کد خبر: ۸۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - 05 November 2016
روزنامه جام جم در صفحه اقتصاد مقاومتی درباره تاثیر طرح مقابله با قاچاق بر صنعت لوازم خانگی گزارشی را به چاپ رساند.
در گزیده ای از این گزارش که در شماره شنبه 15 آبان 1395 هجری خورشیدی به قلم عماد عزتی منتشر شد، آمده است: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به برخورد قاطعانه با قاچاق کالا و ارز، اغلب نهادها و ارگان‌های دولتی برای مقابله با این پدیده شوم دست به کار شدند و با بازرسی‌های گسترده و همچنین اعمال قانون در مقابل هجوم کالاهای خارجی غیرقانونی به بازار کشورمان ایستادند.

می‌توان گفت مقابله با قاچاق به نوعی نقطه عطفی برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. با جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق در بازار، تولیدات باکیفیت ایرانی می‌تواند در فضایی کاملا رقابتی خودنمایی کرده و نظر خریداران را به خود جلب نماید و در نهایت رونق تولید را به دلیل افزایش تقاضا تجربه کند.

این در حالی است که بازار لوازم خانگی یکی از جذاب‌ترین بازارها برای حضور افراد سودجو و قاچاقچیان بوده و به نوعی تا قبل از اجرای این قانون، تولیدکنندگان بنام و برندهای معتبر داخلی کشورمان متاسفانه فرصت رقابت را با آنها نداشته و کم‌کم در این میدان مجبور به قبول شکست می‌شدند.

برخی کارشناسان معتقدند معرفی نادرست و همچنین عدم شناخت دقیق خریداران ایرانی از توانمندی‌های داخلی در زمینه تولید لوازم خانگی باعث شده گزینه انتخابی اول اغلب خریداران برندهای وارداتی قاچاق باشد؛ بنابراین لازم است برای تبلور دقیق اقتصاد مقاومتی ضمن مقابله قاطعانه با قاچاق کالا و ارز در تمام صنوف با جدیت هرچه بیشتر به نوعی زمینه معرفی و حضور قدرتمند کالاهای باکیفیت ایرانی را نیز فراهم کنیم.

** تولید ایرانی با برندهای بین‌المللی
محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با توجه به این که اکنون برخی برندهای بین‌المللی خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تعدادی از تولیدکنندگان باسابقه کشورمان توانسته‌اند سفارشات بسیار مناسبی برای تأمین نیازهای آنها داشته باشند.

طحانپور در ادامه افزود: کیفیت و سطح رقابتی تولیدات این کارخانه‌های ایرانی تا جایی است که برندهای معتبر آرم تجاری خود را در اختیار آنها قرار داده‌اند تا روی محصول نهایی نصب و فروخته شود به عنوان مثال اغلب کالاهای لوازم خانگی برند هیوندا در هشت کارخانه ایرانی ساخته می‌شود که باعث افتخار و غرور ملی ایران‌زمین است.

وی تصریح کرد: توانمندی تولیدی تعدادی از کارخانه‌های ایرانی تا جایی رسیده است که اکنون به عنوان کارخانه «اوای‌ام» ـ کارخانه‌هایی که برای برندها محصولات مختلف تولید کنند ـ شناخته‌شده‌اند و سفارشات بین‌المللی نیز دریافت می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران تاکید کرد: این روند در صورت حمایت مسئولان و دولت اگر ادامه پیدا کند بزودی می‌توانیم شاهد تحولی قابل توجه در صنعت لوازم خانگی ایران باشیم که اغلب برندهای معتبر نه تنها در ایران محصولاتشان را تولید می‌کنند بلکه اجازه فروش تولیدات ایرانی را از طریق شبکه فروش بین‌المللی خود به تولیدات ایرانی می‌دهند.

به اعتقاد این مقام صنفی، اهمیت روند حضور کارخانه‌های اوای‌ام در صنایع مختلف کشورها این است که صادرات محصولات تولیدی با ارزش افزوده قابل توجه، تضمینی خواهد بود، چون وقتی برندی بین‌المللی محصولاتش را به این کارخانه‌ها سفارش می‌دهد بدون تردید برنامه‌ای برای فروش آنها داخل همان کشور یا دیگر کشورها داشته و به همین دلیل بحث بازاریابی کاملا تحقق خواهد یافت البته بدون هزینه برای تولیدکننده ایرانی.

طحان‌پور در ادامه گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری دو برند معتبر کره‌ای در ایران بسیاری از محصولات این برندها دقیقا با کیفیت استاندارد شرکت در بازارهای بین‌المللی، در داخل کشورمان تولید می‌شود یعنی به جای این که واردات داشته باشیم، فرزندان همین مرز و بوم فعالیت کرده و محصولات باکیفیت را به متقاضیان ارائه کرده‌اند. پس وقتی محصولاتی با برندهای سامسونگ و ال‌جی می‌خریم دیگر نباید نگران خروج ارز از کشورمان باشیم چون این محصولات اغلب داخل ایران تولید شده‌اند.

** رقابت با برندهای خارجی
در همین حال امیر شهابی، کارشناس لوازم خانگی، درباره توانمندی‌های تولیدی ایران در بخش لوازم خانگی به خبرنگار جام‌جم گفت: با توجه به این که تنها چهار تولیدکننده پنل تلویزیون در جهان وجود دارد، تلویزیون‌های تولیدی برخی شرکت‌های داخلی اکنون 55 درصد داخلی‌سازی شده‌اند و باقی قطعات از طریق واردات تأمین می‌شود. این در حالی است که در صورت ایجاد بازار خرید قابل توجه می‌توانیم باقی نیازهای تولید را از داخل کشور تهیه کنیم.

به اعتقاد وی با توجه به اجرای طرح مقابله با قاچاق کالا و ارز قدرت رقابتی تولیدات ایرانی در بازار بیشتر شده و به نوعی می‌توان گفت، شرایط برای خودنمایی محصولات باکیفیت کشورمان بهتر از گذشته شده است، بنابراین برای محقق شدن تمام اهداف طرح و از همه مهم‌تر رونق تولید به دلیل افزایش تقاضا باید طرح برخورد با قاچاق کالا و ارز را مداوم و با جدیت دنبال کنیم، چون طرح‌های مقطعی می‌تواند نتایج بسیار نگران‌کننده‌تری برای بازار تولید کشورمان داشته باشد.

** جاده تولید هموار نیست
از سوی دیگر، علیرضا همدانی، از کارشناسان بازار لوازم خانگی، درباره شرایط فعلی بازار تولید لوازم خانگی و همچنین ادامه طرح مقابله با قاچاق کالا و ارز به جام‌جم گفت: نتایج طرح مقابله با قاچاق لوازم خانگی در بازار محسوس بوده، به صورتی که افزایش تقاضای خرید، شاهد مثال آن است.

همدانی تصریح کرد: قیمت مناسب محصولات ایرانی در کنار کیفیت تعیین‌کننده است. به این ترتیب که وقتی خریداری مقایسه می‌کند ماشین لباسشویی تولید داخلی با یک‌سوم قیمت محصولات خارجی، در دسترس است، پس محصول ایرانی را خریداری خواهد کرد، چون خدمات پس از فروش هم بسادگی در دسترسشان است.

** با این طرح دوباره جان گرفتیم
در همین حال فرزان رحیمی، فعال صنعت تولید چرخ خیاطی با اشاره به اثرات مثبت طرح مقابله با قاچاق کالا و ارز به خبرنگار ما گفت: از زمانی که این طرح اجرایی شده است دوباره توانستیم به آینده امیدوارم شویم، چون به دلیل ناتوانی در رقابت با محصولات قاچاق در آستانه بحران قرار داشتیم.

رحیمی افزود: به‌ طور کلی بحث قاچاق با دو روش کم‌اظهاری یا قاچاق وارد می‌شد به این ترتیب که معمولا در گمرکات چرخ ‌خیاطی‌های وارداتی یا ابزار و یراق اعلام می‌شدند یا این که قیمت خریداری آنها 15 دلار اعلام می‌شد. نکته اینجاست که گمرک حتی یک‌بار هم به بازار مراجعه نکرد تا دریابد واقعیت قیمتی کالا چیست.

این کارشناس تاکید کرد: در شرکت ما سال 91 تا 250 هزار دستگاه تولید داشتیم ولی با توجه به ورود کالاهای غیرقانونی قدرت رقابت محصولات داخلی کاهش یافت تا جایی که سال 93 تولید به زیر صد هزار دستگاه رسید و سال 94 هم که بحران داشتیم ولی با توجه به تغییر روند حرکت بازار اکنون دوباره به بالای یکصد هزار دستگاه رسیده‌ایم.

وی با اشاره به هدف 30 درصدی صادرات به خبرنگار جام‌جم گفت: اکنون تولیدات این کارخانه به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا صادر می‌شود و در صورت حمایت بیشتر از تولیدات داخلی بدون تردید افزایش صادرات می‌توانیم داشته باشیم، اما هنوز شرایط صادرات مهیا نیست.

رحیمی افزود: 95 درصد قطعات، تولیدات داخل کشورمان هستند ولی مشکل اصلی صادرات، بحث نقل و انتقال پول است که هنوز بسادگی انجام نمی‌شود و اگرچه مدت زمان کمتری برای نقل و انتقال پول نیاز داریم ولی بازهم هنوز همه موارد مهیا نیست. از سوی دیگر قوانین حمایت از تولید و خروج از رکود دقیق اجرایی نشده به عنوان مثال این کارخانه متقاضی دریافت وام خروج از رکود و رونق تولید بوده است ولی هنوز خبری از وام نیست، در حالی که اگر رونق کامل را در کارخانه داشته باشیم بیش از 85 درصد بازار را می‌توانیم با محصولات داخلی پاسخگو باشیم که ترجمه دقیقی از اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
*منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: