کد خبر: ۸۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 08 November 2016
هنگامی که بیژن نامدارزنگنه جمله معروف «باید جا برای بشکه‌های نفت ایران باز شود» را در حاشیه اجلاس اوپک در وین پایتخت اتریش عنوان کرد، این عبارت پیغام‌های فراوانی برای رقیبان و بازارهای نفتی جهان داشت.
 روزنامه اعتماد در شماره سه شنبه 18 آبان در یاداشتی به قلم مسعود عباس زاده نوشت: هنگامی که بیژن نامدارزنگنه جمله معروف «باید جا برای بشکه‌های نفت ایران باز شود» را در حاشیه اجلاس اوپک در وین پایتخت اتریش عنوان کرد، این عبارت پیغام‌های فراوانی برای رقیبان و بازارهای نفتی جهان داشت.

در این مطلب می خوانیم: گرچه تلاش‌های رسانه‌ای فراوانی به منظور بی‌اهمیت جلوه دادن میزان تولید نفت خام روزانه ایران توسط ماشین رسانه‌ای غرب و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس صورت پذیرفت، اما در نهایت عملکرد مدیران نفتی کشور جواب داد. با گذشت بیش از سه سال از سرکار آمدن دولت جدید در ایران، نه‌تنها بشکه‌های نفت خام ایران در بین مشتریان سنتی و گذشته که درها را به روی بازارهای جدید و نوظهور نفت خام ایران باز کردند، بلکه تمایل خود را به منظور خرید فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی نیز ابراز کردند. 

در حال حاضر، بالغ بر دو میلیون و یکصد هزار بشکه نفت خام و ٦٠٠ هزار بشکه میعانات گازی توسط کشورمان تولید و صادر می‌شود. علاوه بر آن، مدیران نفتی تلاش کرده‌اند با بهره‌گیری از تجارب دوران تحریم‌های هدفمند اقتصادی دشمنان علیه صنعت نفت و گاز به جای افزایش اعتماد به نفت ایران فروش نفت خام و حتی محصولات پتروشیمیایی به بازارهای سنتی، طرح متنوع‌سازی بازارهای هدف نفت خام، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمیایی و پلیمری را در اولویت صادرات قرار بدهند. 

چین، هندوستان، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه مشتریان پروپاقرص نفت خام و سایر محصولات فسیلی ایران بودند، اما از هنگامی که از اکتبر ٢٠١٥ (مهرماه ٩٤)، یانوش پیخوچنسکی، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی لهستان تلاش کرد در سفر به تهران، علاقه‌مندی ورشو را برای خرید نفت خام جهت استفاده در پالایشگاه‌های این کشور ابراز کند، یک سال نگذشته بود که شرکت نفت لوتوس این کشور گفت‌وگوهایش را برای امضای قرارداد بلندمدت خرید نفت خام از ایران آغاز و درصدد نهایی کردن آن برآمد. 

البته مدیران نفتی ایران به نشانه حسن‌نیت، همان ابتدا یک محصوله ٢ میلیون بشکه‌ای نفت خام را تحویل این شرکت دادند. همین امر، انگیزه کافی را برای مدیران نفتی به وجود آورد تا با توجه به اعتماد سایر کشورها به نفت خام ایران، آنان درصدد کشف بازارهای جدید نفتی و متنوع‌سازی این بازارهای هدف باشند. در کنار آن، تحقق این سیاست‌ها طی سه سال اخیر باعث آن شد که علاوه بر تنوع‌سازی در بازارهای نفتی، قدرت چانه‌زنی مدیران نفتی در عرصه تجارت و بازارهای نوین نفت خام افزایش یابد. علاوه بر آن شرکت‌های OML مجارستان و OMV اتریش هر یک، محموله‌ای به استعداد یک میلیون بشکه به منظور سازگارسنجی و گرید‌بندی پالایشگاه‌های خود از ایران خریداری کردند. 

همچنین، مذاکرات واسطه‌ای با برخی کشورهای دیگر مانند بوسنی و هرزگووین از طریق شرکت نفتی زاروبژ نفت روسیه که دارای پالایشگاهی بزرگ در این کشور بود، صورت پذیرفت. علاوه بر مذاکرات نفتی شرکت‌های روسی چون زاروبژ نفت و روس نفت، لوک‌اویل روسیه نیز با لغو تحریم‌های هدفمند اقتصادی در فوریه ٢٠١٦ (بهمن ماه ٩٤) اقدام به خرید نفت خام از ایران کرد. لوک اویل نیز نفت خام خریداری شده را از طریق بندر کنستانتای رومانی در دریای سیاه به شرکت نفتی لیتاسکوی این کشور تحویل داد تا در پالایشگاه پتروتل در پلویستی مورد استفاده قرار گیرد.
*منبع: روزنامه اعتماد،18 آبان 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: