کد خبر: ۸۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 13 November 2016
بورس تهران در اولین روز هفته جاری شاهد تشدید تقاضای خرید سهام در گروه‌های کالایی بود که رشد حدود 600 واحدی نماگر این بازار را رقم زد. در روزهای پایانی هفته گذشته، احتمال افزایش تقاضای مواد خام به علت برنامه‌های توسعه زیرساخت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از قیمت کالاها حمایت کرد.
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره یکشنبه 23 آبان در تیتر یک، نوشت: بورس تهران در اولین روز هفته جاری شاهد تشدید تقاضای خرید سهام در گروه‌های کالایی بود که رشد حدود 600 واحدی نماگر این بازار را رقم زد. در روزهای پایانی هفته گذشته، احتمال افزایش تقاضای مواد خام به علت برنامه‌های توسعه زیرساخت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از قیمت کالاها حمایت کرد.

این روزنامه با انتخاب عنوان تظاهرات ضد رانت در سئول، آورد: سئول، پایتخت کره‌ جنوبی دیروز شاهد تظاهرات بزرگ ده‌ها هزار نفری از مردم این کشور با موضوع برکناری رئیس‌جمهوری بود. به گزارش آسوشیتدپرس، این سومین تظاهرات علیه رئیس‌جمهور پارک گئون های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به‌دلیل رسوایی سیاسی اخیرش است و پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین تظاهرات از هزاره دوم باشد. ده‌ها هزار پلیس ضدشورش در نقاط مختلف سئول، پایتخت کره‌جنوبی مستقر شدند تا مانع از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به کاخ ریاست‌جمهوری شوند. پارک گئون‌های درگیر یک جنجال سیاسی بر سر اثرگذاری یکی از دوستان نزدیکش در تصمیم‌گیری‌های دولتی است. خانم پارک دو بار عذرخواهی کرده اما این عذرخواهی‌ها نتوانسته باعث آرام شدن اوضاع شود. چوی سون شیل که برای 40 سال دوست صمیمی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی بوده، متهم است مقادیر زیادی پول از شرکت‌های کره‌ای گرفته است. چوی در حال حاضر به اتهام کلاهبرداری و سوء استفاده از قدرت در بازداشت است. 

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان پنج محرک مالی برای مسکن، نوشت: آیین‌نامه «نحوه به‌کارگیری ابزارهای نوین تامین مالی مسکن» 8 سال پس از تصویب قانون مربوطه، روز گذشته توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد. این آیین‌نامه حاوی پنج محرک مالی برای بازار ملک است؛ از جمله آنکه، با تاکید غیرمستقیم بر نیاز به لیزینگ مسکن، اجازه انتشار اوراق بهادار برای شرکت‌های متقاضی پرداخت این تسهیلات صادر شده است. همچنین سازنده‌های بیش از 80 واحد مسکونی در شهرهای بزرگ، از 50 درصد تخفیف در عوارض ساخت برخوردار می‌شوند. هم‌اکنون در بازار مسکن دو تصور متفاوت نسبت به روند معاملات وجود دارد.

شش تجربه خروج از بن‌بست مالی، عنوان دیگر این روزنامه است، در این مطلب می خوانیم: مرکز پژوهش‌های مجلس به بررسی تجربه 6 کشور در خروج از بن‌بست مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخته است. مطالعات این نهاد پژوهشی در مورد کشورهای ژاپن، فرانسه، چین، آلمان، انگلستان و ایتالیا حاکی از آن است که به‌منظور تسهیل دسترسی این بنگاه‌ها به تسهیلات بانکی، ایجاد صندوق‌های ضمانت اعتبار در دستور کار قرار گرفته و تامین مالی غیرممکن برای وام‌گیرندگان را امکان‌پذیر کرده‌ است. در این ساز و کار، بانک‌ها به ‌عنوان وام ‌دهندگان اصلی، ریسک‌های مشخصی (مانند ورشکستگی، تاخیر در پرداخت وام و شکست پروژه) را به ضمانت‌کننده منتقل می‌کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد با تحلیل عنوان سیاست خارجی آمریکا در عصر جدید، آورد: فارین افرز می‌نویسد: ترامپ با نشان دادن پوپولیسم به مثابه جریان مسلط در سیاست‌های آمریکا فرضیات اساسی‌ای را به چالش می‌کشد که دهه‌ها سیاست داخلی و خارجی آمریکا بر پایه آنها طراحی و ساخته شده بود. در نظرسنجی پیو، بیشتر آمریکایی‌ها می‌گویند بهتر خواهد بود اگر آمریکا به مشکلات خود بپردازد و به دیگر کشورها اجازه دهد تا جایی که می‌توانند به مشکلات خود بپردازند. ترامپ نیز برای حفظ محبوبیت خود ناچار است از همین خواسته پیروی کند. پس سیاست خارجی رئیس‌جمهوری جدید باید چیزی میان اوباما و بوش باشد.

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «ایران و انتخابات ایالات متحده» را به قلم محمدعلی کاشفی منتشر کرد و در ستون گزارش به عنوان «سناریوهای برجامی ترامپ» پرداخت.
برچسب ها: ترامپ ، بورس ، مواد خام ، آمریکا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: