هرچند داستان مزاحمتهای تلفنی و تماسهای مکرر از باجههای تلفن در گذرهای شهر این روزها رنگ باخته، اما هنوز هم کم و بیش این پدیده وجود دارد و گاهی به معضلی بزرگ برای مشترکان تلفن تبدیل میشود.
به گزارش آنا، شاید این روزها کمتر کسی از وسایل ارتباطی مانند تلفن ثابت و تلفن همراه برای ایجاد مزاحمت استفاده کند. اما با این وجود هنوز هم گزارشهای مزاحمتهای تلفنی در اداره مخابرات محلات ثبت میشود و از این رو روشهای کشف مزاحمتهای تلفنی اهمیت زیادی پیدا میکنند.
بهترین روش برخورد با مزاحمتهای تلفنی آن است که با مزاحم گفت و گو و پرخاش نشود و تنها ارتباط را قطع کنیم؛ اما از آنجا که گاهی این مزاحمتها ادامهدار و مستمر است، باید به شیوه قانونی و اصولی با آن برخورد شود.
البته از آنجا که تشخیص مزاحمت با شرکت مخابرات است بنابراین مشاهده شماره مخاطب در نمایشگر تلفن به معنی کشف مزاحمت تلقی نمی شود. در صورت وجود مزاحمت تلفنی به هیچ وجه نباید با آن شماره تماس گرفته شود بلکه باید در اولین فرصت به مرکز مخابراتی محل مراجعه و با ارایه آخرین قبض پرداختی تلفن یا کارت شناسایی معتبر، درخواست کشف مزاحمت کرد.
مراکزی برای استعلامات قضایی انتظامی مزاحمان
از سوی دیگر تعدادی از مراکز برای استعلامات قضایی انتظامی و همچنین شکایات مربوط به مشترکان، از سوی اداره مخابرات تعیین شدهاند که آدرس آنها به شرح زیر است:
اتوبان بعثت، جنب ترمینال جنوب، مرکز مخابرات بعثت. نماینده دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات. شماره تماس: ۵۵۰۷۷۰۷۰
خیابان پیروزی، سه راه سلیمانیه، مرکز مخابرات پیروزی، نماینده دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات. شماره تماس: ۳۳۳۴۰۰۰۰
خیابان آزادی، بعد از استاد معین، نرسیده به میدان آزادی، مرکز مخابرات شهید فرد اسدی. نماینده دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات. شماره تماس: ۶۶۰۶۵۵۶۶
خیابان ولیعصر (عج)، بین شهید مطهری و شهید بهشتی، جنب بیمارستان ۵۰۳ ارتش، مرکز مخابرات شهید مطهری. نماینده دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات. شماره تماس:۸۸۷۲۱۸۱۵
مجازات مزاحمت تلفنی چیست؟
اما مجازاتهای قانونی مختلفی نیز برای مزاحمتهای تلفنی در نظر گرفته شده است. براساس قانون اصلاح تبصره دو ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، هر فردی وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوط خواهد بود. برای بار دوم پس از کشف نیز، ارتباط تلفنی او به مدت 3 ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم سپردن تعهد از سوی مشترک یا قائم مقام قانونی وی و پرداخت هزینه های مربوط خواهد بود. اگر این مزاحمت برای بار سوم نیز ادامه داشته باشد، شرکت مخابرات ارتباط تلفنی وی را به طور دایم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن میکند و در صورت داشتن ودیعه، آن را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.
همچنین بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی هر گاه فردی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، بنا به رأی مراجع قضایی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
البته دانستن این نکته نیز ضروری است که صاحب امتیاز هر خط تلفن، از نظر قانون مسئول سوء استفادههای احتمالی از تلفن است و آگاهی نداشتن او از بهره برداری افراد دیگر از خط تلفن برای ایجاد مزاحمت، مسئولیت او را نفی نخواهد کرد. بنابراین مشترکان تلفن ثابت نباید اجازه بهره برداری از تلفن خود را به افراد ناآشنا و غیرمعتمد ندهند و علاوه بر این به اعضای خانواده و به ویژه کودکان و نوجوانان، شیوه استفاده درست از این امکان ارتباطی را آموزش دهند.
از سوی دیگر از آنجا که برخی افراد با اجاره تلفن با مبالغ بالا از مالکان تلفن و منازل، مبادرت به برقراری ارتباطات بین المللی به صورت غیر قانونی و قاچاق می کنند که در این موارد نیز باید دقت لازم صورت گیرد چرا که در نهایت عواقب حقوقی و قضایی واگذاری منازل و تلفن متوجه مالک خواهد بود.
همچنین مشترکین تلفن همراه هم می توانند برای کشف مزاحم تلفنی به مراکز تلفن ثابت (در تهران ) و ادارات مشترکین (سایر استانها) مراجعه و با ارائه اصل کارت ملی و تکمیل فرم مربوطه جهت پیگیری اقدام کنند.