کد خبر: ۸۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - 21 November 2016
هزاران نفر از مردم ترکیه به خصوص زنان و کودکان در اعتراض به اصلاحیه قانون مناقشه برانگیز درباره رابطه جنسی با دختران کم سن و سال، در استانبول به خیابان‌ها آمدند.
تظاهرات هزاران نفر در ترکیه علیه لایحه مناقشه‌برانگیز درباره تجاوز به دختران کم سن و سال
تظاهرات ترکیه
هزاران نفر از مردم ترکیه به خصوص زنان و کودکان در اعتراض به اصلاحیه قانون مناقشه برانگیز درباره رابطه جنسی با دختران کم سن و سال، در استانبول به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان در این تظاهرات شعارهای ضد دولتی از جمله «ما سکوت نخواهیم کرد، ما از این لایحه پیروی نخواهیم کرد، این لایحه را لغو کنید» سر دادند.

بر اساس این اصلاحیه، عاملان سو استفاده جنسی از دختران کم سن و سال در صورت "عدم استفاده از زور و تهدید یا هر عامل بدون رضایت" اگر  با قربانیان خود "ازدواج کنند"، می‌توانند از زندان آزاد شوند.

اما منتقدان بر این باورند که این لایحه تجاوز جنسی به کودکان را مشروع می‌کند.

هم چنین علاوه بر استانبول در شهرهای ازمیر و ترابوزان تظاهرات مشابهی برگزار شد.

در همین راستا، بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه در واکنش به انتقادات گسترده نسبت به این لایحه گفت: این لایحه برای حل مشکلات موجود در کشورمان است. این لایحه به معنای عفو متجاوزان نیست.

در حال حاضر این لایحه در رای‌گیری اولیه تصویب شده است و قرار است روز سه شنبه بار دیگر به رای گذاشته می‌شود.

همچنین بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر، از نمایندگان حزب عدالت و توسعه خواست که مذاکراتی را با اپوزیسیون درباره این لایحه برگزار کنند.

دولت ترکیه با دفاع ازاین لایحه گفته هدف از آن مقابله با سنت رایج ازدواج با دختربچه‌ها بوده است اما منتقدان می‌گویند چنین قانونی مجوز تجاوز به کودکان را صادر می‌کند.

همچنین یونیسف با انتقاد از این لایحه، از تصویب آن ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی یونیسف اعلام کرد: این سازمان عمیقا از تصویب این لایحه که به نوعی باعث بخشش عاملان سو استفاده جنسی می‌شود، نگران است.

بر همین اساس اگر این لایحه تصویب شود، بسیاری از مردان گناهکار و متهم به سو استفاده جنسی به دلیل اینکه به هنگام انجام این عمل «از زور و تهدید» استفاده نکرده‌اند، آزاد می‌شوند و باید با قربانی ازدواج کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: