مدیرکل مدیریت عملکرد و کیفیت شرکت پست بحث پرداخت غرامت برای مرسولات پستی را دارای رقمی بسیار اندک دانست و اظهار کرد که در برابر درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در سال گذشته حدود ۷۸ میلیون تومان لنگرخسارت وارد و غرامت به صاحبان مرسولات پرداخت شده است.
علی اکبر هادوی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در خصوص مواردی که مرسولات مردم دچار خسارت شده یا مفقود میشوند، گفت: هر واحد تولیدی یا خدماتی بر حسب شرایط کاری یک ضریب ضایعات برای خسارات و نواقص احتمالی در خط تولید یا ارائه خدمات لحاظ میکند که این حجم از نقص و خسارت امری اجتناب ناپذیر محسوب میشود، البته امکان کاهش ضایعات با پیش بینی و تمهیدات بیشتر نیز متصور است، اما رسانیدن این عدد به صفر غیر ممکن است.
وی ادامه داد: از این رو شرکت پست باوجود اقدامات پیشگیرانه و افزایش کنترل و نظارتهای فیزیکی و الکترونیکی با معضل ضایعات در حد ناچیز مواجه و به استناد ضریب فوق (معادل ۰.۲۰ % ) بر صحت عملیات و رضایت مندی مشتریان امیدوار است. اعتقاد ما بر آن است که نباید در حوزه پست ضایعاتی وجود داشته باشد، اما گاه در حین فعالیت مواردی پیش میآید که ممکن است در اختیار ما نباشد. به طور مثال ممکن است به دلیل مشکلاتی که در بحث حملونقل هوایی ایجاد میشود، سرعت ارسال مرسولات کاهش پیدا کند.
مدیر کل مدیریت عملکرد و کیفیت شرکت پست، در عین حال عنوان کرد: ما مرسولات پیشتاز و ویژه خود را از طریق هوایی ارسال میکنیم و ممکن است بر اساس شرایط پروازها تاخیرهایی در این حوزه صورت بگیرد که به هرحال این موارد اجتنابناپذیر است،
هادوی با اشاره به اینکه در کشور ۳۵۰۰ نقطه مبادله پستی وجود دارد، سیستم پستی را سیستمی مویرگی دانست و گفت: در چنین شبکهای بدلیل تحویل و تحول ثبتی مرسولات و استفاده از ابزارهای کنترلی و نظارتی احتمال اینکه مرسولهای به مقصد نرسد بسیار اندک است، بهطوری که از میان ۵۰۰ هزار مرسوله شاید یک درصد مرسولات هم با این مشکل مواجه نشود.
وی همچنین عنوان کرد: البته ممکن است گاه در برخی موارد مرسولههای ما دچار آسیب شوند که آمار این آسیبها نیز بسیار اندک است و تلاش و نظارتهای مختلفی بر روی این موضوع صورت میگیرد تا کوچکترین خطا و عدم انطباقی در فرآیند قبول و ارسال مرسولات پیش نیاید.
مدیر کل مدیریت عملکرد و کیفیت شرکت پست در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر آنکه تمام مرسولات بدون ارزش اظهار شده مشمول بیمه عمومی تا سقف ۲۲۰ هزار تومان برای مرسولات سفارشی و تا سقف ۵۳۰ هزار تومان برای مرسولات پیشتاز و ویژه بوده و در صورت بروز مشکل، مطابق بررسی و اظهارات فرستنده نسبت به پرداخت خسارت اقدام میشود.
وی گفت: البته برای مرسولاتی که ارزشی بیش از این دارند لازم است مشتری پیش از تحویل مرسوله خود آن را قیمتگذاری کرده و به واحد پستی مربوطه اطلاع دهد، در غیر این صورت در صورت بروز مشکل، مطابق بیمه عمومی رفتار و غرامت پرداخت میشود.
هادوی ادامه داد: ما در شرکت پست وجوه نقد را تا سقف پنج میلیون تومان، اوراق و خزانه بانکی را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و بار انبوه را تا سقف ۵۰ میلیون تومان بیمه میکنیم و سایر مرسولات هم تا ۲۰ میلیون تومان شامل بیمه میشوند که البته بابت این نوع بیمه، درصد بسیار ناچیزی بر حسب میزان ارزش اظهار شده از مشتری دریافت میشود.
مدیر کل مدیریت عملکرد و کیفیت شرکت پست ادامه داد: حال اگر در چنین شرایطی با وجود تمام این موارد یک مرسوله مفقود شود، شرکت پست متعهد است بر اساس فرمی که در ابتدای کار پر شده و در قالب آن مشتری ارزش مرسوله خود را بیان کرده به پرداخت خسارت بپردازد که این خسارت باید ظرف مدت ۷۲ ساعت پرداخت شود.