وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه مرزها و پایانه های مرزی برای گسترش روابط تمدنی بسیار حائز اهمیت هستند و در این راستا باید سیستم های ریلی، مرزی و جاده ای سیستان و بلوچستان را تقویت کرد تا این روابط درون تمدنی باکشورهای همسایه افزایش یابد.
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جلسه ستاد راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان در استانداری، اظهار کرد: توسعه بیش از پیش سیستان و بلوچستان در بحث تجاری توجه به کشورهای همسایه است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه توسعه سیستان و بلوچستان باید به ظرفیت هم مرز بودن این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان توجه ویژه شود.
وی خاطر نشان کرد: نباید در بنادر تنها تصور حمل و نقل را داشت بلکه باید منطقه ویژه اقتصادی برای تولید در بنادر چابهار در نظر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی تصور میکنند به محض ایجاد منطقه آزاد، محل ایجاد منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل میشود؛ حال اینکه بسیاری از مناطق آزاد به محل ورود کالاهای نامرغوب و بیکیفیت به ایران تبدیل شده است.
آخوندی بیان کرد: نیروی انسانی جوان سیستان و بلوچستان یک ثروت بسیار بزرگ برای این استان محسوب میشود.
وی گفت: وجود معادن، دسترسی به آبهای آزاد و موقعیت ویژه سیستان و بلوچستان در زمینه تجارت از جمله مزیتهای مادی این استان است؛ اما عمدهترین ثروت سیستان و بلوچستان میراث تاریخی، اجتماعی و اقتصادی است.
آخوندی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل ارتباط مستقیم با شبه قاره هند، خراسان بزرگ، دریای عمان و کشورهای پاکستان و افغانستان نقش ارتباطی بسیار مهمی در کشور دارد و ضرورت دارد به این نقش توجه ویژه شود، چرا که میتواند ارتباط بسیار مهمی را با حوزههای تمدنی مختلف ایجاد کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری برخی استانها در مورد ایجاد مناطق آزاد جدید، تاکید کرد: برخی تصور میکنند به محض ایجاد منطقه آزاد، محل ایجاد منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل میشود؛ حال اینکه بسیاری از مناطق آزاد به محل ورود کالاهای نامرغوب و بیکیفیت به ایران تبدیل شده است.
آخوندی گفت: از زنگبار تا عمان، افغانستان و پاکستان یک شبکه بزرگ تجاری و ارتباطی وجود دارد که خلق این شبکه بسیار گران قیمت است و با توجه به برخورداری استان سیستان و بلوچستان از این شبکه، سهم آن باید در برنامهریزی توسعهای مورد توجه باشد.
وی اظهار کرد: در حوزه تمدن ایران شهری هیچ کس نمیتواند سهم شبکه ارتباطی سیستان و بلوچستان را نادیده بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با هدف توسعه ارتباطات درون تمدنی باید تمام پایانههای مرزی، هوایی و دریایی سیستان و بلوچستان را تجهیز و تسهیل کنیم.
آخوندی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید برای هر کدام از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ماموریتهای ویژه تعریف شود.
وی عنوان کرد: در شهرستان چابهار سرمایهگذاری عظیمی در حوزه بندر و فرودگاه در حال انجام است که برای تبدیل شدن چابهار به مرکز جاذب جمعیت ایجاد پسکرانه نیاز ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ساخت ریل چابهار- خواف به حدود ۶.۵ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد که باید از محل سرمایهگذاری خارجی و صندوق توسعه ملی تأمین شود.