوع نشان دهنده برخورد گزینشی و دوگانه غرب با مقوله دموکراسی است. در کشور آلمان، صدر اعظم اختیارات زیادی دارد. در حالی که مقام ریاست جمهوری، عملا مقامی تشریفاتی محسوب می شود. لازم به ذکر است که بسیاری از شهروندان اروپایی نیز نسبت به سیاستهای ریاضتی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ( که به عنوان سیاست غالب اتحادیه اروپا و منطقه یورو در حال اعمال است) معترض هستند. انتشار اخبار مربوط به احتمال حضور دوباره مرکل در قدرت، منجر به نارضایتی و خشم بسیاری از شهروندان اروپایی شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: