کد خبر: ۸۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 17 November 2016
تورهای صنعتی هر سال با توجه به بودجه‌بندی شرکت شهرک‌های صنعتی، نیاز واحدهای صنعتی و شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری صنایع برگزار می‌شود.
 تورهای صنعتی هر سال با توجه به بودجه‌بندی شرکت شهرک‌های صنعتی، نیاز واحدهای صنعتی و شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری صنایع برگزار می‌شود.

روزنامه صمت(صنعت-معدن-تجارت) با درج گزارشی به قلم صفیه رضایی نوشت: گیلان نیز جزو استان‌هایی است که امسال 5 تور صنعتی داخلی و 3 تور صنعتی خارجی را هدفگذاری کرده که تاکنون یک تور صنعتی به مقصد گرجستان برگزار شده است. هدف از برگزاری تورهای صنعتی و نمایشگاهی ایجاد تعامل، شناخت، هم‌افزایی و بهره‌برداری بهتر از بازارهای هدف است. در این بازدیدها که بنا بر ضرورت در داخل استان یا خارج آن انجام می‌شود صنعتگران، صاحبان صنایع و تحلیلگران صنعتی می‌توانند با آخرین فناوری ساخت ماشین‌آلات، آخرین محصولات روزآمد و مدرن و حوزه‌های جنبی مانند صادرات یا واردات مواد اولیه آشنا شوند. 

براساس این شاخص‌ها، واحدهای صنعتی موفق شناسایی می‌شوند و پس از آن از طریق سیستم‌های اطلاع‌رسانی، صاحبان صنایع در جریان برگزاری تور صنعتی یا نمایشگاهی قرار می‌گیرند. در برخی از تورهای صنعتی نیز استادان دانشگاهی یا متخصصان فنی و مهندسی به منظور تجزیه و تحلیل عوامل موفقیت یا عارضه‌یابی حضور دارند. برگزاری جلسات تبادل نظر و کارگاه‌های فشرده آموزشی از دیگر برنامه‌های برگزاری یک تور صنعتی یا نمایشگاهی است.
** رونق تورهای صنعتی
سیدبابک صلواتیان، تولیدکننده صنایع غذایی و عامل خوشه چای استان گیلان درباره مزیت‌های برگزاری تورهای صنعتی برای واحدهای صنعتی به صمت گفت: تورهای صنعتی زمینه مناسبی برای شناخت بازار و بازاریابی برای صاحبان صنعت به شمار می‌آیند از این‌رو تلاش ما این است که سنجیده و با هدف در این تورها شرکت کنیم. به علاوه اینکه این تورها فرصت و بستر مناسبی برای معرفی و عرضه محصولات تولیدی واحدهای صنعتی هستند. 
به‌عنوان نمونه در تور صنعتی به گرجستان چندین مذاکره برای جذب سرمایه‌گذاری و تولید مشترک انجام شد. صلواتیان با اشاره به فضای پسابرجام گفت: بعد از برجام مسیر مذاکرات اقتصادی هموارتر شده است از این‌رو در تورهای صنعتی خارجی می‌توان راحت‌تر با سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع خارجی مراودات تجاری داشت. با این حال نیاز است که شرایط اقتصادی کشور اندکی امن‌تر شود تا سرمایه‌گذاران خارجی نیز با ما مشارکت داشته باشند. وی با اشاره به تورهای صنعتی داخلی نیز گفت: در قالب تورهای صنعتی داخلی علاوه‌بر بازدید از شهرک‌ها و واحدهای صنعتی سایر استان‌ها، می‌توان فرصت حضور در نمایشگاه‌های تخصصی را پیدا کرد. 
این تولیدکننده تجهیزات صنایع غذایی با ابراز خرسندی از برگزاری تورهای صنعتی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی به واحدهای صنعتی کمک می‌کند. در زمینه برگزاری تورهای صنعتی نیز شرکت شهرک‌های صنعتی کمک‌های مالی و اداری را تا آنجا که بتواند برای واحدهای صنعتی انجام می‌دهد تا جایی که به جرات می‌توان گفت بازخورد و خروجی برگزاری تورهای صنعتی برای واحدهای صنعتی مفید است.
** تور صنعتی
تور صنعتی به منظور آشنا کردن مدیران و کارشناسان واحدهای صنعتی کوچک، مشاوران صنعتی و شرکت‌های خدمات علمی، فنی و آزمایشگاهی با واحدهای صنعتی موفق داخلی به‌منظور تبادل تجربه‌ها، آشنایی با عوامل موفقیت و بهره‌وری واحدها برگزار می‌شود. بر این اساس، واحد صنعتی موفق به واحدی اطلاق می‌شود که در یک یا چند زمینه به بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، ابداعات جدیدی در تولید محصول، ارتقای تولید، کیفیت و بهره‌وری، روش‌های جدید مدیریتی، توسعه بازار صادرات، کارآفرینی و استفاده از فناوری اطلاعات دارای موفقیت باشد. 
گروه‌های صنعتی همگن، واحدهای صنعتی داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اعضای فن‌بازارهای منطقه‌ای، اعضای خوشه‌های کسب‌وکار و مراکز خدمات فناوری و کسب‌وکار مشمول شرکت در تورهای صنعتی و نمایشگاهی هستند.
** خوشه‌های موفق صنعتی
طهمورث لاهوتی‌اشکوری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان در این زمینه به صمت گفت: برگزاری تورهای صنعتی هر سال در برنامه کاری شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دارد. به این منظور برخی از واحدهای صنعتی را که در زمینه صنعتی خاصی همچون صنایع غذایی یا شالیکوبی فعالیت می‌کنند دعوت می‌کنیم تا از واحدهای صنعتی موفق در سایر شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بازدید کنند. بدیهی است شرکت شهرک‌های صنعتی با استان‌های دیگر هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد و سازوکار و برنامه آن نیز از پیش مشخص می‌شود. 
وی افزود: افراد شرکت‌کننده در تورهای صنعتی نیز یا سرمایه‌گذاران حقیقی طرح‌ها هستند یا مدیران واحدهای صنعتی که در مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند. در قالب این بازدید ارتباط موثری با صاحبان صنایع در سایر استان‌ها برقرار می‌شود. ضمن اینکه افراد شرکت‌کننده می‌توانند از نزدیک سازوکارها و فرآیندهای تولید در واحدهای صنعتی استان‌های دیگر را مشاهده کنند و از تجربه‌ها و دستاوردهای آنها بهره لازم را بگیرند. 
لاهوتی‌اشکوری همچنین گفت: تورهای صنعتی داخلی دو دسته هستند؛ یک دسته تورهای صنعتی که واحدهای صنعتی استان گیلان به سایر استان‌ها می‌روند. دسته دوم تورهای صنعتی که استان‌های دیگر به استان گیلان می‌آیند. زمانی نیز که نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک برگزار می‌شود برنامه بازدید و تور صنعتی بین استان‌های کشور برپا می‌شود. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان درباره برگزاری تورهای صنعتی خارجی نیز گفت: تمامی تورهای صنعتی خارجی نیز با حمایت مالی شرکت شهرک‌های صنعتی برگزار می‌شود. این برنامه به‌طور معمول با همکاری اتاق بازرگانی اجرا می‌شود به این صورت که اعضای شرکت‌کننده در تورهای صنعتی همراه با هیات تجاری از جانب اتاق بازرگانی اعزام می‌شوند. بازدید تعدادی از مدیران واحدهای صنعتی خوشه شالیکوبی از کشور گرجستان آخرین برنامه تور صنعتی بود که به همراه هیات تجاری اتاق بازرگانی در ماه گذشته انجام شد.
** مذاکرات اقتصادی
لاهوتی‌اشکوری درباره دستاورهای برگزاری تورهای صنعتی برای واحدهای صنعتی گفت: به‌طور قطع نتایج بسیار مطلوبی از برگزاری تورهای صنعتی برای واحدهای صنعتی به‌دست می‌آید. به‌عنوان نمونه در آخرین تور صنعتی به کشور گرجستان، 5 واحد صنعتی عامل خوشه چای استان گیلان از واحدهای صنعتی گرجستان دعوت کرده بود که به استان گیلان سفر کنند. به عبارتی، نوعی مراودات تجاری بین صاحبان صنایع داخلی و خارجی برقرار می‌شود به علاوه اینکه در این تور صنعتی یکی از مزیت‌هایی که مطرح شد سرمایه‌گذاری روی زمین بود به این صورت که کشور گرجستان اراضی چایکاری را دراختیار متقاضیان برای فعالیت قرار می‌دهد. 
در این زمینه واحدهای صنعتی از این مزیت ایجاد شده ابراز خرسندی می‌کنند. همچنین برخی معافیت‌های مالیاتی در صورت فعالیت واحدهای صنعتی در کشور گرجستان برای آنها ایجاد می‌شود. از این‌رو می‌توان به جرات گفت که تورهای صنعتی خروجی مثبتی به لحاظ مراودات تجاری و نقل و انتقال دانش فنی به همراه خواهد داشت. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان افزود: در قالب تورهای صنعتی زنجیره تولید بین واحدهای صنعتی به وجود می‌آید به این معنی که تمامی واحدهای صنعتی به یکدیگر نیازمندند و در زمینه تامین مواد اولیه مصرف خود مشارکت دارند. حال اگر این واحدهای صنعتی با هم مراوده داشته باشند در تامین مواد اولیه یا عرضه و معرفی محصولات دقیق‌تر عمل می‌کنند.
** برگزاری تور صنعتی براساس نیاز
لاهوتی‌اشکوری درباره تعداد تورهای امسال گفت: امسال 5 تور صنعتی داخلی و 3 تور صنعتی خارجی در برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است. بدیهی است این روند در سال‌های آینده نیز تکرار خواهد شد. در استان‌های دیگر نیز تعداد تورهای صنعتی در همین تعداد برگزار می‌شود چرا که منابع مالی برای آن از جانب شرکت شهرک‌های صنعتی باید درنظر گرفته شود. به عبارتی، براساس بودجه‌بندی تعداد تورهای صنعتی هر سال تعیین می‌شود. 
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان گیلان افزود: استان‌ها یا کشورهای مبدا برای برگزاری تور صنعتی ازپیش تعیین شده نیست و بر حسب نیاز واحدهای صنعتی این استان‌ها و کشورها تعیین می‌شوند. وی درباره هزینه تورهای صنعتی نیز گفت: هزینه سفر، اقامت و خوراک شرکت‌کنندگان را شرکت شهرک‌های صنعتی تقبل می‌کند. در این زمینه نیز دستورالعملی وجود دارد که هزینه‌های سفر پیش‌بینی می‌شود. بدیهی است هزینه مازاد را اعضای شرکت‌کننده باید خود برعهده بگیرند. زمانبندی سفرها نیز به طور معمول یک‌روزه یا دوروزه است و براساس مسافت تعیین می‌شود. 
لاهوتی‌اشکوری در پاسخ به این سوال که آیا در تورهای صنعتی استادان دانشگاهی نیز شرکت می‌کنند، گفت: درحال‌حاضر برگزاری تورهای صنعتی با هدف و نگاه به رونق واحدهای صنعتی است و در این سفرها از استادان دانشگاه دعوت نمی‌کنیم. با این حال اگر تمایلی برای حضور و ارائه خدمات مشاوره فنی و مهندسی به واحدهای صنعتی از سوی آنها مطرح شود، بسیار مطلوب است. 
به گزارش صمت اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته در زمینه تورهای صنعتی، اهمیت تعامل و مشارکت بین واحدهای صنعتی است. زمانی که چندین واحد نمونه صنعتی از چند شهرک و واحد صنعتی در یک استان بازدید می‌کنند برای ایجاد انگیزه تولید در ذهن صاحبان صنایع نخستین تلنگر زده می‌شود. گام‌های بعدی به طور قطع در افزایش مراودات تجاری معنا می‌شود. از این رو می‌توان گفت تورهای زماندار صنعتی که شرکت شهرک‌های صنعتی برگزار می‌کند می‌تواند در آینده نزدیک واحدهای توانمند صنعتی را به وجود آورد؛ واحدهایی که در تعامل با یکدیگر فعالیت می‌کنند.
*منبع: روزنامه صمت 1395.8.27
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: