کد خبر: ۸۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 13 November 2016
کارگردان فیلم «پری دریایی» که قرار است به‌زودی اکران شود، گفت: چهار سال پای نخستین فیلم بلند سینمائی‌ام ایستادم، فیلمی که موضوع آن به محیط زیست خلیج فارس نیز برمی‌گردد اما با وجود سانسورهایش، نمی‌خواستم فیلم توقیفی بسازم.

کارگردان فیلم «پری دریایی» که قرار است به‌زودی اکران شود، گفت: چهار سال پای نخستین فیلم بلند سینمائی‌ام ایستادم، فیلمی که موضوع آن به محیط زیست خلیج فارس نیز برمی‌گردد اما با وجود سانسورهایش، نمی‌خواستم فیلم توقیفی بسازم.

امیرمسعود آقاباباییان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به محوریت «محیط زیست خلیج‌فارس» نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش اظهار کرد: خلیج فارس امروز به یک موضوع تبدیل شده که دیگران فقط برایش لایک می‌کنند و طومار امضا می‌کنند، به همین دلیل خواستم نشان بدهم که خلیج فارس موضوعات دیگری مانند محیط زیست هم دارد که باید به آن توجه شود.

وی افزود: از روز اول خواستم در نخستین فیلم بلند سینمایی‌ام درباره خلیج فارس حرف بزنم. ما ادعا داریم که این محوطه دریایی متعلق به ماست و باید از آن نگهداری کنیم. زمانی که در این زمینه حرف می‌زنیم، باید بدانیم که بحث محیط زیست در آن بسیار اهمیت دارد به خصوص آلودگی نفتی در این دریا بسیار مهم است.

آقابابائیان با بیان اینکه فیلمنامه‌اش در دولت قبل توسط وزارت نفت اجازه کار نگرفت، گفت: توجیه آن‌ها این بود که کشورهای غربی حاشیه خلیج فارس می‌گویند، ایران خلیج فارس را آلوده می‌کند و چون در فیلم «پری دریایی» به این بحث یعنی آلودگی خلیج فارس اشاره می‌شد به ما اجازه کار ندادند اما خوشبختانه در این دولت مجوز کار را گرفتیم.

این کارگردان با تأکید بر اینکه نخستین فیلم سینمایی بلندش یک بحث کاملا جدی و از نظر جایگاه اجتماعی دارای اهمیت است، ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از فیلم اولی‌ها به سمت موضوعات کمدی، ارزان و ملودرام می‌روند اما من از همان ابتدا تصمیم داشتم برخلاف این جهت حرکت کنم و با وجود مشکلات زیادی که در زمینه‌ی فیلمنامه و ساخت آن مواجه شدم به مدت چهار سال پشت این فیلم بودم و تاوان‌اش را  نیز دادم.

وی با بیان اینکه فیلمنامه‌ی فیلم سانسورهای زیادی داشت، تأکید کرد: من نمی‌خواستم یک فیلم توقیفی بسازم به همین دلیل تغییرات زیادی روی آن انجام شد چون موضوع بسیار حساس بود به همین دلیل از میزانسن، دکوپاژ، زیبایی‌شناسی و اصول سینمایی گذشتم تا مسئله محیط زیست که دغدغه‌ام بود را مطرح کنم، همان‌طور که این بحث در فیلم مستند قبلی من نیز آشکار بود.

آقابابائیان ادامه داد: چون موضوع کلیشه‌ای نبود و برای من اهمیت زیادی داشت، خودم را با همه سانسورها وفق دادم.

 نویسنده‌ی فیلم «پری دریایی» همچنین درباره قصه این فیلم به ایسنا گفت:‌ یونس قهرمان قصه «پری دریایی» یکی از بازماندگان غواص جنگ در هشت سال دفاع مقدس است که در این دوره از زندگی‌اش با فساد اداری و اقتصادی مبارزه می‌کند.

به گفته آقابابائیان فیلم «پری دریایی» قرارداد اکران را نیز امضا کرده است و با سرگروه سینما «آزادی» قرار است تا یک ماه آینده اکران شود. در این فیلم امیر آقایی، پانته‌آ مهدی‌نیا، شاهرخ فروتنیان و اصغر همت ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم با مضمون محیط زیست براساس یک فیلمنامه دیگر بازنویسی شده است و در شهرهایی مانند قشم، کازرون و اصفهان فیلمبرداری آن انجام شده است.

به گزارش ایسنا، پانته‌آ مهدی‌نیا بازیگر نقش مریم خسروی در «پری دریایی» نیز اظهار کرد: تاکنون شخصیت مریم را بازی نکرده بودم هر چند تا حدودی با آن آشنا بودم. او یک زن مبارز و دوستدار محیط زیست است که پای حرفش می‌ایستد و به گونه‌ای با یک بازمانده جنگی که دیروز از کیان کشورش و امروز از محیط زیست و کشورش دفاع می‌کرد، همراه شده بود.

او گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همه نقاط آن بهشت است اما هیچ کدام برای این بهشت ارزش قائل نیستیم در حالی که بیشتر کشورهای دنیا که حتی یک شعبه کوچک از بهشت ما را ندارند به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که توریست‌ها به سمت آن کشورها سرازیر می‌شوند. ای کاش مردم ما نیز کمی به زیستگاه خود اهمیت می‌دادند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: