کد خبر: ۸۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 12 November 2016
تاکنون نام سه جمهوری‌خواه تندرو برای تصدی سمت وزارت‌خارجه مطرح شده است. نوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، «باب کورکر»، رئیس فعلی کمیته روابط خارجی سنا و از جدی‌ترین منتقدان «برجام»، «جان بولتون»، نومحافظه‌کار افراطی و سفیر اسبق واشنگتن در سازمان ملل متحد، گزینه‌های احتمالی وزارت خارجه آمریکا هستند.
 روزنامه شرق در شماره شنبه 22 آبان با نگاهی به گزینه های احتمالی در کابینه ترامپ نوشت: تاکنون نام سه جمهوری‌خواه تندرو برای تصدی سمت وزارت‌خارجه مطرح شده است. نوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، «باب کورکر»، رئیس فعلی کمیته روابط خارجی سنا و از جدی‌ترین منتقدان «برجام»، «جان بولتون»، نومحافظه‌کار افراطی و سفیر اسبق واشنگتن در سازمان ملل متحد، گزینه‌های احتمالی وزارت خارجه آمریکا هستند.

این روزنامه با اشاره به عنوان برجام برگشت‌ناپذیر است، در تشریح تیتر یک، آورد: ایرانی‌ها، اروپایی‌ها و حتی آمریکایی‌ها و مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگران آینده برجام هستند. این نگرانی را در اظهارنظرهای مبتنی بر برگشت‌ناپذیری برجام آنها به وضوح می‌توان مشاهده‌ کرد و از مواضع پیش از انتخابات دونالد ترامپ ناشی می‌شود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، با اعلام اینکه «امروز دیگر آمریکا به‌هیچ‌وجه بیش از گذشته توانایی استفاده از ایران‌هراسی و ایجاد اجماع جهانی را علیه ایران ندارد»، گفت: «سیاست ایران در تعامل سازنده با جهان و شکسته‌شدن تحریم‌های هسته‌ای، روابط اقتصادی ایران با همه کشورها را در یک مسیر رو به رشد و برگشت‌ناپذیر قرار داده است».

از امام نقل می‌کنند که از پذیرش قطع‌نامه خوشحالم، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: حیدر مصلحی رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس گفت: «امام راحل در بحث پذیرش قطع‌نامه فرمودند که من جام زهر نوشیدم اما عده‌ای فرمایش ایشان را کنار گذاشته و از ایشان خاطره نقل می‌کنند که امام (ره) به من گفت که من از پذیرش قطع‌نامه خیلی خوشحالم». او با اشاره به اینکه هدف از بیان این خاطرات گم‌کردن راه ایشان است، افزود: «زمانی که خاطره گفته می‌شود، شمایی که آنجا حضور نداشتید و در جریان مؤخرات و مقتضیات و مباحث مطرح‌شده قرار ندارید و این آقا همان یک بخش از فرمایشات مدنظر خود را مطرح می‌کند ولی صحبت‌های صریح امام (ره) را کنار می‌گذارد». 

این روزنامه با انتخاب عنوان مسکن مهر دامن رئیس کل بانک مرکزی را هم گرفت، می نویسد: یک روز مانده به آخرین روز نمایشگاه مطبوعات، مسکن مهر دامن سیف را گرفت. ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی رفته بود تا درباره اتفاقات ارزی و بانکی کشور بگوید، اما ورود او هم‌زمان شد با تجمع تعدادی از متقاضیان مسکن مهر که به افزایش تحمیلی نرخ سود مشارکت از سوی بانک مسکن، اعتراض داشتند. براساس اخبار، حدود 200 نفر از متقاضیان فازهای مختلف مسکن مهر پردیس در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تجمع کردند و با سردادن شعارهایی مانند «نزول‌خور» و «نزول‌ده» سعی کردند تا اعتراض‌های خود را به تأخیر در واگذاری، افزایش سهم آورده و افزایش وام به گوش سیف برسانند.

روزنامه شرق با درج عنوان رونمایی از گزینه‌های جدید اصولگرایان، نوشت: مثل نقل‌ونبات از گزینه‌های انتخاباتی اصولگرایان رونمایی می‌شود. آنها از یک‌سو دعوت به ائتلاف و وحدت می‌کنند و توصیه به تجربه‌گرفتن از گذشته، ولی از سویی دیگر هر گروه و حزبی برای خود، نامزد انتخاباتی رو می‌کند. دیروز ایسنا به نقل از محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس، نوشت که قالیباف، ضرغامی و الهام از جمله گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده‌اند. پورمختار گفته است که اصولگرایان از نبود اجماع روی قالیباف در انتخابات سال ١٣٩٢ پشیمان هستند. او همچنین اضافه کرده که احتمال حمایت اصولگرایان از آقای روحانی بسیار کم است، زیرا عملکرد او در حوزه‌های سیاسی یا اقتصادی آن چیزی نبود که توقع اصولگرایان را برآورده کند و درضمن اظهارنظرهای اخیر روحانی خلاف مشی اصولگرایی و انقلابی است.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «محمدرضا خاتمی در نمایشگاه مطبوعات: وقت وزن‌کشی درون جریان اصلاحات نیست»، «رنو، ایران‌خودرو و سایپا را به جان یکدیگر انداخته بود»، «رد پای ٢٣ هزار دلال نفتی در فروش تجهیزات»، «آرژانتین غایب بزرگ جام جهانی روسیه؟» و «علی دایی: می گفتم ترام‍‍‍پ رأی می‌آورد» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «ترامپ آنها و ترامپ ما» نوشته احمد غلامی سردبیر را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: