کد خبر: ۸۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 06 November 2016
ایجاد محدودیت صدور براساس میزان سرمایه و توانگری می تواند شرکتها را از رقابت قیمتی بدور کند. در این شرایط بازار بیمه به قیمتهای منطقی خود می رسد و بازاری سودآور برای بیمه گران و خدماتی مناسب برای بیمه گزاران فراهم می آورد.
ایجاد محدودیت صدور براساس میزان سرمایه و توانگری می تواند شرکتها را از رقابت قیمتی بدور کند. در این شرایط بازار بیمه به قیمتهای منطقی خود می رسد و بازاری سودآور برای بیمه گران و خدماتی مناسب برای بیمه گزاران فراهم می آورد. 

به گزارش روابط عمومی شرکت بیمه سینا  چندی پیش بود که رئیس کل بیمه مرکزی ضمن انتقاد از رقابت شرکتهای بیمه بر سر قیمت ، هشدار داد :" اگر شرکت های بیمه به نرخ شکنی ادامه دهند برای حفظ حیات و اعتماد صنعت بیمه، برای برخی از رشته ها نرخ تکلیفی تعیین می کنیم."
در این راستا بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران بازار بیمه بر این باورند که راهکارهای گوناگونی جهت انتظام بخشی به بازار بیمه و جلوگیری از جنگ قیمتی بیمه گران وجود دارد ؛راهکارهایی که آزمودن ان اگر چه در کوتاه مدت میسر نیست اما با برنامه ریزی و پیاده سازی نقشه راه مدون در میان مدت قابل اجرا خواهد بود.

یکی از راهکارهای مطروحه  بهره گیری از نظام نرخ دهی الکترونیک است ، بخصوص در زمینه نرخ شکنی در رشته ثالث و درمان بهره مندی از سیستم واحد صدور بیمه نامه شخص ثالث و بیمه درمان در سامانه مشترک صنعت بیمه می تواند راهگشا باشد چرا که حدود 70 درصد سهم بازار متعلق به این دو رشته است .

از سوی دیگر در رشته هایی چون  بیمه های مسولیت،مهندسی و باربری هم بر اساس شواهد نرخ شکنی های بیشماری وجود دارد و به نظر می رسد صنعت بیمه به نظام جامع نرخ دهی الکترونیکی با معیارها و زیرساخت های اطلاعاتی نیاز دارد که البته این نظام جامعه نرخ دهی مبتنی بر فناوری اطلاعات نیازمند وجود بانک اطلاعاتی قدرتمندی است که در حال حاضر صنعت بیمه از فقدان آن رنج می برد اما به نظر می رسد با پی ریزی زیر ساختها و انجام مطالعات لازم همراه با یک برنامه زمانبندی مشخص صنعت بیمه می تواند در جهت پیاده سازی آن حرکت کند.

این گزارش حاکی است، تعیین ظرفیت صدور برای شرکتهای بیمه بر اساس میزان توانگری و سرمایه انها نیز راهکار دیگری است که از سوی تحلیل گران بازار های مالی مطرح می شود.
گفتنی است این راهکار در سایر بازار های مالی از جمله بانک ها نیز کاربرد دارد چرا که اغلب بانک ها برای خود محدوده ریسک قایل بوده و دارای محدودیت سپرده گذاری هستند، بر طبق این محدودیت سپرده گذاری مشخص می شود که هر بانک با توجه به سرمایه اش چه میزان می تواند در حوزه سپرده گذاری وارد عمل شود .

امین شیرکانی مدیر عامل شرکت بیمه سینا در گفتگو با ریسک نیوز در خصوص راهکارهای کاهش رقابت بیمه گران بر سر قیمت به تعیین ظرفیت صدور براساس توانگری شرکتها و سرمایه شرکتهای بیمه اشاره نمود.

وی در این خصوص تصریح کرد: براساس این روش هر شرکت بیمه حدود سه تا چهار برابر سرمایه خود می تواند بیمه نامه صادر نماید. این استانداردها سالهای طولانی است که در کشورهای توسعه یافته تدوین و عمل می شودو باعث حفظ و سلامت بازارهای آنها می گردد و ما در ایران هم می توانیم با بومی کردن آن استانداردها، آنها را بکار گیریم. ضمناً برای جهانی شدن صنعت بیمه کشور، گریزی از اجرای این استانداردهای جهانی نیست. هم اکنون بانکهای کشور در این مسیر در حال قدم برداشتن هستند.

مدیر عامل بیمه سینا  ضمن تشریح وضعیت صنعت بیمه و با اشاره به رقابت قیمتی بیمه گران تاکید کرد:علل اصلی رقابت قیمتی شرکتهای بیمه این است که سرمایه در حال حاضر هیچ محدودیتی در صدور بیمه نامه برای شرکتها ایجاد نمی کند و یک شرکت کوچک می تواند در کوتاه مدت با دامپینگ، سهم بالایی از بازار را نصیب خود کند و در میان مدت به ورشکستگی و زیان بیمه گزاران منجر شود.

به گفته شیرکانی ایجاد محدودیت صدور براساس میزان سرمایه و توانگری می تواند شرکتها را از رقابت قیمتی بدور کند. در این شرایط بازار بیمه به قیمتهای منطقی خود می رسد و بازاری سودآور برای بیمه گران و خدماتی مناسب برای بیمه گزاران فراهم می آورد.

مدیر عامل بیمه سینا تصریح کرد: با این شرایط حتی می توان شرکتهای بیمه ای با سرمایه کم هم تأسیس نمود که به صورت تخصصی فعالیت نمایند.

وی در ادامه تاکید کرد : بیمه سینا با تکیه بر همین مبانی با افزایش سرمایه و کنترل سهم بازار و صدور خود توانسته به این استانداردها نزدیک شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: