کد خبر: ۸۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 14 November 2016
روز گذشته شاخص کل بورس بیش از ٣٧ واحد افزایش داشت و در نهایت روی عدد ٧٩هزار و ٤٨ واحد ایستاد و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش دوواحدی خود روی عدد ٨٣٧ متوقف شد.
 روز گذشته شاخص کل بورس بیش از ٣٧ واحد افزایش داشت و در نهایت روی عدد ٧٩هزار و ٤٨ واحد ایستاد و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش دوواحدی خود روی عدد ٨٣٧ متوقف شد.

لیلا آقایی تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه این یادداشت می نویسد: ارزش معاملات روزانه بورسی و فرابورسی درمجموع به بیش از ٥٥٩‌ میلیارد تومان رسید. معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ١٠٢ واحد، کشتی‌رانی ج.ا.ا با ٤٣ واحد و فولاد مبارکه با ٢٣ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. 

درمقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با ٨٢ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با ٢٨ واحد و پالایش نفت اصفهان با ١٤ واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. دیروز بازار در روندی متعادل کار خود را آغاز کرد و همین روند را تا پایان نیمه اول ادامه داد، شاخص به کمک معاملات گروه فلزی و معدنی مثبت شد؛ درحالی‌که ارزش معاملات اندک بود، در نیمه دوم عرضه‌ها در برخی از گروه‌ها افزایش یافت و از رشد شاخص کاسته شد. در گروه ساختمانی به دلیل انتشار خبر فراخوان حمایت از تولید مسکن به چهار وزارتخانه و بانک مرکزی، صنعت مورد اقبال بازار قرار گرفت و با افزایش تقاضا روبه‌رو شد، به‌طوری‌که نمادهای این گروه یکی پس از دیگری به محدوده مثبت و صف خرید رسیدند. 

براساس ابلاغیه، انبوه‌سازان به شرط ساخت‌وساز در قامت انبوه‌ساز واقعی، اجازه دارند به صورت مستقیم و از طریق انتشار اوراق بهادار، منابع لازم را برای ساخت‌وسازهای خود تأمین کنند. انبوه‌ساز به سازنده‌ای گفته می‌شود که در تهران حداقل 80 واحد مسکونی در هر پروژه تعریف و احداث کند. انبوه‌سازان همچنین چنانچه به روش صنعتی‌سازی ساخت‌وساز کنند، از پرداخت 50 درصد عوارض شهرداری معاف هستند. عوارض مربوط به پروانه شهرداری 15 تا 20 درصد هزینه ساخت را تشکیل می‌دهد. گروه قند نیز هم‌جهت با بازار روندی رو به بالا را در پیش گرفتند و اکثر نمادهای این گروه معاملات خود را در محدوده مثبت و با صف خرید به اتمام رساندند، تنها نمادهای منفی این گروه قشرین و قمرو بودند. گروه فلزات اساسی روز پرعرضه‌ای را پشت‌سر گذاشتند، اکثر نمادهای این گروه، معاملات خود را در محدوده منفی به اتمام رساندند. 

بیشتر نمادهای شاخص‌ساز این گروه که چهارشنبه و شنبه گذشته تأثیر مثبتی بر شاخص داشتند، دیروز اثری منفی بر شاخص داشتند و باعث افت شاخص شدند. پالایشی‌ها روز نسبتا مثبت و کم‌حجمی را سپری کردند و اکثر نمادهای این گروه به‌جز ونفت و شسپا که معاملات منفی را به ثبت رساندند، با رشد قیمتی همراه شدند. بازار سهام در آخرین روزهای باقی‌مانده آبان‌ماه و نزدیکی به موعد سررسید تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها و همچنین نوسان هیجانی روزهای گذشته، شاهد فروش و نقدکردن دارایی‌ها و شناسایی بازدهی‌های کسب‌شده در روزهای اخیر بود. 
*منبع: روزنامه شرق، 24 آبان 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: